0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mmm, jag läste den artikeln och började fundera på vad som händer om de granskar en installation och kommer fram till att det är orimligt hög arbetskostnad. Riskerar jag som kund att åka på extrakostnader, eller är det bara installatören som åker dit?
Inte kan ju du veta vad en installation kostar...
Hoppas att sossarna ändrar ROT avdragen....och gör dem mindre förmånliga, ex max 30.000- och 30%...
Hmm, då är förstås frågan hur stort felet ska vara. Vad jag förstått är skatteverkets schablon inte bindande? För en LVVP anges att schablonen är 25% av totalkostnaden. För att ha ett exempel att diskutera, antag att pump+installation utan rot kostar 100 000 kr. Företaget A följer schablon och drar rot 25000/2 = 12500 kr (kundpris 88500kr). Företag B hävdar en arbetskostnad på 50% av totalen, drar alltså rot 50000/2 = 25000kr (kundpris 75000kr).På fakturan står det att priset gäller under förutsättning att roten godkänns. Om nu detta rotavdrag först har godkänts, och sedan hamnar i en granskning, vad blir det rättsliga läget då? Måste kunden betala för att entreprenören inte hanterat roten rätt?Uppenbarligen måste det göras någon typ av bedömning från skatteverkets sida när man granskar rotavdragen, eftersom inte schablonen är bindande. Frågan är när det blir uppenbart fusk? Arbetskostnaden överstiger 50%? Eller begär de in underlag från företaget på arbetade timmar?