Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: NIBE Smart Price Adaption - nÃ¥gon som använder detta?  (läst 35101 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Puttemannen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE Smart Price Adaption - någon som använder detta?
« Svar #45 skrivet: 09 september 2022, 16:38:04 »
Är detta "stora" tråden för Nibe Smart Price Adaption?

Hade gissat att det skulle vara en jäkla aktivitet angående den funktionen i dessa tider nämligen.

Är det någon som har kört det ett tag och har möjlighet att dela med sig utav lite erfarenheter?

Är det så "enkelt" att man på billigare timmar då bara ställer in en högre temperatur i pannan och så är tanken att det ska räcka till så den inte behöver skjuta till något på dom dyrare timmarna?

Men själva värmepumpsfunktionen går alltid när det behövs eller?

Jag har förstått att vissa har erfarenheten att det inte riktigt "räcker" med att försöka styra värme, tvätt o disk till natten. Detta då mkt annat ligger på dyra timmar, som matlagning, datorer, kyl/frys mm mm. Upplevelsen hos vissa har alltså varit att det inte har varit billigare totalt sett med timprisavtal då för mycket förbrukning hamnar på dyra timmar. Det kan såklart förändras om man har elbil, men om man exkluderar elbil, hur ser det ut då??

Epics

  • Gäst
Epics
SV: NIBE Smart Price Adaption - någon som använder detta?
« Svar #46 skrivet: 20 september 2022, 19:55:18 »
Är även jag nyfiken har en Nibe VVM225 och en S2125 som precis kopplats in och är lite nyfiken på att byta till timavtal och köra smart pricing.

Ni som testat hur har det gått? Vad har ni sparat i KW/h och % av total tidigare förbrukning även hur det påverkat och känts hemma på dagen när priserna är höga.

Mvh

Utloggad Jolin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE Smart Price Adaption - någon som använder detta?
« Svar #47 skrivet: 26 september 2022, 23:42:50 »
Testar Smart Price Adapation nu med min F730. Valde 6/10 i "påverka rumstemperatur" och 3/4 i "påverka varmvatten".

Men hur "smart" är det egentligen?

Kom precis hem för en timme sedan och har tvättat händer, annars inte förbrukat varmvatten senaste 10 timmar.

Nu på kvällen kl 23 är varmvatten av någon anledning i lyxläge och kompressorn kör för fullt på varmvatten. Varför?? Ingen har aktiverat "tillfällig lyx" funktionen och om jag går in i menyn för tillfällig lyx är det även markerat "från". Men ändå kör kompressorn för fullt. Ja visst är el relativt billigt just nu (20 öre/kwh), men jag behöver aldrig lyxvarmvatten, oavsett hur billigt det är. Men det verkar omöjligt att kontrollera detta om Smart Price är aktiverat. Hur är detta "smart"?

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE Smart Price Adaption - någon som använder detta?
« Svar #48 skrivet: 27 september 2022, 01:26:21 »
Testar Smart Price Adapation nu med min F730. Valde 6/10 i "påverka rumstemperatur" och 3/4 i "påverka varmvatten".

Men hur "smart" är det egentligen?

Kom precis hem för en timme sedan och har tvättat händer, annars inte förbrukat varmvatten senaste 10 timmar.

Nu på kvällen kl 23 är varmvatten av någon anledning i lyxläge och kompressorn kör för fullt på varmvatten. Varför?? Ingen har aktiverat "tillfällig lyx" funktionen och om jag går in i menyn för tillfällig lyx är det även markerat "från". Men ändå kör kompressorn för fullt. Ja visst är el relativt billigt just nu (20 öre/kwh), men jag behöver aldrig lyxvarmvatten, oavsett hur billigt det är. Men det verkar omöjligt att kontrollera detta om Smart Price är aktiverat. Hur är detta "smart"?
Smart å smart. Den bunkrar extra varmt vatten till ett lågt pris elpris så den slipper köra varmvatten till ett högre pris under nästkommande dag .
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Per Holm

  • Gäst
Per Holm
SV: NIBE Smart Price Adaption - någon som använder detta?
« Svar #49 skrivet: 29 september 2022, 20:02:00 »
Hej
Jag har ett litet elände med att få min Wi-Fi modul till min Mitsubishi Ecodan att ansluta till nätet.
Jag har provat allt tycker jag, min modul är en tidigare modell: Mac 5571-F-E.
Har pratat med supporten på Mitsubishi men det har inte hjälpt mig.

Jag har ett pannrum med betongväggar och branddörr i stål, jag har full teckning på telefonen där inne men det kanske är detta som spökar.

Har även varit inne i min router, en ny som Telenor har tillhandahållit. Vet inte om det är där det spökar , den har både 5 och 2,4 gigahertz som den har skött automatiskt vid andra inkopplingar.

Tacksam för tips.

Mvh Per Olof

Utloggad Gnugnaf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE Smart Price Adaption - någon som använder detta?
« Svar #50 skrivet: 04 oktober 2022, 09:12:44 »
Har kört Nibe's SPA ett tag nu och tycker det är för mycket svängningar och vissa stunder alldeles för höga temperaturer på bland annat varmvattnet.

Funderar på att nu stänga av funktionen i 14 dagar för ett se om det blir någon skillnad.
Kör timavtal via Tibber.

Utloggad Mr.Hammer

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm/Täby
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NIBE Smart Price Adaption - någon som använder detta?
« Svar #51 skrivet: 04 oktober 2022, 14:21:55 »
Höga temperaturer på varmvattnet??
Normalt default är väl 55 grader.
Vad jag tycker mig se att du förbrukar ganska mycket varmvatten, hur många bor i huset? storförbrukare?

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=78108.0
Nibe F370 (2018)           Tidigare 310P (2005)
Värmekurva 10 Förskjutning -2
Elpatron/tillsats blockad mellan 05 -11.00 o 16 - 19.00
Inne- och utomhusgivare 21,5 grader
Värmefaktor 2.5
Driftläge: Auto och SPA (Värme)
PÃ¥verkansgrad SPA 5,  Timmätning
Mjukvara 9071R7 och Nibe Uplink
Ventilationskalibrering och rengöring (2018)
Ventilation 49%
Schemalagd 45 min höjning av fläkthastighet till 60%
2 ggr/dygn (Vädring)
Avluft ca -3 - +1!!! Kontinuerligt Vinter
ca 2 avfrostningar per dygn!!
Välisolerat hus 111kvm i 2 plan,
Energiklass D, 2 personers hushÃ¥ll 
Eldriven golvvärme i hall, nedre och övre badrum
Totalförbrukning 8 900 kWh/år
Snitt per dag 28 kWh/Ã¥r

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!