0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skall / vill du ha en diesel så ska du nog satsa på de äldre eller nya med gammal teknik, dvs bara med parikelfilter.
T2 förbrukar säkerligen inte under 6,0 landsväg. D2 i v60 drar runt 5,0 på 90 väg. Andrahandsvärdet är högre i diesel så en del av det högre inköpspriset får man igen vid en försäljning.Volvo har psa motorer i äldre bilar. I år har de börjat med egna 4cyl dieslar.Har beställt en Opel Mokka 1,7 diesel som skall dyka upp i december.Relativt liten, stora innerutrymmen, hög markfrigång, rikligt utrustad , fri service i 3 år, sköna säten om man lägger till det och drar runt 5,0l/100km.
Man sparar ca. 22 000 - 23 000 Kronor per 100.000 km i bränslekostnader om man köper en dieseldriven bil.Men den är dyrare i inköp och kräver väl mer underhåll ... men vad kostar det nu att fylla på dessa vätskor (DEF t.ex.)?
Vet inte hur det är med bilskatter där du bor, men här är det ju högre skatter på diesel jft bensin, vilket om det skall löna sig med diesel kräver att man kör rätt många mil per år för att täcka upp högre skatt + ev extra underhåll. Det finns modeller som är befriade från skatt i 5 år. Eolys är inte så dyrt, kolla Hanssons inlägg, men köper du en ny bil idag behöver du nog inte oroa dig. Köpa en diesel med uhfritt DPF och utan AdBlue tillsats lär väl ligga på en servicekostnad i paritet med en bensinare.Som Bigfoot nämner, verklig förbrukning är klart högre. Min Volvo skall dra 0,46 l/mil landsväg vilket jag till 90% kör, men drar trots att jag kör så snålt jag kan 0,54l/mil. D2an skulle jag passa mig för pga sänkt bytes intervall på kamremmen (14000 mil pga av en del oväntade tidiga haverier) + att många har haft problem med ojämn förbrukning och fått nollställa adaptering typ var 6e månad. Har för mig Volvos nya motorer har kamkedjor där ingen vet hur länge de håller än, eller om de måste bytas ut till hög kostnad runt 20000 mil. Du vet väl att det finns ett Volvo forum också? www.jagrullar.se
Kollade också på astra, men när man lagt till de motoralternativ och utrustning som jag ville ha och som ingår i exempelvis volvo's momentum så låg priset för nära volvo.Opel har inget bra andrahandsvärde så att lägga till 20k för en volvo hade varit en bättre affär.Sen ville jag ha en högre bil, trött på att krypa in i bilarna som man inte helt sällan får göra idag.
Om du inte nödvändigtvis skall ha en nyare bil så finns det tidiga 2004 års V50 2.0D som inte har partikelfiltret, de flesta utomlands. På en sådan bil är det enda underhållet oljebyte, div filter varje 2000 mil samt kamrem vid 24000mil / 10år . Pålitlig PSA konstruerad motor. Men undvik 2.0D med DPF = dyr service. Fylla på Eolys är lätt, har för mig jag läst om 1600kr för en sådan här dunk sen måste doseringssystemet nollställas mha Vida