0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Precis, ingen bryr sig om BBR, just därför görs en utredning om detta av Boverket. Om BBR ska ha någon effekt på energianvändningen och klimatet måste den få en effekt, en kännbar effekt. Tanken med BBR är att styra mot de mål Regeringen och EU satt upp, inte att bygga billiga hus som läcker ut energi.Du nog missat en sak, vilket jag tidigt tog upp.Nämligen att sannolikheten att behovet kommer att räknas, inte köp energi.Den utredningen är klar om 11 månader, sedan tar det säker nästkommande höst innan det genomförs.Troligast är (om det går igenom) att det införas 2016-010-01.Då kommer man inte undan med värmepump, utan utgående energi räkans. DVS likvärdigt med fjärrvärme. Men detta gäller då förstås bara för nybyggda fastigheter. Med tanke på att nybyggnadstakten idag är 1-2 % vs. hela beståndet tar det länge innan det får någon verklig effekt. Ska man nu klara 20 % till 2020, får de nog sikta in sig även på äldre bestånd. Men det är nog lite sent just nu.
Fastighetsel, 10 kWh/m2, titta i BBR för definitionen av detta.
http://www.granback.se/tag/finlands-forsta-passivhus/3% dyrare än standardhus. Förstås från 2009 så kanske kraven har skärpts nu?
Utrymmens uppvärmningsbehov 20-25-30 kwh/m2Primärenergibehov 130-135-140 kwh/m2Lufttäthet 0,6 3 olika zoner, söder-mellersta-norra finland
Rickard: Jag inser nu att du inte riktig hängt med. Du kan inte jämföra ett hus som klarar BBR med bred marginal mot ett som inte klarar lagkravet. Men man skulle få ordning på detta om energideklarationen utfördes senast efter 2 år och om den inte påvisar att lagkravet uppfylldes drogs bolånet tillbaka eller att huset återgick till byggaren.Om vi struntar i alla lagkrav kan jag bygga ett hus åt dig som är billigare än vad du betalade för ditt Älvsbyhus då du köpte det.Jämför inte ”kossor mot bananer” det blir aldrig rätt.
I Normalvillan har jag räknat med 64 kWh/m (Älsbyhus standard i Östersund 150 m2) vilket ger ett bruttoenergibehov för värme på 9600 kWh. Varmvatten är samma i båda exemplen.Summa 9600 + 5000 kWh/år = 14600 kWh/år. Med en bergvärmepump får man runt 4.0 i COP om huset har golvvärme, vilket skulle ge ett energibehov för värme och tappvarmvatten på 3650 kWh/år.
De där 64 kWh/m2 som jag hittade avser så vitt jag förstår det den totala energibörbrukningen, med värme, varmvatten och fastighetsel med valt värmesystem, i Älvsbyhus fall en Nibe 750 frånluftsvärmepump.