0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Titta på Mitsubishi MSZ-FH 35 alternativt MSZ-FH50, dessa är väl bland de bättre pumparna du kan hitta i dagsläget. 5 års garanti och mig veterligen väldigt få fel på. Jag har själv 3 st, 2 st FD 35:or till huset och sommarstugan och en FH-25:a till mitt garage.Skall du ha avfuktning så bör du nog skaffa en luftavfuktare, det funkar inte så bra mitt i vintern om du inte vill kyla ner garaget. Jag kör värme hela tiden i mitt garage, öppnar upp dörren in till huset så det blir lite bättre luftfuktighet inne i huset, sedan stänger jag alltid innan vi går och lägger oss.
Du har helt rätt avseende en separat avfuktare. LLVP:n avfuktar inget själv utan då gäller snabb vädring om man ska få torrare klimat. Alternativt en avfuktare som drar ström. Kolla kurvan för fukt nedan under länken "Garaget". Under 1 vecka ser man hur fuktnivån rasar när porten öppnas för att stiga snabbt när bilen körts in. Sedan tar det lång tid att sänka fuktnivån om garaget är stängt. De mindre "hacken" är när bilen körts ut. Då fortsätter fuktnivån stadigt nedåt.
Jag hade satsat på en pump i det stora garaget först, placerad mitt i mot dörröppningen till det lilla garaget, låst i ett riktat luftflödet genom dörrhålet till det lilla garaget..Du har i princip lika många kubik som mig att värma och jag värmer hela huset ner till nollan med en pump, då har inte du lika mycket prång och dörrhål som luften ska passera som jag har så i ditt fall borde det fungera ännu bättre.. Då maxkör jag inte pumpen för då blir det bastu i undervåningen!!Jag hade inte kört på sänkt temperatur några dagar i veckan, kan vara bra att ha allt uppvärmt ordentligt som en lagrad energi eftersom garageportarna öppnas i mellanåt..Därför rekommenderar jag att du börjar med en pump av märket Abuquir rekommenderar Fasiken vad du kommer minska din uppvärmningskostnad Lycka till....
Hej Låt montera in 2 st Mitsubishi FH35 så räcker effekten bra till ,dessutom pålitliga maskiner
pixo71 behöver väl 20A säkring och det kan nog ge problem för en del.Låter som din lokal inte är så bra isolerad med tanke på vad du nu använder ganska flitigt för att värma lokalen idag om jag tolkar dina inlägg rätt.Och att då få 2 riktigt vassa maskiner för 20000:- blir inte lätt.Är budgeten spikad till 20000:- som första skede så satsa på en modell som kan ge mycket effekt när det även är ca -5 till -10 som kan vara en ganska normal vintertemperatur i dina trakter.Tänk då även på att den ska ha en hög luftomsättning så du kan trycka iväg värmen till den andra lokalen.Med 4m i takhöjd kan du behöva en takfläkt som trycker ner den varma luften men det märker du efterhand.
Njae, jag kom bara med förslag och FH50 är ju en stor maskin med mycket "krut i" så det kanske räcker med en.Men ditt garage ser ju relativt öppet ut, så jag skulle nog börja med antingen en FH 35:a eller FH 50. Nu vet jag inte vad den sistnämda kostar men FH 35:an kan du nog få installerat för ca:18000 kr eller däromkring iaf.
Eller en Daikin Caldo 50. Daikin kan du välja underhållsvärme temperatur steglöst +10 till +30.
Vad Zelda menar är att man kan steglöst ställa temperaturen mellan 10-30 alltså inte bara underhållsvärme.