0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Besökte länken och kom in på kaminer, är det helt ok att använda sådana i passivhus eller skall inte veden eller pellets eller vad man eldar med räknas på nåt vis. De tillför ju också energi?
..., jag har aldrig påstått det heller, vad är det jag skrivit?
@ ZyberudeTar vi t.ex. detta passivhus: Det är ett passivhus med golvväme och en liten värmepump, men alla passivhuskrav är uppfyllda och huset är cetifierat!http://www.tiroler-passivhaus.at/häusergalerie/kategorie-1-neu-und-altbau/passivhausplus-solux.htmlBauherr: Solux GmbH, KemptenBaujahr: 2005Wohnnutzfläche: EBF 427m²Anzahl Bewohner: - Heizwärmebedarf: 15 kWh/m²a Heizlast nach PHPP: 12 W/m2Heizsystem: Wärmepumpe mit Sole-ErdwärmetauscherWärmeverteilung: FußbodenheizungKomfortlüftung: zentrale Wohnraumlüftung mit WärmerückgewinnungBlower-Door Ergebnis: n50 = 0,4 1/h Spatenstich: 2005Bauzeit: 2005-2006Einzug: 2006
Ewald, Förr brukade min fru och jag ofta vandra i alperna. En sak jag reagerade på var hur man byggde hus. I södra Tyskland och Österrike verkade det vara vanligt att ytterväggarna bestod av någon form av tegel med stora luftspalter, teglen liknade betonghålsten men med större luftspalter. Sedan lade man puts på både på in- och utsida. Ingen isolering utöver detta vad jag kunde se utifrån de hus som var under uppförande. Är det så man bygger, eller i alla fall byggde för 5-10 år sedan eller missade jag något? I alpbyarna är det vintertid lika kallt som i Sverige men isoleringsstandarden verkade vara betydligt sämre.
Av att dömma från bilderna ser huset ut att vara ganska dyrt med allt "glas". Vad skulle hela kalaset av solfångare och möjligen även solceller kosta på huset?
Vilken är då din referens eller länk på att denna termodynamiska lag?
Den nollte huvudsatsen säger att om två termodynamiska system vardera är i termisk jämvikt med en tredje, då är alla tre i termisk jämvikt med varandra.
Två fysiska system är i termisk jämvikt om inga värmeflöden mellan dem när de är förbundna med en bana permeabel för värme. Ett system sägs vara i termisk jämvikt med sig själv, om temperaturen i systemet är spatialt (rumsligt) och temporalt (tidsmässigt) likformig.
Skulle du ha 45 mm isolering på bjälklaget och huset står i norra Sverige får du nog räkna med istappar grova som mans ben. Jag är både född och uppväxt där och jobba där en hel del med dessa frågor.
Isoleringen hamnar utanför systemgränsen, visst man kan anse att detta synsätt är teoretiskt, men du kan inte påvisa med mätningar att du har rätt. Kan jag påvisa att jag har rätt?
Helt enkelt för om du har rätt, ska du med en diff. På +/- 3 % av korrigerat värde avgöra var i landet det finns snö samt snödjup.Jag är helt övertygad att detta inte håller.
3-4 % är otroligt bra, har du en länk till detta?Här är en länk som säger någonting annat:http://www.smhi.se/Professionella-tjanster/Professionella-tjanster/Fastighet/jamforelse-mellan-smhi-graddagar-och-smhi-energi-index-1.22455
Problemet är bara att snö inte är konstant hela vintern däremot en fast isolering.
tyder då på att du har ett problem med energigenomsläpet
Däremot förstår jag inte varför inget företag som håller på med tilläggsisolering inte rekommenderar att isolera på råsponten (insidan yttertak) där det är sadeltak, för kölsbryggan av takstolarna måste vara ett litet problem. Den typen av isolering har jag aldrig sett.
Du beskriver ett förhållande hos dig själv men inte hur mycket snö det är på taket eller dess beskaffenhet eller vilken temperatur det var ute och hur länge förhållandet varade.
Jag har bara 20 cm isolering i mina väggar + en 30 mm vindskyddsskiva, jag tror att denna lite tjockare vindskyddsskiva kan göra ganska stor nytta när det är kallt o blåsigt. Jag tror inte jag skulle ha fått ekonomi att sätta mera isolering trots att jag gjorde arbetet själv
Kanske har jag tidigare missförstått lite vad som menas med passivhus, nollhus osv. Det har alltså inte direkt med valet av uppvärmning att göra utan det är huset i sig som skall vara tätt med tillräcklig isolering osv som räknas fram enligt lambda värdet. Man kan alltså inte ha ett "äldre" hus med gles isolering i väggarna och enkla fönster, men taket är fullt av solceller och solfångare samt en vindmölla och lite vattenkraft från forsen så att huset i princip skulle vara självförsörjande, men detta skulle då inte få kallas passivhus?! Dvs det går inte att "köpa till sig" gratis energi från sol, vind och vatten som kraftverken på gården skulle tillverka el från och byta ihop det med den köpta energin.