0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Självklart måste du som villaägare kunna strypa flödet i vissa golvvärmeslingor utan att garantin upphör at gälla.Förklara för mig på vilket sätt det skulle kunna påverka garantin att du stryper flödet i vissa rum och kanske höjer lite i andra rum.Det kan ju inte JAG förklara. Som jag skrev läste jag det här på forumet natten till idag, i en annan tråd:Citat från: Marre skrivet 19 februari 2005, 01:30:56Hello M@ZE Hmm vilken soppa. Har varit borta från debatten ett tag ser jag.Bra med bilder ibland .På bilden med golvvärmefördelaren så är andra slingan från vänster (den med en röd ratt en handmanövrerad slinga utan termostatfunktion med andra ord alltid öppen o fungerar således som en by-pass.Det är troligtvis slingan för badrum.495:an larmar ej högtryck vid avsaknad av by-pass men skonar cirkpumpen som annars får jobba mot stängda portar när samtliga rumstermostater ev är stängda.Övriga slingor har rumstermostatstyrda termiska ställdon/styrdon/ställmotor kärt barn har många namn men vete faen om man kallar dem shuntar. Ställdonen är de vita klockorna på golvärmefördelarens nedre fördelarrör o dessa styrs av respektive rumstermostat som du nu verkar ha fullt skaft på. Den blå markeringen överst på ställdonen indikerar "öppet" dvs värmevattnet kan cirkulera i slingan.Då ställdonen endast har on/off funktion öppet eller stängd så finns således ingen steglös shuntfunktion. Vad gäller cirkpumpen så har du bara en pump den som är inbyggd i vp,n Mysonpumpen (var väl den som byttes antar jag) I pumpdiagramet för denna pump (finns i skötslanv) så ger den ett flöde av ca 1900liter/tim vid ett tryckfall av 13,4kpa Enligt din golvärmespec så behöver du1100 liter/tim vid ett max tryckfall av 13,4kpa. Således är de teoretiska kraven uppfyllda för rätt pumptryck med hastighet 3 på cirkpumpen. Du har troligtvis inte något filter monterat på golvärmeledningen som rickard tipsade om.Mer som framgår av golvärmespecen är att du behöver en framledning på 44 grader vid lägsta dimensionerad utetemp.Skulle vara intressant att veta var du bor??? 44gr innebär att du skulle behöva kurva 4 på grundkurvan.Roth kan säkert hjälpa dig med en exakt teoretisk kurva ev med finjust/parallellförskjutning. Observera att alla dessa värden ÄR TEORETISKA stämmer inte alltid med verkligheten alla människor har olika komfortkrav på värmen o första värmesäsongen får man leta sig fram för att hitta bra inställningar.Köldbärartempen på 0Grader är väl ok.Stabilt som fan skulle Dr Alban sagt.Dribbla inte med instrypningsvärdena på egen hand pga garantier osv men förvissa dig om att röris verkligen har strypt in de antal varv som anges. Vad gäller dina "flödesmätare" så vet jag ärligt talat inte om de är spec noggranna,har sett såna förut o då harde varit så skitiga i glasen så man har inte sett något ändå. Blire varmt o alla slingor funkar så tuta o kör Det viktiga är instrypningen av antal öppna varv.Ju längre slingan är ju fler öppna varv.Kolla även att framledning o returledning är rätt kopplad på golvvärmefördelaren fördelarrör Jag tror att den övre är fram o nedre är retur, känn med handpåläggning bore kännas skillnad eller mät med termometer. Avslutningsvis lufta pannkärlet en gång till via nippeln brevid röda säkerhetsventilen o kolla att du har ett skapligt manometertryck 0,8-1bar.Skulle som sagt va intressant att veta vilken ort du bor på.Kör hårt! kollar väl in om följetången fortsätter i helgen.Det är i alla fall helt rätt sätt att justera tempen i ett golvvärmesystem med värmepump som värmekälla.1. Alla termostater öppna2. Justera in värmekurvan på värmepumpen så att tempen i huset blir bra,3. Justera flödet i slingorna för att justera rumstempen i enskilda rum, vill du ha kallare, minska flödet, vill du ha varmare, öka flödet.Du verkar ha fått skaplig kläm på hur du skall göra. Kämpa på.Och Lycka till!
Hello M@ZE Hmm vilken soppa. Har varit borta från debatten ett tag ser jag.Bra med bilder ibland .På bilden med golvvärmefördelaren så är andra slingan från vänster (den med en röd ratt en handmanövrerad slinga utan termostatfunktion med andra ord alltid öppen o fungerar således som en by-pass.Det är troligtvis slingan för badrum.495:an larmar ej högtryck vid avsaknad av by-pass men skonar cirkpumpen som annars får jobba mot stängda portar när samtliga rumstermostater ev är stängda.Övriga slingor har rumstermostatstyrda termiska ställdon/styrdon/ställmotor kärt barn har många namn men vete faen om man kallar dem shuntar. Ställdonen är de vita klockorna på golvärmefördelarens nedre fördelarrör o dessa styrs av respektive rumstermostat som du nu verkar ha fullt skaft på. Den blå markeringen överst på ställdonen indikerar "öppet" dvs värmevattnet kan cirkulera i slingan.Då ställdonen endast har on/off funktion öppet eller stängd så finns således ingen steglös shuntfunktion. Vad gäller cirkpumpen så har du bara en pump den som är inbyggd i vp,n Mysonpumpen (var väl den som byttes antar jag) I pumpdiagramet för denna pump (finns i skötslanv) så ger den ett flöde av ca 1900liter/tim vid ett tryckfall av 13,4kpa Enligt din golvärmespec så behöver du1100 liter/tim vid ett max tryckfall av 13,4kpa. Således är de teoretiska kraven uppfyllda för rätt pumptryck med hastighet 3 på cirkpumpen. Du har troligtvis inte något filter monterat på golvärmeledningen som rickard tipsade om.Mer som framgår av golvärmespecen är att du behöver en framledning på 44 grader vid lägsta dimensionerad utetemp.Skulle vara intressant att veta var du bor??? 44gr innebär att du skulle behöva kurva 4 på grundkurvan.Roth kan säkert hjälpa dig med en exakt teoretisk kurva ev med finjust/parallellförskjutning. Observera att alla dessa värden ÄR TEORETISKA stämmer inte alltid med verkligheten alla människor har olika komfortkrav på värmen o första värmesäsongen får man leta sig fram för att hitta bra inställningar.Köldbärartempen på 0Grader är väl ok.Stabilt som fan skulle Dr Alban sagt.Dribbla inte med instrypningsvärdena på egen hand pga garantier osv men förvissa dig om att röris verkligen har strypt in de antal varv som anges. Vad gäller dina "flödesmätare" så vet jag ärligt talat inte om de är spec noggranna,har sett såna förut o då harde varit så skitiga i glasen så man har inte sett något ändå. Blire varmt o alla slingor funkar så tuta o kör Det viktiga är instrypningen av antal öppna varv.Ju längre slingan är ju fler öppna varv.Kolla även att framledning o returledning är rätt kopplad på golvvärmefördelaren fördelarrör Jag tror att den övre är fram o nedre är retur, känn med handpåläggning bore kännas skillnad eller mät med termometer. Avslutningsvis lufta pannkärlet en gång till via nippeln brevid röda säkerhetsventilen o kolla att du har ett skapligt manometertryck 0,8-1bar.Skulle som sagt va intressant att veta vilken ort du bor på.Kör hårt! kollar väl in om följetången fortsätter i helgen.
Värmepumpen går ju om det finns värme eller varmvattenbehov.Ska man få den att gå mindre så måste behovet minskas dvs. inomhustemperaturen.Du skriver att då körde på värmekurva 2.7 och sen gick till 3.5 men vad har du ställt finjusteringen på?3.5 är förmodligen för hög kurva för din golvvärme, dessutom är den justeringen knappt märkbar vid plusgrader ute.Jag skulle prova att lägga mig på kurva 2,0-2,5 och finjustering 1,0-2,0
Det låter nästan som om din värmepump tappat sugen. Kanske lite köldmedia eller nåt annat fel.Nej, jag får den servad regelbundet, senaste i somras.För visst borde den klara att hålla huset och tappvarmvattnet varmt utan att gå hela tiden vid denna relativt höga utetemperatur.Normalt gör den det - när jag har rumstermostaterna inkopplade...En värmepump ger alltid full uteffekt när den går, om din verkar ha fler gångtimmar nu än förr för att hålla huset varmt vid jämförbar utetemp så har du nog något fel i din maskin.Kanhända fungerar inte "avkänningen av returvattnet", om det nu finns en sådan funktion hos VP:en... Det fungerar ju dock när rumstermostaterna är inkopplade... Märkligt! Ring installatören! (om du har garanti), eller kom med mer info till oss i forumet skall vi se om vi kan hjälpa dig.Jag har faktiskt fått ett års extra garanti eftersom jag haft mycket strul med VP:en. Till sommaren går garantin ut (=3 år). Dock kostar ju en service pengar om det inte visar sig vara ett garantifel. Dessutom har jag ju själv micklat med VP:en, med den påföljden att den inte fungerar korrekt längre Jag ha förstås alternativet att koppla in rumstermostaterna igen....
Din 495.a levererar knappt 4kw så lite beroende på husstorlek o effektbehov så kommer duknappast se din maskin gå i "viloläge" föränns till våren eller nästa gång det blir milt ute.Hur stort hus har du? Har du ett eller två plan golvvärme i betong och/eller träbjälklag?Nybyggt - 2003 - med platta. 212 kvm - enplanshus. Min VP har ofta gått i viloläge tidigare... även vid minusgrader. Om du har tillgång till golvärmeprojen så är det lätt att kolla vilken framledningtemp som behövs viddim utetemp DUT (Åtminstone teoretiskt) I kurvdiagrammet i skötselanvisningen kan du sedan se vilken framledningstemp ditt hus behöver och viken värmakurva som behövs. Vad är golvvärmeprojen? En effektutredning eller? Jag har inte fått en sådan. Jag brukar ha en värmekurva runt 3 och har aldrig (förutom vid inkörningen 2003) haft några problem att få upp önskad innetemperatur. Har du bara problemmed värmen vid nollgradigt opå plussidan så skall du finjustera som Jocke Montör rekommenderar.Är det vad "finjusteringen" justerar? Att man går över värmekurvans temperaturer vid temperaturer från -8 - +8? Jo, just det har jag nog en svag aning om att jag läst för några år sedan... Eftersom jag inte har några problem att få upp önskad innetemperatur har jag denna justering på 0. Min erfarenhet med nya hus o stora fönsterytor är att det snabbt blir övertemperatur i de rum som vettermot söder o då kan nästan rumstermostater till slingorna vara nödvändigt om man vill ha individuella temperatureri olika rum. JO, DET är ett problem... Dock har ju detta med (rumstermostater och solvärme) den tråkiga effekten att golven börjar svalna av när solen gått ner och värmen behövs... Det är gisslet med den tröga golvvärmen... Nödvändigt dock att stänga dörrar till "svala"rum. Har du öppen planlösning så prova en rumsgivare tillvärmepumpen kostar endast några hundralappar.Då kan du skippa rumstermostaterna o ställdonen.En sådan innegivare har jag. Den är dock bortkopplad eftersom den under en lång tid ställde till trassel med min värmepump. Innegivaren fick värmepumpen att gå för fullt i onödan... Kanhända hade innegivaren fungerat bättre nu när rumstermostaterna är bortkopplade Men som sagt om det är viloläget du har hängt upp dig på så är det helt normalt med kontinuerlig drift påkompressorn vid nuvarande utetemperaturer ger då ca 4kW. Det är DET som jag retar mig på. Normalt går de ner i viloläge ganska ofta - även då det är några få minusgrader...
Om du nöjer dig med att koppla in rumstermostaterna igen, gör det.Får du varmt i huset och varmt tappvarmvatten genom att göra det så har du inget fel på din anläggning. Får du dessutom stilleståndstid på kompressorn är det perfekt!Jo, visst kan jag göra det... Dock gillade jag att ha ständigt ljumna golv... samt att det var skönt att känna lite värme även i sovrumsgolven...Jag förstår inte sammanhanget, men är du nöjd så är jag nöjd. (och förmodligen "kontrollanten" med)Nej, jag är inte nöjd Jag VILL förstå hur min värmepump fungerar. Hur den tänker och tolkar temperaturen på returvattnet. OM den nu kan det överhuvudtaget.Kämpa på!