0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tror att man ska ta fabriksuppgifter med en näve salt och att man ska satsa på en pump som verkligen är byggd för att vara värmepump, d.v.s. IVT.
Hej!Jag går i luftvärmepumpstankar och bor i norra Sverige. Säkert finns det vid det här laget en hel del luftvärmepumpar installerade i exv. Västerbotten och Norrbotten.Det skulle vara intressant att veta hur det har gått för er som installerat luftvärmepumpar i dessa lite kyligare trakter. Vilka misstag man ska undvika, vilka märken ni har och ev. ska undvika, hur pumparna har gått , vilka besparingar ni gjort med era investeringar, vid vilken temperatur ni behöver stödvärme, osv.Hälsningar från Lappstockholm...Lycksele ( +3 grader i dag...varmt...och lite snö... )Snowman
Det har varit kallt de här dagarna, i skrivande stund är det -20,3 här några mil innanför Umeå. Elementen har inte gått på en gång vad jag har känt och temperaturen ligger på mellan 19 och 20 grader när pumpen står på 19 grader, förutom i salen som är sista rummet som värms. Där ligger den på 17-18 grader med pumpen på 19 grader, men där är vi sällan och brukar ligga på den temperaturen även i vanliga fall när vi inte ska använda rummet. Jag hade pumpen på 22 först, men tyckte att det blev för varmt.
Ps Det fins flera som misstror mina värden (alla är välkomna på besök) och det kan bero på en sak de har andra pumpar som inte fungerar lika bra i kyla, vad tror du! Ds
CiteraPs Det fins flera som misstror mina värden (alla är välkomna på besök) och det kan bero på en sak de har andra pumpar som inte fungerar lika bra i kyla, vad tror du! Ds men jag ser hellre att det som skrivs är sakligt och sant än rent känslomässiga uttryck för att man är nöjd, att skriva att den är bäst ger ingenting, att länka till fakta som visar att den är bäst är mycket bättre, t.ex. en test som visar på att den är bäst vid kall väderlek.Testerna kan ge läserna en möjlighet att själva bedöma om de anser att den är bäst eller ej.