0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Vad det beror på är väl egalt, jag bara konstaterar.
tex vår o höst när man har låga börvärden är det halvdåligt med varmvatten, trots att VP jobbar med en högre temp än nödvändigt för enbart värmeproduktion.det när det finns ett enormt effektbehov på kompressordelen!Ang värmen... jag har rad som är rejäla Ex +-0 ute.... min värmepump jobbar med en snitttemp på 30 grader!!! Börvärdet är också då 30 grader.CTC kör ju vad jag förstått in det varmaste vattnet från kompressorn i toppen vid vp drift, det torde va avsevärt varmare än 30 grader. Är det för kallt tex som hos mig runt 25 grader vid värmestart, måste det väl kyla varmvattnet!?Jag antar att börvärdet för pumpen aldrig når mina värden tex runt 25 grader vid +10 grader ute...Då pratar vi verklig vattentemp efter värmeväxlaren.... när 35 nås då stannar pumpen, det ger enorm COP!!!Hittills i vinter har knappast pumpen nått mera än 35-36 grader vid värmedrift! men det beror mest på vintern Men som sagt i en villa är det ändå ok...Nu blir det väl fart på er CTC ägare
Det är väl bara på CTC - den lite sämre pumpen-som du direkt kan avläsa förbrukningen av el på.
Eget CiteraDet som gäller är ej 20 min duschar fullt ös. Så gjorde mina ungdomar tidigare. Nu ströp jag VV flödet så om de ökar till fullt ös så blir det kallare och kallare ju mer de ökar eller med termostat så minskar flödet efter hand som VV temp minskar.Nu är det ingen som använder VV mer än 10 min till var dusch. Då räcker VV längre. Sen har jag max 8l/ min (upp mätt med tidur i badkaret)Skrivet av: staffan55 CiteraJanneDu måste vara mkt populär hos fru och barn.
Det som gäller är ej 20 min duschar fullt ös. Så gjorde mina ungdomar tidigare. Nu ströp jag VV flödet så om de ökar till fullt ös så blir det kallare och kallare ju mer de ökar eller med termostat så minskar flödet efter hand som VV temp minskar.Nu är det ingen som använder VV mer än 10 min till var dusch. Då räcker VV längre. Sen har jag max 8l/ min (upp mätt med tidur i badkaret)
JanneDu måste vara mkt populär hos fru och barn.
Det kostar emellertid ca 10-15 kW el /dygn direkt i elberedaren extra.
JanneUrsäkta raljerandet. Det du berättar kommer jag kanske att ha några upplysningar om som kan vara av intresse vid senare tillfälle. Det är jag som startat tråden Något att bita i. När den anläggningen- som principiellt liknar ett CTC-system även om det är IVT-produkter- kommit igång så ska jag redovisa främst hur vv-produktionen klarar sig.TompaTack för ngn som kanske vill hjälpa mig betr mitt system. Nu har det blivit kallt och dygnsförbrukningen är nu strax över 30 Kwh.Jag var igår över hos CTC grannen för att se hans värden. Pumpen hade gått drygt 19 tim med 17 starter. Så är det inte hos mig.Kompressordrift 12t 33m50 starterBrine 4/1Framl 42 grTemp elp 48 gr (jag justerat till)Shunt 180 min- 15 49 grvärme från + 17max till framledn temp 55 grDe senaste dygnen har infotexten startfördröjd kompressor dykt upp vid olika tillfällen.Det känns som om pumpen duttar med många starter. Förbrukningen är inget att klaga på men kan jag justera mina värden på något sätt ? Shuntfördröjningen hör väl inte direkt ihop med när eltillskottet går in?Jag kan ännu ej förstå varför jag väntat så länge med att installera VP. Det är obeskrivligt komfortabelt och ekonomiskt.