0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skummet har en tendens att förändras med åren så att det uppstår "sprickor" där det kan dra rätt bra. Bla. därför använder proffsen bottningslist och drev
Kanske har du rätt, men jag har under många år använt skum på många ställen, och aldrig har jag sett någon förändring, det sitter som berget och ändrar sig aldrig efter att det härdat. Men det är viktigt att det får fritt utlopp under härdningen, att ytorna är rena, och att man kanske duschar in lite vatten först, så att det härdar inifrån
Googlade runt en stund och hittade olika fakta eller självupplevda saker från folk..Någon skrev att garantin inte gäller om man skummar.Någon skev om att skummet eftersväller i 6 månader .Många skrev om problemet med böjda karmar och bottenstycken.Någon skrev att man inte får skumma öppningsbara fönster.Några skrev om negativ miljöpåverkan med att skumma.En skrev att han fick drag runt fönsterna efter vanlig drevning, något annat negativt hittade jag inte!!Saxat från en som monterat en del fönster med skum.Jag använder pistolskum av proffsstyp, Sika eller Dana. Detta skum expanderar inte mycket mer än den mängd som blir när man sprutar ut det. Men efter att ha monterat ca 7000 fönster och dörrar så kan jag lova att skum eftersvällar. Helst skall man fukta alla ytor med blomspruta med vatten i för att förhindra denna efterexpansion men vem har tid med det. :-).Räcker man kör en vända i kvarteret/stan för att se alla böjda bottenstycken på fönster. Och de som har monterat fönsterna har inte lämnat dem så utan det har kommit långt efter. Kolla själva.Gick sen in och tittade på 2 fönstertillverkare och där står det ingenting om att man inte får skumma!Därimot hittade jag den här rubriken, den är underbar: Använder du fogskum, se till att sidostyckena inte buktar inåt och att det går att efterjustera. "Efterjustera" Kan det vara så enkelt att dom inte skummar fönsterna på byggena för att det handlar om miljöpåverkan, eller är det för att dom ska kunna efterjustera Eller så handlar det om ekonomi Jag skulle själv skumma IGEN om jag skulle montera fönster, så nu vet ni det "Även om det eventuellt inte är fackmannamässigt "
Beskrivning av risk HÄLSA:Farligt vid inandning. Misstänks kunna ge cancer. Farligt: risk för allvarligahälsoskadorvid långvarig exponering genom inandning.Kan ge allergi vid inandning och hudkontakt.Irriterar ögonen, andningsorganen och huden.Kan skada spädbarn underamningsperioden.BRAND:Extremt brandfarligt.MILJÖ:Kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön.
Nu vet jag med säkerhet varför man INTE ska skumma fönster å dörrar. ...Därför skulle jag aldrig skumma ett fönster igen
Dom billigaste har en tendens att efter några år "torka ihop" och spricka, det lämnar fina genvägar för blåst och kyla. DET ÄR skillnad på skum och skum.