0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ok, skall kolla det nån dag, ska låna en mätare av en polare och kolla också. Ringde nibe och frågade, och han sa att den drar som max 2,4 kwh. Dock så är jag sjukt trött på inkompetenta supportrar samt yrksmän, spelar ingen roll vem man frågar, alla svarar fan olika, och ingen jävel följer gällande regler lr handböcker.Snubben på nibe påstod att värmepumpen bara kunde skicka ut ca 50 grader med hjälp av kompressorn, fast jag påpekade att detta inte stämmer och att han borde läsa manual samt instruktionsboken, samt så påstod han att mina loggar samt digitala & analoga mätare visade fel om jag kunde skicka ut varmare. Så litar inte på att det han sa om 2,4kwh stämmer. Har en till fundering, har ju 200m borrhål och man får ju ut 40 w / m aktivt borrhål, det blir ju 8000w = 8kw, min pump är ju på 10kw. Hur hänger alla dessa siffror ihop?
Tycker att det är rätt felaktigt att säga att något med ström går för fullt lr max när det inte förbrukar 100% ström :O För mig betyder max lr fullt 100% ström . Vore kul att veta vad den drar när enbart kompressor går på 100% ström och skickar ut sin maxgräns i framledning
Hittade en rätt intressant tråd angående 3fas: http://www.byggahus.se/forum/el/6822-hur-blir-3-fas-380-volt.htmlSå drar man ett snitt på 500volt så blir alltså 2amper = 1000 volt = 1kwh. Vilket skulle innebära att pumpen max kan leverera 7,5 kwh [15amper]med elpatron på 6kwh.
Ok, finns det något in / ut, fram / bak på en värmeväxlare? för kopplade tvärt om i år mot förra året;P
Vänster rör från värmepumpen är framledning, höger retur, samma på poolslangarna, det lär ju inte bli motsatt, lär ju vara fel då, någon som vet hur stor skillnad det kan ge att skifta? Har inga avstängningskranar på poolslangarna inne vid växlaren, så får väl flytta mitt t kors ute, men måste köpa en skarv då bara.