0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är ju inte alla inverters som har fast hadtighet på kb Nibe1255 tex har variabel styrd efter deltat vet inte hur Ivt x11/15 har om den vp säljs fortfarande. Tycker du det är rimligt att en on/off vp som bedömns behöva 150-180 meter borra ska klara sig med 90 meters borra till invertern och få samma medel temp på kb enligt ts exempel.
Visst blir inkommande brine hög om man bara tar ut 3 kW men kör cirkpumpen för fullt, den blir troligen 2-3 grader högre även från ett grundare borrhål, och det skriver jag ju också i mitt tidigare inlägg.Jag vet inte hur fort inkommande brine kyls av utgående, men när man loggar en on/off-värmepump brukar man i alla fall rätt tydligt kunna se när vätskan gått ett varv i kollektorn, så visst är det avsevärt varmare första varvet än det är när kompressorn gått kontinuerligt i ett dygn.När det gäller invertern är det ju dock precis som med en on/off-värmepump en avvägningsfråga.Hur stor är risken för hopklämda slangar om borran fryser vid en längre kall period, och vattnet inte kan förträngas i sprickor i berget, och vem tar i så fall ansvar för det?Hur mycket högre besparing kan man få med en 20% djupare borra, kanske lönar det sig inom 10 år, och då är det väl dumt att inte borra djupare.
Men snälla Rickard, även en on-off beräknas med negativ brine vintertid. Skulle den inte frysa då ?
I exempel nr 1 vad hamnar brine på vid Dut ?
Är benägen att hålla med, vad förutom det årliga energiuttaget i kombination med det momentana effektuttaget kan påverka detta?
Hej Rickard,jag tar det på rätt sätt.Observera att jag hela tiden i ts har kommenterat skillnaden mellan inverterteknik och on/off, ingenstans har jag uttalat mig om just detta driftsfall.Nu har jag fått fram underlagen från ts och har gjort en beräkning samt jämfört med on/off.Följande har jag kommit fram till:1. Kalkylen som är gjord för Daikinmaskinen stämmer.Det är 88 m aktivt hål och granit i kalkylen, snittemp brine = 0°COrten är Södertälje och framledning vid DUT = 55 °C2. motsvarande kalkyl på en 1245-6:96 m aktivt3. motsvarande kalkyl på en 1245-8:120 m aktivt I detta fal så var det inte så mycket programmens beräknade borrdjup som avgjorde utan tankegångarna hos de 3 företagen som gjorde offerten.Jag har talat med ts och rek. ett hål om 120-130 m. aktivt.MvhDaikin
Tack alla för en mycket intressant och lärorik diskussion i detta ämne.
Jag får nu lättare att välja bland mina offerter.