0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Gissar att din backventil är en övertrycksventil som öppnar vid ökat tryck. Jag skulle koppla enligt flödesutjämning samt reducering av värme knäppningar i länken http://www.nibe.se/nibedocuments/12150/639282-5.pdf. Det är inget fel att koppla enligt dit förslag men det är lite ovanligt men kan säkert vara bra för det är ju ingen risk att det blir en omblandning i tanken men det är ju en viss risk att övertrycksventilen ändras med tiden samt att cp får jobba mot onödigt högt mot tryck tror jag men kan säkert ha fel för vet ingen som kopplat enligt dit förslag men det är en intressant lösning.
Tips när det gäller borrhålet: Vill du vet hur djupt, gå till SGU (Sveriges Geologiska Undersökning) och leta reda på deras databas av brunnar. Där finns all info om alla borrade brunnar.
Har du kollat UKV-manualens principskiss med T-koppling under tanken för returen. Om inte, ladda ner den från Nibe.se. Det är så vitt jag förstår Nibes standardlösning.
Hur du än kopplar så får du inte cirk i rad kretsen vid vv beredning utan extern cp. Hänger inte riktigt med att tempdiffen skulle kunna bli nått problem rad kretsen får sitt flöde vp får sitt flöde.
Jag skulle välja en stor arbetstank på minst 300 liter för att undvika uppblandning i tanken och få en rejäl buffert.
Men då behöver du ingen extern cirkulationspump
ang FTX-regleringen borde det finnas en enklare och billigare lösning reglertekniskt, hellre än att installera och driva extra cirkulationspump och arbetstank? T ex skulle man kunna ha en volymtank, den är billigare i drift, och istället försörja vattenbatteriet med en liten egen cirkulationspump
Andra frågan, varför inte använda en vanlig koppling, varför köra in returvattnet i toppen?