0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Ska hålla mig kort så att det inte blir en uppsats.Rickard: För det först har jag aldrig hänvisat till eller blandat in hushållsel/verksamhetsel. Du får särskilja på dessa och fastighetel. Specifik energianvändning innehåller:• Värme, Passivhus 15 kWh/m2.• Varmvatten, 25 kWh/m2, schablon.• Fastighetsel, 10 kWh/m2, titta i BBR för definitionen av detta.Har aldrig påstått att det kostar mindre, men eftersom du vill ha en länk för detta är det väl på sin plats att du länkar till dina 300 Tkr, eller hur? Eller är det OK att gå på hörsägen?Ett FTX-aggregat med roterande kostar i sig 25-30 Tkr + kanaler och installation. Den styr på temperatur eller/och fukt om du så vill.Däremot förstår jag inte varför verkningsgraden för en värmepump i ett Passivhus blir sämre, kan du förklara för mig detta? Eller vill du ”räkna” till din egen fördel?Bruttoenergi är densamma som behovet, jag helt övertygat om att du inte med ett standard Älvsbyhus har några 64 kWh/m2 i energibehov. Har själv ett i zon III, sprid inte fabler. Green Building (klassificering, 25 % under BBR) i zon I ger en energianvändning på 97,5 kWh/m2, försök inte få mig att tro att ett standard Älvsbyhus ligger 34% under detta. Med 64 kWh/m2 ligger du inte långt från den svenska standarden för Passivhus (FEBY). Vilket betyder kanske att ett standard Älvsbyhus kostar 300 Tkr mer än någonting annat?Hur du än vrider och vänder på det så är faktum att 2015-01-01 sänks kraven med ytterligare 10 %, om inte Boverket tänker om.Vi gör räkne exemplet med ”villa mitt i Jämtland” med en energianvändning där behovet är 140 kWh/m2. Sedan drar vi av 10 kWh/m2 för fastighetselen, därefter har du 130 kWh/m2 (ett riktig sunk hus jämfört med ditt standars Älvsbyhus). Anta att det är 150 m2, vilket då ger 19,5 MWh/år, att jämföra mot ett Passivhus 6 MWh. Kostnad för normalvillan blir då 23 400 kr/år och passivhuset 7 200 kr. En skillnad på 16 200 kr/år. Klart under 20 år utan hänsyn till räntesubventioner eller prisökning på energin. Detta är till min fördel.Tro mig, mitt sista räkne exempel är inte helt korrekt lika lite som ditt. Men det visar på att man kan komma fram till det man vill om man inte är ärlig i sitt uppsåt.
"Det finns mycket som staten gör rätt i att blanda sig i, men just när det gäller husbyggande anser jag att marknadskrafterna och de som bygger bör få göra sina prioriteringar efter eget huvud."Jag ogillar att Staten ska lägga sej i mitt privatliv, men anser att minimikrav avseende nya bostäder ska finnas. Trots allt handlar det om långlivade prylar.....som påverkar samhälle och kommande generationer.
Kan så vara, men det är ändå i varje läge den som bygger, säljer eller köper en fastighet som avgör om det är prisvärt eller ej, jag ser oerhört få anledningar till varför "staten" skall förbjuda mig att bygga en dåligt isolerad villa om jag inte vill bygga annorlunda.
Ska hålla mig kort så att det inte blir en uppsats.Rickard: För det först har jag aldrig hänvisat till eller blandat in hushållsel/verksamhetsel. Du får särskilja på dessa och fastighetel. Specifik energianvändning innehåller:• Värme, Passivhus 15 kWh/m2.• Varmvatten, 25 kWh/m2, schablon.• Fastighetsel, 10 kWh/m2, titta i BBR för definitionen av detta.Har aldrig påstått att det kostar mindre, men eftersom du vill ha en länk för detta är det väl på sin plats att du länkar till dina 300 Tkr, eller hur? Eller är det OK att gå på hörsägen?Ett FTX-aggregat med roterande kostar i sig 25-30 Tkr + kanaler och installation. Den styr på temperatur eller/och fukt om du så vill.
Problemet med torr luft slipper man ju med en roterande FTX, och efter att använt roterande värmeväxlare i stora som små anläggningar i över 40 år utan att man sett några hygieniska problem kanske din föreläsare inte är riktigt uppdaterad. Man har ju samma krav på rengöring och filterbyten OAVSETT vilket värmeväxlarsystem man har.
Myndigheternas och energirådgivarna bevisar än en gång att de inte ser hela Sverige utan bara städerna, hur kan man vara så urbota dum att ställa samma krav på landsbygden som i stadsnära områden, trots att det påstått miljövänliga fjärrvärmelaternativet inte finns med på spelplanen för de som bygger om/till eller nytt på landet?