0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
jag är ganska säker på att det måste ha blivet fel någostans eller så har du ett hus som är extremt välisolerat. min gammla anläggning var vattenburen elvärme och en sådan har en verkningsgrad som ligger mycket nära 1.
Vad har du i vägg och bjälklag?
När jag första gången blev itutad att direktel inte har 100% verkningsgrad var när jag ställde en snubbe Skellefteå kraft min lokala el o pellets leverantör mot väggen med deras enorma glädjekalkyler beträffande träpellets. Jag hade i mina kalkyler 100% på direktel men han sa 95% kan det vara så att han försökte lura mig för att få pelletsen att verka bättre? [quote
Avviker lite till från ämnet, hoppas det går ändå!Jag har pratat med en expert/importör/grossist av elradiatorer han säger att en elradiator som går på max har i princip 100% verkningsgrad, men när det börjar pulsa (alltså elektroniska termostater) och gå på lägre effekt får man förluster i en radiator och de ligger då på 85-90% beroende på hur avancerad styrningen är! Klick element är sämst!Det blir ungefär som att slå på ett kallt element i typ 30 sek, det går ström men du känner ingen värme! De har alltså rätt på Kinnan och Ske-å kraft! Han sa att vattenburet givetvis är ännu sämre, men det visste vi/jag redan! Mvh Joakar
Jag har ringt till Frico och pratat med en RIKTIG expert och han säger det finns INGA förluster i själva elradiatorn utan förlusten ligger i att radiatorerna till 90% sitter på en yttervägg som blir onormalt varm och vid en 1000w radiator släpper väggen genom ca 100-200W beroende på vägg och det räknas som förlust. Detta gäller gamla element med lika mycket strålningsvärme utåt som innåt, moderna element görs så att ytan ökas och kan därmed hållas kallare och förlusterna minskar. Det jobbas även med fläktar som sprider värmen ur elementet. Alltså borde ett gammalt vattenburet system men en modern elpanna ha bra verkningsgrad då dessa element inte blir speciellt varma, och det gör min ekvation ännu svårare. Jag får nog acceptera att min pump har cop 2.78 vid -18 tyvärr jag hittar ingen annan förklaring men jag letar Joakar