0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I mitten av 80-talet skummades allt möjligt, även branddörrar Nu för tiden skummas nästintill ingenting, inte ens fönsterna skummas väll längre på byggen
Det kan hända att skummet pressar karmen så pass att den bågnar, framförallt dörrkarmar/altandörrar..
Gå ut och spika upp de nya fodren och de eventuellt nya droppblecken. Gå in och skumma mellanrummet. Låt det sedan stå någon halvdag innan ni skär bort överflödigt skum och fixar insidefodren.
Nu har jag alltid i rutorna i bågarna innan skumning, och känner rätt bra hur mycket skum som åtgår. Någon gång har jag fått efterskumma.
Skummet har en tendens att förändras med åren så att det uppstår "sprickor" där det kan dra rätt bra. Bla. därför använder proffsen bottningslist och drev
Sen behöver man inte använda dyra karmskruv om man ska skumma för dom går aldrig att efterjustera..
Visst man kan skumma, men det är förmodligen inte fackmannamässigt..
Under mina senaste 20 arbetsår har jag till stor del jobbat på bostadsbyggande, företrädesvis enfamiljshus. Inte i ett har man använt fogskum när man satt fönster . Någon enstaka gång har jag sett att snickarna använt skum och det har varit vid fönsterbyte i g:a "stenhus" med där underlaget haft tvivelaktig karaktär, dvs dålig hållfasthet.
Tycker man ser för det mesta att fönster sitter mer eller mindre jämt med fasaden... mina är som infällda typ 15cm och sitter jämt med innerväggen istället så det finns inga lister invändigt efter fönstret.