0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
@Ewald: Du läser inte riktigt vad det står och kopplar ihop styckena i det det du citerar på ett sätt som inte är tänkt. "När huset är färdigt och ha varit i bruk ett tag kan byggnadsnämnden kräva att husets faktiska uppmätta energianvändning redovisas." (min fetstil)Att kommunens byggnadsnämnd kan kräva något innebär inte att det görs. Stycket efter, som handlar om vem som gör energideklarationen, innebär bara att det ska göras av någon som får göra det. Även begagnade hus ska ju energideklareras och det kan göras av exempelvis den besiktningsman som säljaren anlitar, och så himla mycket "experter" är inte dessa.
Jag förstår din frustration, men jag bannlyser väldigt sällan folk som är besserwissers/söker bråk/tror dom vet bäst, även om det kan upplevas väldigt frustrerande att läsa vad de skriver.
Gardneri, det vore intressant att få svar på detta:"Du missade det centrala ordet "långsiktigt". Om du tror att slutet av 1900-talet var extremt och att dagens situation är det normala så gissar jag att du är född på 1980-talet eller senare. Priser bestäms av utbud och efterfrågan och om bostadspriser stiger mycket fortare än folks löner så kommer efterfrågan att minska och då sjunker priserna. "
Jantelagen1.Du skall inte tro att du är något.2.Du skall inte tro att du är lika god som vi.3.Du skall inte tro att du är klokare än vi.4.Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.5.Du skall inte tro att du vet mer än vi.6.Du skall inte tro att du är förmer än vi.7.Du skall inte tro att du duger till något.8.Du skall inte skratta åt oss.9.Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.10.Du skall inte tro att du kan lära oss något.11. Tror du inte att vi vet något om dig?
Det är omöjligt att överföra värme från ett kallare till ett varmare system
Termodynamikens andra lag säger att: energi går från kallt till varmt
men bara så länge den inte börjar att smälta
@Gardneri:Så just detta decennium råkar vara det enda "normala" vi någonsin upplevt och från och med nu kommer det alltid vara såhär?Med långsiktigt menar jag mer än de senaste 20-30 åren.
Ett hus i Hemmingsmark som du betalar 2 miljoner för kanske du får inom en tid 1,2-1,4 miljoner för vid försäljning (i bästa fall). I en storstad får du kanske betala 2 miljoner för tomten 3-4 miljoner för huset. På det ska du betala 20 % med egna medel, alltså ca. 1,2 miljoner.
Och vad får man för huset i storstaden efter en tid?
Märkligt nog mer än vad det kostade att bygga, därför är det lättare att låna om du har "insatsen".
Också en form av härskarteknik.
Varken ett hus eller atmosfären är i termisk jämnvikt i mina ögon för hade den varit det så hade vi inte haft tex. vindar,stormar etc. och i gamla hus hade inte självdragsventilation fungerat någon gång på året.Referens eller länk på detta?
Senast jag så ett bygge med ett i stort sett platt tak var för ca 25 år sedan och det var väldigt bra isolerat (ca 400-500mm tjockt) och då är det nästan inte lömt att isolera mer.
Men för att snön skall smälta bort helt så pratar vi om en bjälklags isolering kanske på ca 45mm(Eller ingen alls) och så dåligt har inte ens Älvsbyhus eller hur?
Senast jag så ett bygge med ett i stort sett platt tak var för ca 25 år sedan och det var väldigt bra isolerat (ca 400-500mm tjockt) och då är det nästan inte lömt att isolera mer.Så teoretiskt borde nyttan vara noll men det är sällan teori och praktik går ihop.För visst kommer det att göra skillnad när man lägger på mer isolering, men man får tänka på att det gamla yttertaket fortfarande utgör en barriär.
Normalårs korrigerar vad och under vilket tidspespektiv?Mitt hus?Har aldrig tänkt på att göra detta då jag inte finner det intressantDäremot om man tittar på ett större antal fastigheter (bostadsbolag) så skiljer det ca 2% mellan 2008 och 2009 och ca 3% mellan 2007 och 2008 med ett lika stort m² innehav.Svaret på frågan är någonstans runt 3-4%
Mer isolering flyttar kondensationspunkten i motsvarande grad och om en kallvind blir varmare för att vi lägger isolering på yttertaket så kommer naturligtvis kondensationspunkten i bjälklagsisoleringen att förskjutas.Med detta sagt är det inte säkert att kondensationspunkten flyttas över isoleringens toppskikt men om den gjorde det så borde det kondensera mot yttertaket och gavlarna då dessa är kallare.Men med tillräckligt mycke isolering på yttertaket så har vi ingen kallvind längre utan en varmvind och då försvinner kondensproblemet helt (Monier och thermisol har system för att isolera utvändigt på tak)Förresten ladda hem PDFen från Monier så har du tempar på vind före & efter isolering vliket borde vara samma om som ingen snö och 30-40cm snö på taket.
Och nu skall jag åter stänga av datorn och gå ut i solen då vi i det närmaste har klarblå himmelJepp fint väder här i Norden I Belgien regnade det igår.... undrar hur vädret blir i helgen. Då är det Tirolerfest i Eupen http://www.eupen.be/Tourismus/Aktuelles/Tirolerfest-01-03-August-2014.aspx... Tirol .... hmm ... mycket kallt där på vintrarna (ner till - 22 °C)... men ändå har de byggt en hel del certifierade passivhus ...http://www.tiroler-passivhaus.at/häusergalerie/kategorie-1-neu-und-altbau/http://www.tiroler-passivhaus.at/de/häusergalerie/