Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Underhållskostnader Volvo V 40  (läst 28705 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4741
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #15 skrivet: 18 september 2014, 19:07:21 »
Skall / vill du ha en diesel så ska du nog satsa på de äldre eller nya med gammal teknik, dvs bara med parikelfilter.

Satsa på bensindrivna bilar är ett bra alternativ. Men tyngre bilar drar nog mer i bränsle ... och då ska det kanske löna sig med mindre bilar .... hmm ... eller hybrid/ el bilar ... Mitsubishi Outlander kan tankas med el, men den är nog för stor ... ska kolla vad Volvo V 40 drar i bensin på 100 km ....

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4741
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #16 skrivet: 18 september 2014, 19:29:27 »
Volvo V 40 T2 (bensinmotor) drar:

stadskörning: 6,8 l/ 100 km   landsväg: 4,5 l/ 100 km  blandad: 5,3 l/ 100 km

Volvo V 40 D2 (dieselmotor): stadskörning: 3,8 l/ 100 km   landsväg: 3,1 l/100 km   blandad: 3,4 l/ 100 km

Om dieselbilar har högre underhållakostnader och dessutom är dyrare i inköp sparar man inte ngt. Diesel och bensin är ungefär lika dyr just nu ....

bensin 95 ROZ kostar 1,29 EUR (det är ca. 11,5 Kronor)

Jag kör mest landsväg/ motorväg och ibland bergsträck.
« Senast ändrad: 18 september 2014, 20:01:47 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4741
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #17 skrivet: 18 september 2014, 21:15:58 »
Man sparar ca. 22 000 - 23 000 Kronor per 100.000 km i bränslekostnader om man köper en dieseldriven bil.

Men den är dyrare i inköp och kräver väl mer underhåll ... men vad kostar det nu att fylla på dessa vätskor (DEF t.ex.)?   Sc:,h

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #18 skrivet: 18 september 2014, 22:42:38 »
T2 förbrukar säkerligen inte under 6,0 landsväg. D2 i v60 drar runt 5,0 på 90 väg.
Andrahandsvärdet är högre i diesel så en del av det högre inköpspriset får man igen vid en försäljning.
Volvo har psa motorer i äldre bilar. I år har de börjat med egna 4cyl dieslar.
Har beställt en Opel Mokka 1,7 diesel som skall dyka upp i december.
Relativt liten, stora innerutrymmen, hög markfrigång, rikligt utrustad , fri service i 3 år, sköna säten om man lägger till det och drar runt 5,0l/100km.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4741
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #19 skrivet: 18 september 2014, 23:14:01 »
T2 förbrukar säkerligen inte under 6,0 landsväg. D2 i v60 drar runt 5,0 på 90 väg.
Andrahandsvärdet är högre i diesel så en del av det högre inköpspriset får man igen vid en försäljning.
Volvo har psa motorer i äldre bilar. I år har de börjat med egna 4cyl dieslar.
Har beställt en Opel Mokka 1,7 diesel som skall dyka upp i december.
Relativt liten, stora innerutrymmen, hög markfrigång, rikligt utrustad , fri service i 3 år, sköna säten om man lägger till det och drar runt 5,0l/100km.

Skulle jag köpa Opel skulle jag köpa en Astra eller en Corsa. Men den nuvarande Corsa modellen är redan lite gammal.

Mitsubishi Colt är en bra bil och rimligt stor, men den byggs tyvärr inte längre och Mitsubishi Space Star är för liten. Det skulle bli en Lancer i så fall.

Samma Problem hos Volvo. Volvo har bara stora bilar. V 40 är den minsta modellen. Sen tillkommer att Volvo är ett dyrt märke samt att tyngre bilar drar mer i bränsle. 

En Renault Clio Grand Tour skulle passa bra till mig när det gäller storleken. Men Renault bilar är inga problemfria bilar. Pålitligheten är mycket viktigt för mig. Jag pendlar och reser mycket!

Men än så länge duger Colten. Den har nu gått ca. 15 600 mil (156 000 km).

Utloggad Håkke

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #20 skrivet: 19 september 2014, 07:41:49 »
Man sparar ca. 22 000 - 23 000 Kronor per 100.000 km i bränslekostnader om man köper en dieseldriven bil.

Men den är dyrare i inköp och kräver väl mer underhåll ... men vad kostar det nu att fylla på dessa vätskor (DEF t.ex.)?   Sc:,h

Vet inte hur det är med bilskatter där du bor, men här är det ju högre skatter på diesel jft bensin, vilket om det skall löna sig med diesel kräver att man kör rätt många mil per år för att täcka upp högre skatt + ev extra underhåll.  Det finns modeller som är befriade från skatt i 5 år.

Eolys är inte så dyrt, kolla Hanssons inlägg, men köper du en ny bil idag behöver du nog inte oroa dig. Köpa en diesel med uhfritt DPF och utan AdBlue tillsats lär väl ligga på en servicekostnad i paritet med en bensinare.

Som Bigfoot nämner, verklig förbrukning är klart högre. Min Volvo skall dra 0,46 l/mil landsväg vilket jag till 90% kör, men drar trots att jag kör så snålt jag kan 0,54l/mil. 

D2an skulle jag passa mig för pga sänkt bytes intervall på kamremmen (14000 mil pga av en del oväntade tidiga haverier) + att många har haft problem med ojämn förbrukning och fått nollställa adaptering typ var 6e månad.  Har för mig Volvos nya motorer har kamkedjor där ingen vet hur länge de håller än, eller om de måste bytas ut till hög kostnad runt 20000 mil.

Du vet väl att det finns ett Volvo forum också? www.jagrullar.se   

Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters volymtank nov 2009.

VP 15 år 13/11 2024: 26688 kompressortimmar  (Snitt 1780 timmar/år) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 61080 = snitt c 4072 starter/år.

VP 14 år 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=år)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/år.

Inga problem under dessa 15 år förutom rensat flexslangar en gång.

Byte till ny slang VB pump- vvx dec 2024 pga stigande vb delta. Efter byte 6,5 grader delta

Total årsförbr 2024=11495 kWh, uppv inkl hh el. +21 grader.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #21 skrivet: 19 september 2014, 10:08:55 »
Kollade också på astra, men när man lagt till de motoralternativ och utrustning som jag ville ha och som ingår i exempelvis volvo's momentum så låg priset för nära volvo.
Opel har inget bra andrahandsvärde så att lägga till 20k för en volvo hade varit en bättre affär.
Sen ville jag ha en högre bil, trött på att krypa in i bilarna som man inte helt sällan får göra idag.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4741
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #22 skrivet: 19 september 2014, 15:52:54 »
Vet inte hur det är med bilskatter där du bor, men här är det ju högre skatter på diesel jft bensin, vilket om det skall löna sig med diesel kräver att man kör rätt många mil per år för att täcka upp högre skatt + ev extra underhåll.  Det finns modeller som är befriade från skatt i 5 år.

Eolys är inte så dyrt, kolla Hanssons inlägg, men köper du en ny bil idag behöver du nog inte oroa dig. Köpa en diesel med uhfritt DPF och utan AdBlue tillsats lär väl ligga på en servicekostnad i paritet med en bensinare.

Som Bigfoot nämner, verklig förbrukning är klart högre. Min Volvo skall dra 0,46 l/mil landsväg vilket jag till 90% kör, men drar trots att jag kör så snålt jag kan 0,54l/mil. 

D2an skulle jag passa mig för pga sänkt bytes intervall på kamremmen (14000 mil pga av en del oväntade tidiga haverier) + att många har haft problem med ojämn förbrukning och fått nollställa adaptering typ var 6e månad.  Har för mig Volvos nya motorer har kamkedjor där ingen vet hur länge de håller än, eller om de måste bytas ut till hög kostnad runt 20000 mil.

Du vet väl att det finns ett Volvo forum också? www.jagrullar.se   

Jag ska kolla Hanssons inlägg och även Volvo forumet.

V 40 verkar ett interessant alternativ i framtiden.

Volvo forumet verkar interessant! Volvo är ju ett populärt märke i Sverige och det finns säckert en massa bilister som kan berätta om hur V 40 fungerar i detalj.

Vill ju förbereda mig lite innan jag besöker bilförsäljaren ....

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4741
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #23 skrivet: 19 september 2014, 15:59:19 »
Kollade också på astra, men när man lagt till de motoralternativ och utrustning som jag ville ha och som ingår i exempelvis volvo's momentum så låg priset för nära volvo.
Opel har inget bra andrahandsvärde så att lägga till 20k för en volvo hade varit en bättre affär.
Sen ville jag ha en högre bil, trött på att krypa in i bilarna som man inte helt sällan får göra idag.

Nja ... vad får man för pengarna:

Anigen 1 stk Volvo V 40 eller 2 stk Renault Clio, Mitsubishi Space Star eller andra småbilar ...

... vill man åka billigt ska man välja en småbil.

När det gäller Opel och återförsäljningsvärdet skulle jag inte klåga. Fick bra pengar för min Corsa trots förstörd motor och andra fel. 

men en Mitsubishi håller väl längre och det är sen vinsten. Men om jag skulle vilja sälja min Colt nu tror jag inte att återförsäljningvärdet skulle vara bättre jämfört med Opel. Beror sen alltid på i vilket skick bilen är ....

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4741
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #24 skrivet: 19 september 2014, 16:04:35 »
Vet inte hur det är med bilskatter där du bor, men här är det ju högre skatter på diesel jft bensin

Nej, det beror på hur många kW respektive PS bilen har. Finns klassar. Men jag kan kolla med min försäkring ...

Underhållskostnaderna är viktiga att titta på! Klarar jag att fylla på vätskorna själv eller behövs det en verkstad. Det är viktigt. Är det svårt att få tag i DEF vätskan? Är det svårare/ krångligare att fylla på den än vad det är att fylla på spolarvätska? .... det är interessant just nu ...

Utloggad Håkke

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #25 skrivet: 19 september 2014, 18:11:24 »
Om du inte nödvändigtvis skall ha en nyare bil så finns det tidiga 2004 års V50 2.0D som inte har partikelfiltret, de flesta utomlands. På en sådan bil är det enda underhållet oljebyte, div filter varje 2000 mil samt kamrem vid 24000mil / 10år .  Pålitlig PSA konstruerad motor. Men undvik 2.0D med DPF = dyr service. Fylla på Eolys är lätt, har för mig jag läst om 1600kr för en sådan här dunk    sen måste doseringssystemet nollställas mha Vida
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters volymtank nov 2009.

VP 15 år 13/11 2024: 26688 kompressortimmar  (Snitt 1780 timmar/år) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 61080 = snitt c 4072 starter/år.

VP 14 år 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=år)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/år.

Inga problem under dessa 15 år förutom rensat flexslangar en gång.

Byte till ny slang VB pump- vvx dec 2024 pga stigande vb delta. Efter byte 6,5 grader delta

Total årsförbr 2024=11495 kWh, uppv inkl hh el. +21 grader.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4741
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #26 skrivet: 20 september 2014, 14:23:23 »
Om du inte nödvändigtvis skall ha en nyare bil så finns det tidiga 2004 års V50 2.0D som inte har partikelfiltret, de flesta utomlands. På en sådan bil är det enda underhållet oljebyte, div filter varje 2000 mil samt kamrem vid 24000mil / 10år .  Pålitlig PSA konstruerad motor. Men undvik 2.0D med DPF = dyr service. Fylla på Eolys är lätt, har för mig jag läst om 1600kr för en sådan här dunk    sen måste doseringssystemet nollställas mha Vida

Nja, jag kör 5 000 mil/ 50 000 km om året just nu. Det behövs väl en nyare bil hos mig ..... i alla fall vill jag bara köpa nya bilar.

Annars behåller jag ju den nuvarande bil. Men sista bilen fick en motorskada efter 7 år / ca. 18 000 mil/ 180 000 km  :(
« Senast ändrad: 20 september 2014, 14:25:18 av Ewald »

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #27 skrivet: 20 september 2014, 14:27:42 »
Byta kamkedja borde bli billigare än att byta kamrem, dessutom mer sällan.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19404
  • Karma +15/-15
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #28 skrivet: 20 september 2014, 14:35:11 »
Kamrem är normalt inte så dyrt att byta men ska man byta kamkedja drar det i väg men kedjan ska normalt inte behövas bytas men har hört en del som fått dom utbytta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Håkke

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
SV: Underhållskostnader Volvo V 40
« Svar #29 skrivet: 20 september 2014, 15:04:40 »
Vad jag har förstått har kamkedja lägre friktion jft kamrem och det är kanske är ivern att sänka förbrukningen som ligger bakom allt fler motorer med kedja ?   

Lite kvällsläsning till whiskeyglaset 8)

https://www.flashback.org/t1930183   kan bli dyrt att byta kedja.....

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-billigare-med-kamkedja

http://www.vibilagare.se/reportage/allt-fler-tillverkare-valjer-kamkedja-38295

http://teknikensvarld.se/12-tickande-bilbomber-bilarna-du-ska-se-upp-med-2-134146/




Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters volymtank nov 2009.

VP 15 år 13/11 2024: 26688 kompressortimmar  (Snitt 1780 timmar/år) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 61080 = snitt c 4072 starter/år.

VP 14 år 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=år)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/år.

Inga problem under dessa 15 år förutom rensat flexslangar en gång.

Byte till ny slang VB pump- vvx dec 2024 pga stigande vb delta. Efter byte 6,5 grader delta

Total årsförbr 2024=11495 kWh, uppv inkl hh el. +21 grader.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!