0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vet inte om detta behandlats tidigare, men jag tycker det vore intressant att se hur mkt kw/dygn de olika fabrikaten av Luft / Vatten system drar.Är mkt intresserad av detta eftersom jag har en nyinstallerad KW Smart Toshiba L/V med R410A och som är helt ny på marknaden. Så det vore bra med lite värden för att se om det ser bra/lagom/sämre ut.Eftersom jag inte har nån separat elmätare på mitt system kan jag bara mäta dygnsförbrukningen inkl hushålls el.Hus: Sten kåk från 53 155 m2 i två plan (Souteräng) i Stockholms trakten.Åtgång: Ca 70 kw/dygn med hushållsel och mellan 2-4 grader ute.45 gradigt till radiatorerna och 65 gradigt varmvatten. Mellan 20,5 och 21,5 grader inne.Hoppas fler har lust att dela med sig sina uppgifter.MvhPeM
Vet inte om detta behandlats tidigare, men jag tycker det vore intressant att se hur mkt kw/dygn de olika fabrikaten av Luft / Vatten system drar.
Till PeM kan jag säga att jag pratat med en installatör av KW Smart (på mässan i är) till mitt hus som i vart fall inte verkar ha ett mindre effektbehov än ditt (också i sthlm) och fått rådet att KW Smart är för liten för mitt hus. Hur resonerade din installatör? Jag tror att dessa problem har att göra med att de aktuella märken (Sanyp och KW smart) endast finns i en effektstorlek. Då är det lätt att man försöker klämma in den som finns att tillgå. Det är ju ganska sorgligt om man installerar och investerar pengar också visar det sig att effekten är för dålig.
Hej.Jag har en CTC EcoAir 5.9 + EcoLogic dockat till bef. panna. Under november snittade huset tot. 41 kWh/dygn och till i går så låg snittet i december på 51 kWh/dygn.
Citat från: grolim skrivet 13 december 2005, 16:24:28Hej.Jag har en CTC EcoAir 5.9 + EcoLogic dockat till bef. panna. Under november snittade huset tot. 41 kWh/dygn och till i går så låg snittet i december på 51 kWh/dygn. Detta måste väl vara exkl hushållsel?