0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
övervåningen kan omöjligt ha samma effektbehov, jag gissar på ca 50% eftersom värmen stiger uppåt..då har vi 2,5 kw till här... totalt 7,5 KWmed en 10kw pump har vi då 2,5kw kvar... och det borde väl kunna hålla 200 m2 garage frostfritt även under den kallaste perioden? eftersträvar ju bara underhållsvärme i garagen som sagt...
nu är jag osäker... men min beräkning var väl vid max uttag, kanske 5-10 dygn per år som den endast blir 2,5 kw över på en 10 kw pump.. så övrig tid borde det finnas mer effekt "över" till garage.. men jag kanske tänker helt fel... inte min hemmaplan riktigt...huvudfunderingen nu är om en volymtank på 500 liter blir för stort? när jag letar i forumet låter det som "ju större ju bättre"då kanske man blir tvungen att koppla den som en arbetstank direkt...
Ja, 10 kW till den ytan lär bli för lite, om du inte har låg temp i garaget.Kolla på en 16 kW Thermia, men de är svåra att köpa billigt på nätet, kräver nästan att ha har känningar med en Thermia-ÅF som kan sälja den illigt till dig.Vet inte vad de kostar, men troligen betydligt mer än 53 000 i alla fall.När det gäller rören så skall de vara minst lika grova som de som sitter i värmepumpen (helst 28 mm koppar eller motsvarande) fram till första förgreningen.Och som tidigare skrivits, inga strypningar i pushar eller liknande om du inte känner att du måste ha både hängslen och livrem.Jag skulle dra 28 mm så kort sträcka som möjligt, och sedan ett 28 mm fördelningsrör varifrån jag drog minst 22 mm till varje golvvärmefördelare.Coca-Cola kan sånt där på sina fem fingrar, men är inte alltid villig att ange exakta dimensioner som han anser vara lämpliga, jag gissar att han skulle gå upp ytterligare ett snäpp på rördiametrarna om han fick fria händer.