Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rimlig arbetskostnad vid fönster-/dörrbyte?  (läst 29822 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30698
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rimlig arbetskostnad vid fönster-/dörrbyte?
« Svar #15 skrivet: 01 april 2014, 23:11:28 »
Jepp, svärfar anlitade mockfjärd och snickarna där satte dit MDF som lister på utsidan.
När dessa börjat mjukna efter nått år reklamerade han skiten, kommer inte ihåg om han fick nått.
Men han anlitade en lokal plåtfirma och fick dit plåtlister på utsidan.

Själv satte jag dit plåtlisterna på utsidan direkt, utan att prova MDF först.  ::)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Rimlig arbetskostnad vid fönster-/dörrbyte?
« Svar #16 skrivet: 09 april 2014, 14:44:55 »
Tänk på att det är tunga grejer att hålla på med... har man stora fönster är det kanske inte världens enklaste grej att göra själv.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Rimlig arbetskostnad vid fönster-/dörrbyte?
« Svar #17 skrivet: 09 april 2014, 17:59:32 »
Jag är ingen fönsterexpert, men jag skulle ändå vilja påstå att det är löjligt enkelt och inget en händig gds-are skall vara rädd för. Jag gör alltid det mesta jobbet från insidan, och jag sätter mina fönster i liv med ytterpanelen. Sedan kanske man bör avstå om man bara har ett IKEA-set med hammare och fyra skruvmejslar...
Så här gör jag:

Ta bort foder på in och utsida med kofot.
Såga runt hela fönstret med Tigersåg och metallblad.
Fäll fönstret in i rummet och lyft bort det.
Rensa hålet från drev och skräp, spika på ett par reglar eller brädor vågrätt tvärs över fönsteröppningen Den ena ca 15-30cm från överkant och den andra på motsvarande avstånd i underkant. Görs med lätthet från insidan om inte fönstret är väldigt litet.
Förbered skruvdragaren med karmnyckel, så både hylsa och skruv låses, ställ den där man når den...
Lägg ut några små passande bitar i botten av öppningen och väg av att de står i våg, lyft i fönstret och tryck det mot de uppspikade reglarna. Justera det i sidled. skruva i karmskruven i ett av de övre hålen, och fortsätt med de resterande skruvarna.

Har det flyttat sig i sidled vänd nyckeln. När jag satt fönster med vanlig skruv har jag använt något mothåll mellan karm och väggöppning för att hålla det på önskad plats.

Gå ut och spika upp de nya fodren och de eventuellt nya droppblecken. Gå in och skumma mellanrummet. Låt det sedan stå någon halvdag innan ni skär bort överflödigt skum och fixar insidefodren.

När jag gjort  detta så tar de mindre än en timme att byta fönstret tills det att de nya sitter i skummat och med färdiga ytterfoder. Klarar man utsidans jobb utan stege så hinner man tom att grundmåla på samma tid.

Bra maskiner gör mer än halva jobbet, resterande andel är väldigt enkel. Jag tror de flesta som gjort detta ett par ggr håller med mig.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7764
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Rimlig arbetskostnad vid fönster-/dörrbyte?
« Svar #18 skrivet: 09 april 2014, 18:09:34 »
Fönster ska sitta så långt in i fasaden att dom sitter där det finns isolering på sidan om karmen. Det innebär oftast någon cm innanför panelen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Rimlig arbetskostnad vid fönster-/dörrbyte?
« Svar #19 skrivet: 09 april 2014, 18:18:22 »
Det är sant, dessutom sitter de mer skyddade en bit in i hålet.
Jag skrev hur jag gjort, och det beror dels på att de andra fönstren sitter så, det skulle se konstigt ut om bara några fönster här och där skulle vara inflyttade. Min fasad har ursprungligen ingen isolering, bara hålrum. Under åttiotalet lades det dock på en sjua på utsidan, så nog hamnar fönstern där isoleringen finns :)

Man får väl sadla på de tvärgående reglarna med passande tjocklek för att få fönstret i vald position om man vill göra så som jag skrev att jag gör. Men det finns säkert bättre sätt tummenupp

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3686
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Rimlig arbetskostnad vid fönster-/dörrbyte?
« Svar #20 skrivet: 09 april 2014, 19:26:54 »
I mitten av 80-talet skummades allt möjligt, även branddörrar Sc:,h

Nu för tiden skummas nästintill ingenting, inte ens fönsterna skummas väll längre på byggen dontknow
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Rimlig arbetskostnad vid fönster-/dörrbyte?
« Svar #21 skrivet: 09 april 2014, 19:33:15 »
Jag brukar skumma, jag tycker det känns som om det blir bättre på något vis. Men vad vet jag :)

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 4067
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Rimlig arbetskostnad vid fönster-/dörrbyte?
« Svar #22 skrivet: 09 april 2014, 21:12:07 »
Jag gör exakt som Fattiglappen.

Det blir snyggt, starkt och varmt..........med fina fönsternischer invändigt.
Bor i Örebro/Närke.

Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installerad sept 2024

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3686
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Rimlig arbetskostnad vid fönster-/dörrbyte?
« Svar #23 skrivet: 09 april 2014, 21:36:56 »
Det kan hända att skummet pressar karmen så pass att den bågnar, framförallt dörrkarmar/altandörrar..
Sen behöver man inte använda dyra karmskruv om man ska skumma för dom går aldrig att efterjustera.. ;)

Visst man kan skumma, men det är förmodligen inte fackmannamässigt..   
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Rimlig arbetskostnad vid fönster-/dörrbyte?
« Svar #24 skrivet: 09 april 2014, 21:50:18 »
Förmodligen inte? Så du menar att du får anmärkning vid byggbesiktningen om du skummat fönstren? Såvida annat drev inte är föreskrivet iaf.

Man skummar först efter att fönstret är justerat, då skall det förhoppningsvis sitta där du tänkt dig det. Och sväller karmen har du inte haft så bra koll på mängden skum. Jag gjorde det misstaget typ första gången jag skummade. Nu har jag alltid i rutorna i bågarna innan skumning, och känner rätt bra hur mycket skum som åtgår. Någon gång har jag fått efterskumma.

Jag trodde det bara var fattiglappar som tryckte i lite överbliven ull, och att råttor gillade skum? Så fel jag hade här ;) ;)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7764
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Rimlig arbetskostnad vid fönster-/dörrbyte?
« Svar #25 skrivet: 09 april 2014, 21:54:31 »
Skummet har en tendens att förändras med åren så att det uppstår "sprickor" där det kan dra rätt bra. Bla. därför använder proffsen bottningslist och drev
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dåligt... :/
SV: Rimlig arbetskostnad vid fönster-/dörrbyte?
« Svar #26 skrivet: 09 april 2014, 22:57:26 »
I mitten av 80-talet skummades allt möjligt, även branddörrar Sc:,h

Nu för tiden skummas nästintill ingenting, inte ens fönsterna skummas väll längre på byggen dontknow

Jodå, det skummas friskt. Allt mitt är skummat, alla mina vänner har skummat, mina vänners kunder har skummat. Det är ju inte direkt så att bygghandeln höjer på ögonbrynen åt att man vill ha 10 flaskor fogskum till fönsterleveransen. Har ett runt fönster som enbart sitter med skum, inte en enda skruv.  a:gl

Det kan hända att skummet pressar karmen så pass att den bågnar, framförallt dörrkarmar/altandörrar..

Har jag aldrig varit med om, du skummar direkt efter att du justerat in karmarna och om du drar på för mycket jäser det inåt och utåt och pressar inte iväg karmen. Möjligen med billigt fogskum som snabbt härdar på ytan och sedan fortsätter jäsa inuti varpå det blir som en ballong som växer. Eller at det är väldigt fuktigt när man fogar, skum härdar snabbare i reaktion med vatten.

Gå ut och spika upp de nya fodren och de eventuellt nya droppblecken. Gå in och skumma mellanrummet. Låt det sedan stå någon halvdag innan ni skär bort överflödigt skum och fixar insidefodren.

Jag skummar innan foder/bleck monteras så skum kan jäsa fritt utåt/inåt utan att pressa karmen, är man osäker kan man maskeringstejpa fönsterkarm in och utvändigt så inga skönhetsfläckar uppstår. Bäst resultat om man inte behöver skära bort skum, det "öppnar" alla fina isolerande luftfickor. Jag tar hellre för lite skum och oskuret än helt "fullt" i springan och skuret med "hål". Har man tråkigt kan man ju täta med ngn massa efter att man skurit.

Nu har jag alltid i rutorna i bågarna innan skumning, och känner rätt bra hur mycket skum som åtgår. Någon gång har jag fått efterskumma.

Viktigt att läsa monteringsanvisningar på resp modell från resp leverantör. SP har modeller som skall vara stängda vid montering, Elit med samma utseende måste vara öppna. Bara som en kommentar rent allmänt, ingen åsikt i övrigt kring ditt inlägg.  tummenupp

Skummet har en tendens att förändras med åren så att det uppstår "sprickor" där det kan dra rätt bra. Bla. därför använder proffsen bottningslist och drev

Pratar vi trähus så är det snarare virket som torkar ifrån/krymper. Har iaf inget sett i hus med i lättbetong, inkl mitt eget.

Sen behöver man inte använda dyra karmskruv om man ska skumma för dom går aldrig att efterjustera.. ;)
.

Du justerar fönstret vid installation, sedan rör det sig inget mer med skum.

Visst man kan skumma, men det är förmodligen inte fackmannamässigt..   

Nu knakar isen under dina fötter Tågis, kan tänka mig att offentliga byggnader eller flerbostadshus har ngn restriktion på "senare år" pga gaser vid brand eller ngn miljö-pryl i projekt. Men jag är fel man att redogöra för det. Men i enbostadshus finns iaf inget som säger att du inte får nyttja skum. Det ÄR fackmannamässigt. Punkt. Att sprida ngt annat är olyckligt.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7764
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Rimlig arbetskostnad vid fönster-/dörrbyte?
« Svar #27 skrivet: 10 april 2014, 09:22:51 »
Under mina senaste 20 arbetsår har jag till stor del jobbat på bostadsbyggande, företrädesvis enfamiljshus. Inte i ett har man använt fogskum när man satt fönster . Någon enstaka gång har jag sett att snickarna använt skum och det har varit vid fönsterbyte i g:a "stenhus" med där underlaget haft tvivelaktig karaktär, dvs dålig hållfasthet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Rimlig arbetskostnad vid fönster-/dörrbyte?
« Svar #28 skrivet: 10 april 2014, 10:02:05 »
Tycker man ser för det mesta att fönster sitter mer eller mindre jämt med fasaden... mina är som infällda typ 15cm och sitter jämt med innerväggen istället så det finns inga lister invändigt efter fönstret.  dontknow
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dåligt... :/
SV: Rimlig arbetskostnad vid fönster-/dörrbyte?
« Svar #29 skrivet: 10 april 2014, 10:22:35 »
Under mina senaste 20 arbetsår har jag till stor del jobbat på bostadsbyggande, företrädesvis enfamiljshus. Inte i ett har man använt fogskum när man satt fönster . Någon enstaka gång har jag sett att snickarna använt skum och det har varit vid fönsterbyte i g:a "stenhus" med där underlaget haft tvivelaktig karaktär, dvs dålig hållfasthet.

Då skiljer det sig uppenbarligen kraftigt geografiskt. Vilket i sig inte säger annat än att man kan göra på 2 sätt. :)

Tycker man ser för det mesta att fönster sitter mer eller mindre jämt med fasaden... mina är som infällda typ 15cm och sitter jämt med innerväggen istället så det finns inga lister invändigt efter fönstret.  dontknow

Exakt så ser det ut hos mig, fönstren sitter ca 20 mm utanför lättbetongen och sedan är det snutputsat i liv med fönstren. Absolut inte optimalt om man skall vara praktisk, men utseende är inte alltid praktiskt...  a:gl
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!