0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Marre skrivet 10 december 2005, 22:42:44Din 495.a levererar knappt 4kw så lite beroende på husstorlek o effektbehov så kommer duknappast se din maskin gå i "viloläge" föränns till våren eller nästa gång det blir milt ute.Hur stort hus har du? Har du ett eller två plan golvvärme i betong och/eller träbjälklag?Nybyggt - 2003 - med platta. 212 kvm - enplanshus. Min VP har ofta gått i viloläge tidigare... även vid minusgrader. Om du har tillgång till golvärmeprojen så är det lätt att kolla vilken framledningtemp som behövs viddim utetemp DUT (Åtminstone teoretiskt) I kurvdiagrammet i skötselanvisningen kan du sedan se vilken framledningstemp ditt hus behöver och viken värmakurva som behövs. Vad är golvvärmeprojen? En effektutredning eller? Jag har inte fått en sådan. Jag brukar ha en värmekurva runt 3 och har aldrig (förutom vid inkörningen 2003) haft några problem att få upp önskad innetemperatur. Har du bara problemmed värmen vid nollgradigt opå plussidan så skall du finjustera som Jocke Montör rekommenderar.Är det vad "finjusteringen" justerar? Att man går över värmekurvans temperaturer vid temperaturer från -8 - +8? Jo, just det har jag nog en svag aning om att jag läst för några år sedan... Eftersom jag inte har några problem att få upp önskad innetemperatur har jag denna justering på 0. Min erfarenhet med nya hus o stora fönsterytor är att det snabbt blir övertemperatur i de rum som vettermot söder o då kan nästan rumstermostater till slingorna vara nödvändigt om man vill ha individuella temperatureri olika rum. JO, DET är ett problem... Dock har ju detta med (rumstermostater och solvärme) den tråkiga effekten att golven börjar svalna av när solen gått ner och värmen behövs... Det är gisslet med den tröga golvvärmen... Nödvändigt dock att stänga dörrar till "svala"rum. Har du öppen planlösning så prova en rumsgivare tillvärmepumpen kostar endast några hundralappar.Då kan du skippa rumstermostaterna o ställdonen.En sådan innegivare har jag. Den är dock bortkopplad eftersom den under en lång tid ställde till trassel med min värmepump. Innegivaren fick värmepumpen att gå för fullt i onödan... Kanhända hade innegivaren fungerat bättre nu när rumstermostaterna är bortkopplade Men som sagt om det är viloläget du har hängt upp dig på så är det helt normalt med kontinuerlig drift påkompressorn vid nuvarande utetemperaturer ger då ca 4kW. Det är DET som jag retar mig på. Normalt går de ner i viloläge ganska ofta - även då det är några få minusgrader...
Din 495.a levererar knappt 4kw så lite beroende på husstorlek o effektbehov så kommer duknappast se din maskin gå i "viloläge" föränns till våren eller nästa gång det blir milt ute.Hur stort hus har du? Har du ett eller två plan golvvärme i betong och/eller träbjälklag?Nybyggt - 2003 - med platta. 212 kvm - enplanshus. Min VP har ofta gått i viloläge tidigare... även vid minusgrader. Om du har tillgång till golvärmeprojen så är det lätt att kolla vilken framledningtemp som behövs viddim utetemp DUT (Åtminstone teoretiskt) I kurvdiagrammet i skötselanvisningen kan du sedan se vilken framledningstemp ditt hus behöver och viken värmakurva som behövs. Vad är golvvärmeprojen? En effektutredning eller? Jag har inte fått en sådan. Jag brukar ha en värmekurva runt 3 och har aldrig (förutom vid inkörningen 2003) haft några problem att få upp önskad innetemperatur. Har du bara problemmed värmen vid nollgradigt opå plussidan så skall du finjustera som Jocke Montör rekommenderar.Är det vad "finjusteringen" justerar? Att man går över värmekurvans temperaturer vid temperaturer från -8 - +8? Jo, just det har jag nog en svag aning om att jag läst för några år sedan... Eftersom jag inte har några problem att få upp önskad innetemperatur har jag denna justering på 0. Min erfarenhet med nya hus o stora fönsterytor är att det snabbt blir övertemperatur i de rum som vettermot söder o då kan nästan rumstermostater till slingorna vara nödvändigt om man vill ha individuella temperatureri olika rum. JO, DET är ett problem... Dock har ju detta med (rumstermostater och solvärme) den tråkiga effekten att golven börjar svalna av när solen gått ner och värmen behövs... Det är gisslet med den tröga golvvärmen... Nödvändigt dock att stänga dörrar till "svala"rum. Har du öppen planlösning så prova en rumsgivare tillvärmepumpen kostar endast några hundralappar.Då kan du skippa rumstermostaterna o ställdonen.En sådan innegivare har jag. Den är dock bortkopplad eftersom den under en lång tid ställde till trassel med min värmepump. Innegivaren fick värmepumpen att gå för fullt i onödan... Kanhända hade innegivaren fungerat bättre nu när rumstermostaterna är bortkopplade Men som sagt om det är viloläget du har hängt upp dig på så är det helt normalt med kontinuerlig drift påkompressorn vid nuvarande utetemperaturer ger då ca 4kW. Det är DET som jag retar mig på. Normalt går de ner i viloläge ganska ofta - även då det är några få minusgrader...
Rickard:495:an är som en frånluftspumpDet är fastkondensering och shunt.
Hoppas denna förklaring hjälpte dig att förstå lite grann om hur din värmepump styr fram/returledningstempen i sitt system.
Ok nu vet vi mer.Platta på mark. Är det ingjutna slingor då?Japp! Bilder på härligheten finns här: http://web.telia.com/~u42505806/grunden.htmoch här:Om sovrummen alldrig haft varma golv och nu börjar värmas så tar det tid för pumpen att värma den delen.En kall betongplatta, det tar säkert et par veckor innan det blir bra.Framförallt så tar det kraft av värmepumpen.Jag har haft värme i sovrumsgolven de senaste två - tre veckorna. Detta sedan jag kopplade bort rumstermostaterna och reglerade värmen genom att strypa flödet i de olika slingorna.En 495 på 212kvm enplan är inte överdimensionerad precis.Räkna med långa drifttider vintertid.Vi har nu bott här två vintrar - detta blir den tredje. Jag har en total elförbrukning om ca 13.000 kwh/år. Vi har ett välisolerat hus som kanske göra att VP:ens effekt blir fullt tillräcklig. Det är sällan som VP:en går på tillskott om 9kwh (maxeffekten).Under sommaren har vi dock byggt ett sovrum till om 18 kvm = det blir ytterligare kvm att värma. Dock upptäckte jag i somras att min VVS-entreprenör gjort ännu ett fel... Han hade släppt på vatten i den slinga som gick till det tänkta uterummet. Till en del av plattan som har stått "utomhus" i två vintrar. Vi har alltså verkligen "eldat för kråkorna" de två första vintrarna *grina*Anledningen att du fick stopp då och då tidigare kan härledas till att mindre golvyta värmdes.Ge dom nya inställningarna ett par veckor minst innan du ändrar igenSå du tror inte att det har att göra med mitt fipplande med slingorna och bortkopplandet av rumstermostaterna? DET känns skönt att höra Jag tycker att köra utan termostater, balansera in slingorna, och försöka köra så låg kurva på värmepumpen är rätt väg att gå.TACK! Det är ett "experiment" som jag räknat ut själv. Blev dock rädd när jag läste det där inlägget om "ej gällande garanti". JAg trodde att cirk.pumpen kunde ta stryk, att den fick det för jobbigt när slingorna ständigt var strypta... Dessutom ogillar jag förstås att värmepumpen inte pausar längre... Hur långa gångtider kan egentligen en kompressor ha utan att ta stryk?Sen när du är nöjd med ovan justeringar kan du sätta dit termostaterna som förmodligen funkar bättre med en bra grundinställning.Jo, det är ju en fördel att ha termostater i de rum som värms av braskaminen (som installerades januari 2005 så den har inte påverkat min uppgivna årsförbrukning).
Om Vp producerar mera värme nu än tidigare, då ska det leda till övertemp inne.Du skulle absolut testa med rumsgivaren kopplad till värmepumpen.Det är klockrent tillsammans med fast strypning på golvvärmen!!!Det vore ju ett alternativ till att ha rumstermostaterna inkopplade. Att det strulade sist var kanske p.g.a. att jag hade BÅDE rumstermostater och innegivare igång... Har du haft ständiga övertemperaturer inne nu när pumpen gått så mycket?Nej inte under den senaste veckan. Jag märker dock att det har blivit varmare nu det senast dygnet. Jag ändrade ju värmekurvan från 2.7 till 3.5 samt att jag ändrade finjusteringen från 0 till 2. Jag återställde även flödesinställningarna i slingorna enligt flödesschemat... DÅ vore det ju konstigt om det blev varmare
Just det ja...Då håller jag med om Jockes senare inlägg.Att man aldrig blir fullärd *grina* Min beskrivning gäller IVT:s "vanliga" mark/berg-värmepumpar, inte 495:an.
Är det markslingans vatten som cirkulerar uppe vid frånluften eller är det värmepumpens gas?Om det är värmepumpens gas, hus kan det då komma sig att den tar värme från frånluften även om inte pumpen är igång?