0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Saab gjorde ju en gång i taget misstaget att välja en motor från samma koncern till de första 99:orna. Och vi vet ju hur det gick - efter några år insåg man att garantikostnader och förlorad goodwill pga de engelska motorerna höll på att sänka företaget fullständigt så det enda som fanns att göra var att betala vad det kostade att ta fram en egen förbättrad kopia av den engelska motorn och börja producera den själv.
Huuh ja ! Hade en Saab 99 -72a med Triumph motorn i som min första bil på 80 talet, körde väl dryga 2 år, sen rasa kamkedja , blocket sket sig (vilket väl skedde i de flesta fall) så jag fick skrota den Saabs egna H-motor var dock mycket bra så länge man klarade sig från kokning. Min 900 GLi -84 hade gått 33,000mil när den blev stulen. Bytte kamkedjan och koppling vid 25,000 mil. Den drog ingen olja samt bensinförbrukning på dåförtide utmärkta 0,82l/mil .Vill man vara riktigt säker mot kamras får man väl köra äldre Volvo eller en sådan här
Jag trodde det var en kostnadsfråga att man valde kamremslösningar. Att det blir dyrare för konsumenten, ffa med komplicerade lösningar som Rovermotorn, bryr inte tillverkaren som bara ser kommande serviceintäkter.Att så många motorer blev interferens, dvs ventilras om kamremmen skulle gå, var det också av ekonomiska skäl?Att vissa högpresterande motorer har små toleranser kan jag förstå, men när det nuförtiden är norm med ventilsallad?Likaså idén att driva vattenpumpen med kamrem, ekonomiskt? Varför inte driva den med multiribben? Stora konsekvenser för konsumenten om pumpen skär.Vilket den gjorde för mig en gång, på en VW Multivan. Bytte kamrem inför semesterresan, men min ordinarie VW-mek var på semester så jag prövade en annan verkstad på rekommendation. "Bytte ni pumpen också?" "Jovisst". Inte då. Vi kom till Gränna, så skar den. Dyrköpt erfarenhet....bärgning till VAG i Jönköping 17000 tror jag det stannade på.