Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta kamrem själv?  (läst 41523 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Byta kamrem själv?
« Svar #15 skrivet: 13 maj 2014, 20:28:29 »
Det bästa är att undvika bilar med kamrem...
Verkar ofta bli dyrt och ofta (få mil emellan) mkt jobb att fixa själv.
En bra kamkedja går lätt 30000 mil...
Tom Volvo har övergett konceptet nu i sina nya 4or...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Håkke

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Byta kamrem själv?
« Svar #16 skrivet: 14 maj 2014, 08:19:27 »
Det bästa är att undvika bilar med kamrem...
Verkar ofta bli dyrt och ofta (få mil emellan) mkt jobb att fixa själv.
En bra kamkedja går lätt 30000 mil...
Tom Volvo har övergett konceptet nu i sina nya 4or...

Kamkedja skall tydligen vara positivt för bränsleförbrukning pga lägre friktion jft kamrem.

Hoppas bara att Volvo inte drabbas av samma kedje problem som Alfa Romeo, BMW, Audi, VW drabbats av. Kamkedja i kombination med longlife olja och upp till 3000 mils service intervall tror jag inte är en bra kombination.  Har för mig jag läst att det kostar 40,000 kr att byta kedja på nån Audi..... runt 10-15,000 verkar dock mer vanligt. 

Min Volvo diesel tar de strax under 5000 kr för att byta kamrem på och det görs var 24000mil / 10 år vilket jag tycker är helt ok. Stor skillnad mellan Peggans 12000 mil/6 år och Volvons intervall  Sc:,h

Skall kolla vad de tar för att fixa Peggan på några olika verkstäder, är det för dyrt gör jag det själv. Vill inte slänga ut för mycket i onödan på Peggan då den inte är värd så mycket.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters volymtank nov 2009.

VP 15 år 13/11 2024: 26688 kompressortimmar  (Snitt 1780 timmar/år) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 61080 = snitt c 4072 starter/år.

VP 14 år 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=år)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/år.

Inga problem under dessa 15 år förutom rensat flexslangar en gång.

Byte till ny slang VB pump- vvx dec 2024 pga stigande vb delta. Efter byte 6,5 grader delta

Total årsförbr 2024=11495 kWh, uppv inkl hh el. +21 grader.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3685
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Byta kamrem själv?
« Svar #17 skrivet: 14 maj 2014, 16:36:22 »
Har också hört att kamkedja kostar 30.000kr extra, i alla fall till husbilar dontknow

Själv åker jag på att byta kamrem nu för 6000:-

Då får jag: Kamrem, rullar, fläktrem, olja, oljefilter, dieselfilter, ny bromsolja och kontroll av växellådsoljans nivå och kvalité. Vattenpumpen behövdes inte bytas eftersom bilen gått 5650mil.

Dyrt, billigt eller normalt dontknow 
Snart på G mot Lappträsk <3 för att försöka skåda midnattsolen.. Hade en fantastisk upplevelse med det som barn..

Hur som helst, jag byter inte kamrem själv!!
Som 18-åring bytte jag generator eller om det var startmotorn på en bubbla, ingen verkstad ville ta i mot det jobbet för det var för tidskrävande.. Tog mig 3 hela dagar..
Nu köper jag in allt meckarjobb, det är väll för att man är värdelös på att mecka..  :-\
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Byta kamrem själv?
« Svar #18 skrivet: 14 maj 2014, 16:39:11 »
Lappträsk ligger ju söder om norra polcirkeln, så där har dom ingen midnattsol...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3685
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Byta kamrem själv?
« Svar #19 skrivet: 14 maj 2014, 17:20:52 »
Du har säkert rätt angående gränsdragningen, jag kallar allt norr/jämnhöjd med Umeå för Lappträsk men med kärleksfull innerbörd.. Vi har siktet inställt på Karesuando, Abisko och en specialare som är 10mil grusväg utan avtagsvägar, det är bara vända och åka samma väg tillbaka igen..

Hur många vet att Norrland börjar vid Gävle egentligen ;), fast i min värld börjar naturligtvis Norrland efter Umeå när man är längs E4 och norr om dalarna kan Norrland få börja om man är på den sidan..   
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3685
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Byta kamrem själv?
« Svar #20 skrivet: 14 maj 2014, 17:36:03 »
Här kommer en lista vart man kan se solen så slipper man stå i granskogen och försöka se solen i skåne ;)

http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/tipserbjudanden/fjallen/Vadret-i-fjallen1/Midnattssolen-/
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Byta kamrem själv?
« Svar #21 skrivet: 14 maj 2014, 18:11:01 »
Tar man 40 papp för att byta en kedja är det nog så illa kontruerat att hela motorn måste ur för att göra jobbet, eller iaf halva fronten, vilket jag hört gäller på samtliga Audi efter typ C. Även de med rem.
Ett kedjebyte rent tekniskt innebär att man lyfter på (en av) ventilkåpa, öppnar kedjan och hakar in den nya, drar runt motorn några varvt tills hela nya kedjan ersatt den gamla, sätter ihop kedjelåset, ev. med specialverktyg, och skruva på ventilkåpan. Max en timmes jobb.
Jfr det med vilken bil som helts där man ofta måste bort med kyl, AC, servopump, remmar för dessa och ofta tom ta bort vattenpumpen med avtappning av kylvätska som följd (iofs byter de ju ofta vattenpumpen pga allt extra jobb).
På köpet är det ett helvete att bara byta vattenpumpen om det skulle behövas.
Kamrem,en obegriplig konstruktion, uppfunnen en gång i tiden av Ferarri pga höga varv.
Numera på väg bort pga krav på lägre servicekostnader och mindre känslig för materialproblem.
De motorer som uppges klara 8-10000 mil på samma rem ska man nog se med viss misstanke på, det är stora påfrestningar och höga temperaturer på moderna kamremmar, vilket också ger dyra remmar med avancerade material, kevlar och prylar.
Det blir pga det inte ens billigare att bygga motorn ny i fabrik längre, vilket bla Volvo insett.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Byta kamrem själv?
« Svar #22 skrivet: 14 maj 2014, 18:15:25 »
Är alla kam kedjor delbara ? Byta kamkedja i frugans Peugeot 308 nyligen men det gick på garantin eftersom bilen inte gått 10000 mil ännu skulle säkert kostat en bra slant annars. Tydligen vanligt fel med dålig kamkedja på denna motor som lär vara konstuerad av Bmw.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2705
  • Karma +5/-1
SV: Byta kamrem själv?
« Svar #23 skrivet: 14 maj 2014, 18:31:20 »
En del motortyper har outslitlig kamkedja, på andra typer får man byta den lika ofta som man är van vid från kamremmar, och det finns alla mellanting också.

Saab från 80- och 90-talet är ett typiskt fall av motorer som mår bra av kamkedjebyte efter sådär 15000 mil. Visserligen är det som regel ingen akut haveririsk om man fortsätter köra med en sliten kedja, men efter ett kedjebyte brukar det märkas att motorn går mycket jämnare och lugnare tack vare bättre precision i ventiltiderna, dessutom blir man av med en massa slammer.

På Mercedes 102-motorer är det ganska lätt gjort att byta kedja men tyvärr brukar man få kraftiga sjungande missljud om man inte byter kedjehjulen samtidigt.

VW:s VR6-motorer från 90-talet är ökända för kamkedjehaverier, där är det också mycket arbetskrävande (och dyrt på verkstad) att byta kedja eftersom man först måste lyfta ur hela drivlinan ur bilen och därefter ta bort växellådan från motorn för att komma åt.

Stötstångsmotorer med en kort kedja brukar vara outslitliga - t ex de gamla Skodamotorerna som användes på svansmotortiden samt i de billigaste utförandena av Felicia på 90-talet, och för den delen Citroëns stötstångsmaskiner som återfanns i D-modellerna, CX och C25.

Som regel brukar en det sitta en odelad kamkedja i motorn från fabrik, och vid helrenovering av motorn rekommenderar de flesta tillverkare också att man ska sätta dit en odelad kedja. Men för motorer med överliggande kamaxel och därmed lång kamkedja finns det oftast en delad kedja med kedjelås att köpa som reservdel. Det underlättar ju om man bara tänker byta kedjan och inte bryr sig om kedjehjul, glidskenor mm.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Byta kamrem själv?
« Svar #24 skrivet: 14 maj 2014, 19:51:07 »
När jag bytte kamrem på min audi 2.5 tdi V6 2001 kostade bara spännrullarna över 6 papp.

Hade precis servat bilen och de tyckte att det började bli dags att byta remmarna (en till kammarna som räcker halvvägs runt ekvatorn, och en till insprutningspumpen). Bara några dagar senare pajade generatorn, och för att byta den måste fronten bort, vilket är samma operation som måste till för remmarna, så jag tog det på samma gång. Bytte även vevaxeltätning och vattenpump. Gick på över 25 papp allt som allt  :o
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Byta kamrem själv?
« Svar #25 skrivet: 14 maj 2014, 21:55:16 »
Kanske borde skrivit att nya kamkedjan som monterades på garantin var av en annan typ som skulle hålla bättre. Men dom byter endast på bilar som lider av symtom före 10000 mil efter det får man stå för det själv trots att det är en konstruktions miss. Upptäckte felet genom att motorlampan lyste och bilen hamnade i felsäkert läge och blev svag.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3087
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Byta kamrem själv?
« Svar #26 skrivet: 14 maj 2014, 22:14:35 »
Det bästa är att undvika bilar med kamrem...
Verkar ofta bli dyrt och ofta (få mil emellan) mkt jobb att fixa själv.
En bra kamkedja går lätt 30000 mil...
Tom Volvo har övergett konceptet nu i sina nya 4or...
Jag tror det har en del med datortekniken att göra. En kedja blir längre av värme och slitage, anar att man därför valde rem när man började finslipa ottomotorns ventil och tändtider. Dagens remmar är mycket starkare än de tidigare men inte så starka som en kedja. Så nu när en dator justerar tändtiden efter behov går det bra att gå tillbaka. Hur den gör med ventiltiderna har jag ingen aning om. Men jag ser fördelarna med kedja, även om vissa tillverkare har glömt hur det bör se ut, VAG hade ju problem med några motormodeller i början på 2000 talet, men de lär sig kvickt. Jag bytte kedja på en peugeot 204 -68 55 hästar, det var en duplexkedja. Rysligt trevlig bil föresten. :-*
« Senast ändrad: 14 maj 2014, 22:22:35 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2055
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Byta kamrem själv?
« Svar #27 skrivet: 14 maj 2014, 23:21:47 »
En favorit för alla kamremsälskare är Landrover Freelander. TRE kamremmar! GIvetvis interferensmotor. ::)
Serviceintervall 10000 mil. http://www.integrityfirstauto.com/Engine-Mechanical/freelandertimingbelts.html
« Senast ändrad: 14 maj 2014, 23:23:38 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Byta kamrem själv?
« Svar #28 skrivet: 15 maj 2014, 06:37:00 »
Samma motor, Rover KV6, sitter i min Kia Carnival. Den övre bakre remmen är inte lätt att komma åt eftersom den cylinderraden pekar rakt in i torpedväggen.

Undrar hur man tänkte när man valde en Rovermotor...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2705
  • Karma +5/-1
SV: Byta kamrem själv?
« Svar #29 skrivet: 15 maj 2014, 19:04:15 »
Samma motor, Rover KV6, sitter i min Kia Carnival. Den övre bakre remmen är inte lätt att komma åt eftersom den cylinderraden pekar rakt in i torpedväggen.

Undrar hur man tänkte när man valde en Rovermotor...

Saab gjorde ju en gång i taget misstaget att välja en motor från samma koncern till de första 99:orna. Och vi vet ju hur det gick - efter några år insåg man att garantikostnader och förlorad goodwill pga de engelska motorerna höll på att sänka företaget fullständigt så det enda som fanns att göra var att betala vad det kostade att ta fram en egen förbättrad kopia av den engelska motorn och börja producera den själv.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 558
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!