Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilka L/L-pumpar till stort garage?  (läst 15396 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vilka L/L-pumpar till stort garage?
« Svar #30 skrivet: 07 mars 2014, 18:29:45 »
Finns några smyghausare som gillar att vara anonyma från dom flesta märken här på forumet, precis som på alla andra forum med andra produkter/tjänster får man försöka bilda sig en egen uppfattning.

Då det handlar om ett garage Nihögg som oftast inte är i behov av extra "lull lull" bör du försöka välja en modell som inte har så mycket extra funktioner som kan ta skada eller vara oförskämt dyra att reparera och som du betalar dyrt för utan att inte utnyttja.
Du har så pass stora ytor så lägsta värmeeffekt känns inte som högsta prioritet och ljudnivån kan troligen vara betydligt högre i ditt garage än vad man skulle stå ut med i den "vanliga" fastigheten.

En "gammal" FD50 till rätt pris kan vara ett alternativ om du vill satsa på en maskin, inte bäst COP men driftsäker och det finns ganska bra med effekt vid -15 grader (ca 6kW) om du tror på långa kalla vintrar framöver.
2st Fujitsu 12 LECAN skulle kunna vara ett alternativ för rätt pris.
En "gammal" Panasonic HE12LKE till rätt pris kan också vara vettigt.
Ovanstående modeller har inte så mycket lull lull och det finns andra modeller från andra märken som motsvarar ovanstående som du kan
få tips om men välj inte en för gammal modell då dom tex ofta har eftermonterade värmekablar som inte är lika ekonomiska som senare modeller och kan kosta några hundralappar i onödan att driva varje säsong.


Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Vilka L/L-pumpar till stort garage?
« Svar #31 skrivet: 07 mars 2014, 19:48:18 »

Det verkar väldigt viktigt för dig att folk väljer  Mitsubishi  man kan nästan tro att du jobbar pÃ¥ Canvac eller har nÃ¥n sorts koppling dit vilket iofs inte är förbjudet men varför inte vara ärlig med det och registrera dig pÃ¥ forumet istället för att logga in som gäst hela tiden.

Jästen har ingen koppling till Canvac/ME eller någon annan leverantör. Tips om att registrera mig har jag redan avböjt ett antal gånger. Varför en jäst ska anses vara oärlig just pga att h*n är jäst har jag svårt att förstå. Utveckla gärna det lite.
När det gäller ME:s VP är de bra och prisvärda inget konstigare än sÃ¥. I just det här fallet ansÃ¥g  jag det viktigt för TS att kolla upp att h*n har korrekta/rimliga prisuppgifter.

Utloggad Nidhögg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpar.
SV: Vilka L/L-pumpar till stort garage?
« Svar #32 skrivet: 12 maj 2014, 21:34:42 »
Nu har jag fått en ny pump installerad för en månad sedan, det blev en Daikin Ururu Sarara 35 då jag fick bra pris på den.
Har haft den på underhållsvärme runt 15 grader, har väl funkat, men drar man på mer så händer det... ingenting.
Har en termometer på motsatta väggen, ca 10 meter, ligger konstant på 14-15 grader, nu har jag haft den inställd på 30 grader sen jag gick ut till garaget för 4-5 timmar sedan, fortfarande 14 grader. Måhända att det tar lång tid att värma men den känns väldigt orkeslös.

Förbrukningen anges till 569 Kwh på 32 dagar, vet inte om det är högt eller lågt?
Allt står på Auto nu, innetemperaturen anges till 21, kan jag inte hålla mer än 14-15 grader när det pendlar mellan 5-18 utomhus så befarar jag hur det blir i vinter när det är -15. Ska jag vara glad att ha nollgradigt då?
Har även testat lite olika lägen som powerfull, full fläkt etc, men ingen skillnad.

Nej, första intrycket är en besvikelse, trodde den skulle kunna leverera mer effekt.
Ska låta den stå inställd på 30 grader inatt och imorgon och se vad som hänt efter jobbet, annars får jag ta kontakt med installatören igen så får vi se vad han säger.

Utloggad Kluns

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Vilka L/L-pumpar till stort garage?
« Svar #33 skrivet: 13 maj 2014, 11:14:30 »
Nu har jag fått en ny pump installerad för en månad sedan, det blev en Daikin Ururu Sarara 35 då jag fick bra pris på den.
Har haft den på underhållsvärme runt 15 grader, har väl funkat, men drar man på mer så händer det... ingenting.
Har en termometer på motsatta väggen, ca 10 meter, ligger konstant på 14-15 grader, nu har jag haft den inställd på 30 grader sen jag gick ut till garaget för 4-5 timmar sedan, fortfarande 14 grader. Måhända att det tar lång tid att värma men den känns väldigt orkeslös.

Förbrukningen anges till 569 Kwh på 32 dagar, vet inte om det är högt eller lågt?
Allt står på Auto nu, innetemperaturen anges till 21, kan jag inte hålla mer än 14-15 grader när det pendlar mellan 5-18 utomhus så befarar jag hur det blir i vinter när det är -15. Ska jag vara glad att ha nollgradigt då?
Har även testat lite olika lägen som powerfull, full fläkt etc, men ingen skillnad.

Nej, första intrycket är en besvikelse, trodde den skulle kunna leverera mer effekt.
Ska låta den stå inställd på 30 grader inatt och imorgon och se vad som hänt efter jobbet, annars får jag ta kontakt med installatören igen så får vi se vad han säger.

Har du driftsläget på auto ?
Om du har det sÃ¥ ställ den pÃ¥ Heat sÃ¥ funkar det bättre, autoläget innebär att den  börjar kyla när pumpen uppnÃ¥r inställd temp
Nöjd ägare till
Mitshubishi FD 25 
Daikin Caldo 50

Utloggad Nidhögg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpar.
SV: Vilka L/L-pumpar till stort garage?
« Svar #34 skrivet: 14 maj 2014, 22:53:02 »
Har du driftsläget på auto ?
Om du har det sÃ¥ ställ den pÃ¥ Heat sÃ¥ funkar det bättre, autoläget innebär att den  börjar kyla när pumpen uppnÃ¥r inställd temp

Jag har haft den på Heat i princip hela tiden, men då den inte verkade leverera så gott med effekt så testade jag Auto istället för att se om den tryckte ut mera. Det gjorde den inte. Den stog på 30º, Auto, under natten och dagen, låg på runt 15º i garaget på eftermiddagen (22º enligt pumpen), ändrade till Heat sen fick den stå så över natten tills eftermiddag idag, då har det stigit till 17º, 23º enligt pumpens egna termometer.
Mer effekt verkar den inte kunna leverera?

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Vilka L/L-pumpar till stort garage?
« Svar #35 skrivet: 15 maj 2014, 18:18:38 »
Min farbror hade liknande problem i sommarstugan (2 plansvilla med källare) där LL pumpen som gick mot källaren fungerade bra, och den som satt på bottenvåningen inte gav mer än 15ºC med värmeinställningen på max. Vet inte om/hur han löst det..
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

robot74

  • Gäst
robot74
SV: Vilka L/L-pumpar till stort garage?
« Svar #36 skrivet: 15 maj 2014, 22:50:51 »
1 pump räcker ju omöjligt  till ditt stora garage. In med en likadan Daikin till sÃ¥ lär du fÃ¥ bra med värme i garaget tummenupp tummenupp

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Vilka L/L-pumpar till stort garage?
« Svar #37 skrivet: 16 maj 2014, 17:47:35 »
Mer effekt verkar den inte kunna leverera?

Det är nog tyvärr så. Datablad säger inte allt (id sanningen). :(

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Vilka L/L-pumpar till stort garage?
« Svar #38 skrivet: 16 maj 2014, 21:00:09 »
Vad får du för temp i utblåset om du ställer temp på högsta(30 °C?) och fläkt i "mellanläge" ? Ange vid vilken rumstemp och utetemp.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!