Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Byta kamrem själv?  (läst 41564 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2055
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Byta kamrem själv?
« Svar #30 skrivet: 16 maj 2014, 08:33:22 »
Jag trodde det var en kostnadsfråga att man valde kamremslösningar. Att det blir dyrare för konsumenten, ffa med komplicerade lösningar som Rovermotorn, bryr inte tillverkaren som bara ser kommande serviceintäkter.
Att så många motorer blev interferens, dvs ventilras om kamremmen skulle gå, var det också av ekonomiska skäl?
Att vissa högpresterande motorer har små toleranser kan jag förstå, men när det nuförtiden är norm med ventilsallad?
Likaså idén att driva vattenpumpen med kamrem, ekonomiskt? Varför inte driva den med multiribben? Stora konsekvenser för konsumenten om pumpen skär.
Vilket den gjorde för mig en gång, på en VW Multivan. Bytte kamrem inför semesterresan, men min ordinarie VW-mek var på semester så jag prövade en annan verkstad på rekommendation. "Bytte ni pumpen också?" "Jovisst". Inte då. Vi kom till Gränna, så skar den. Dyrköpt erfarenhet....bärgning till VAG i Jönköping 17000 tror jag det stannade på.  :-X
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3087
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Byta kamrem själv?
« Svar #31 skrivet: 16 maj 2014, 10:15:46 »
Jag tror att det var av tekniska skäl, jag vet inte.
De första motorerna med rem klarade väl en brusten kamrem? Opel 1,8l fram till 96 gjorde det åtminstone. Där fanns platts till kanna i topp och öppna ventiler på en å samma gång. Det fanns det inte på golf4 1,8l har jag erfarit, tre krökta ventiler, skador på topp och kolvar = utbytesmotor för 7,5. Monterat och klart, med material, även ny koppling, summa 25 lakan. Billigt med tanke på vad de skulle ha för ett rembyte, men det var en annan verkstad.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Håkke

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Byta kamrem själv?
« Svar #32 skrivet: 16 maj 2014, 12:06:39 »
Saab gjorde ju en gång i taget misstaget att välja en motor från samma koncern till de första 99:orna. Och vi vet ju hur det gick - efter några år insåg man att garantikostnader och förlorad goodwill pga de engelska motorerna höll på att sänka företaget fullständigt så det enda som fanns att göra var att betala vad det kostade att ta fram en egen förbättrad kopia av den engelska motorn och börja producera den själv.

Huuh ja ! Hade en Saab 99 -72a med Triumph motorn i som min första bil på 80 talet, körde väl dryga 2 år, sen rasa kamkedja , blocket sket sig (vilket väl skedde i de flesta fall)  så jag fick skrota den  :'( :'(

Saabs egna H-motor var dock mycket bra så länge man klarade sig från kokning. Min 900 GLi -84 hade gått 33,000mil när den blev stulen. Bytte kamkedjan och koppling vid 25,000 mil. Den drog ingen olja samt bensinförbrukning på dåförtide utmärkta 0,82l/mil  tummenupp.

Vill man vara riktigt säker mot kamras får man väl köra äldre Volvo eller en sådan här

 
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters volymtank nov 2009.

VP 15 år 13/11 2024: 26688 kompressortimmar  (Snitt 1780 timmar/år) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 61080 = snitt c 4072 starter/år.

VP 14 år 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=år)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/år.

Inga problem under dessa 15 år förutom rensat flexslangar en gång.

Byte till ny slang VB pump- vvx dec 2024 pga stigande vb delta. Efter byte 6,5 grader delta

Total årsförbr 2024=11495 kWh, uppv inkl hh el. +21 grader.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3087
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Byta kamrem själv?
« Svar #33 skrivet: 16 maj 2014, 13:02:52 »
Huuh ja ! Hade en Saab 99 -72a med Triumph motorn i som min första bil på 80 talet, körde väl dryga 2 år, sen rasa kamkedja , blocket sket sig (vilket väl skedde i de flesta fall)  så jag fick skrota den  :'( :'(

Saabs egna H-motor var dock mycket bra så länge man klarade sig från kokning. Min 900 GLi -84 hade gått 33,000mil när den blev stulen. Bytte kamkedjan och koppling vid 25,000 mil. Den drog ingen olja samt bensinförbrukning på dåförtide utmärkta 0,82l/mil  tummenupp.

Vill man vara riktigt säker mot kamras får man väl köra äldre Volvo eller en sådan här
Ja harregud. 96:an min tredje bil, 7 rörliga delar i motorn. Men kedja fanns inte i mina första heller, PV och Anglia, stötstänger, inga problem.
Hade en GLI 82:a också, som du säger 0,8L/mil, ville sätta motorpaketet i en GLS men fick kalla handen av bilprovningen, motivering att motor måste passa bilen den är byggd till, märkligt, gls:n var starkare. ???
Rosten, växellådan och drivknutar var största problemen med de gamla saabarna, men de var inte ensamma med de problemen.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta kamrem själv?
« Svar #34 skrivet: 16 maj 2014, 19:18:37 »
Många tillverkare går tillbaka till kamrem efter alla problem som uppstått när man försökt optimera vikt och inre friktion på kedjemotorer. En del tillverkare har senaste åren använt kedjor som lätt kunnat misstas för ett spartanskt halssmycke för den enkla kvinnan... I kombination med åt h-ete för långa serviceintervaller så trasslar kedjorna till det mer än remmarna någonsin gjort.

Nä, jag säger som min gamle farbror.
Det var kanske inte bättre förr. Men det är fan sämre nu...

http://www.teknikensvarld.se/2014/01/31/46109/12-tickande-bilbomber--bilarna-du-ska-se-upp-med/
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16377129.ab
http://www.vibilagare.se/nyheter/kamkedja-oroar-volkswagenagare-28962?page=5
http://www.automotorsport.se/bloggar/alriks-bilar/20130221/vag-problem
osv osv

/2000
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2710
  • Karma +5/-1
SV: Byta kamrem själv?
« Svar #35 skrivet: 16 maj 2014, 22:31:39 »
Jag trodde det var en kostnadsfråga att man valde kamremslösningar. Att det blir dyrare för konsumenten, ffa med komplicerade lösningar som Rovermotorn, bryr inte tillverkaren som bara ser kommande serviceintäkter.
Att så många motorer blev interferens, dvs ventilras om kamremmen skulle gå, var det också av ekonomiska skäl?
Att vissa högpresterande motorer har små toleranser kan jag förstå, men när det nuförtiden är norm med ventilsallad?
Likaså idén att driva vattenpumpen med kamrem, ekonomiskt? Varför inte driva den med multiribben? Stora konsekvenser för konsumenten om pumpen skär.
Vilket den gjorde för mig en gång, på en VW Multivan. Bytte kamrem inför semesterresan, men min ordinarie VW-mek var på semester så jag prövade en annan verkstad på rekommendation. "Bytte ni pumpen också?" "Jovisst". Inte då. Vi kom till Gränna, så skar den. Dyrköpt erfarenhet....bärgning till VAG i Jönköping 17000 tror jag det stannade på.  :-X

Det är ju säkert billigt med en kamrem jämfört med kedja, men det innebär ju också en del fördelar - t ex mindre risk för rassel och oljud, större chans att motorkonstruktionen blir lyckad vid första försöket och att man inte gör några misstag med kedjesträckare, glidskenor, smörjanordningar för kedja mm, eventuellt också mindre risk för oljeläckage.  Det är många motortillverkare som har fått ändra på kedjearrangemangen flera gånger under de första åren en ny motortyp tillverkas.

I och med att man har gått upp till högre kompressionsförhållanden även på motorer som inte är särskilt högprestanda-artade, så blir det svårare och svårare att säkert få frigång mellan kolvtoppar och ventiler om man inte ska ha löjligt små ventiler och/eller låg lyfthöjd. Syftet med högre kompression är ju att förbättra motorns verkningsgrad och få ner bränsleförbrukningen.
Ser man på gamla Volvomotorer så hade väl E-motorerna (B21E, B23E, B230E) samt K-motorerna risk för krock mellan kolvar och ventiler, medan A, ET, F, FT klarade ett kamremsras?
På Opels OHC-motorer från 80-talet blev det ras i de flesta fall utom på de allra tidigaste motorerna med katalysator (t ex C16LZ) som hade sänkt kompression för att klara 91-oktanig blyfri bensin.
Man kan i alla fall glädjas åt hemi- och 16V-motorer, där ventilerna är V-ställda så att skadorna vid ett ras inte blir värre än ett antal böjda ventiler och möjligen någon skadad ventilstyrning. När ventilerna står rakt i linje med cylinderloppen blir ju allting stumt när kolvar och ventiler slår ihop, och då kommer man inte undan t ex sönderslagna kolvtoppar.

Att driva vattenpumpen från kamremmen brukar som regel fungera utmärkt, det är mycket sällan det ställer till problem. Det är väl snarast så att pumpens lager har chans att hålla bättre när den drivs av en kamrem som  brukar ha väl kontrollerad remspänning, än om den drivs av en vanlig kilrem som första bästa klåpare kan få för sig att spänna för kung och fosterland.  Man kan ju se det som så att hade inte vattenpumpen drivits av kamremmen kanske konstruktören hade fått sätta dit en extra spännrulle, och även där har vi ett kullager som varken har större eller mindre risk för haveri än lagret i vattenpumpen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2055
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Byta kamrem själv?
« Svar #36 skrivet: 17 maj 2014, 03:08:54 »
Teorin bakom nödvändigheten av att byta vattenpump vid kamremsbyte var att en ny rem innebar högre spänning och ökad risk för att pumpen skär. I fallet med Multivannen hann jag inte mer än trettifem mil innan pumpen skar = ventilsallad så efter det tror jag detta är sant. Interferensmotor = byt vattenpump och spännrullar samtidigt med kamrem, dårskap att chansa.
Hade en Volvo 965 med B204FT kanske den ultimata RWD Volvon, alltså 190 hk 16V turbo från fabrik. Men den slutade med ventilsallad trots min försiktighet. Nyss köpte jag en -92 945 med turbo+  chippad 3" avgas etc, ca 225 hk och inte interferens, känns lugnt o tryggt.  :)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 772
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!