0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag känner inte att jag fick svar på min fråga gällande elförbrukningen.
Får känslan av att du gillar FLVP, och anser att kall tilluft genom väggventiler är bättre än uppvärmd tilluft genom filter.
FTX med bergvärme och bergkyla, ger den absolut bästa komforten till den lägsta driftkostnaden.
Ska snart kolla rapporten.
Det kräver kanske en fördjupad diskussion. Har som sagt nyligen pratat med en forskare som anser att man inte ska eftervärma tillluften. Han anser problem med detta. Han tycker att det räcker om man har värmeåtervinning och sen blåser in luften med temperaturen man erhåller efter värmeåtervinningen. Enl. beräkningen är det ungefär 12 till 14 °C när det är kallast ute. Tilllufttemperaturen blir väl i regel kring 16 °C under uppvärmningsperioden och då når man t.ex. inte kravet som passivhusinstitutet ställer.Men ändå verkar man komma fram till att det inte är bra med luftvärme. Luftvärme skapar Problem anser även denna forskare som bland annat var medförfattare till den aktuelle standarden ÖNORM H 6038.
Bergvärme innebär att man måste borra hål och det betyder höga installationskostnader.
Okej, säg till när du har kollat den och när du har några synpunkter.
Tycker din forskare också ska tala om varför det blir ett problem att eftervärma tilluften från en FTX.
Jag tappade intresset när jag såg att villan endast var 120 m².
Jag ser inget problem med det. Det som är intressant är totalkostnaden sett över t.ex. 20 år
Lite lustiga idéer han har, när man eftervärmer tilluften i ett FTX system värmer man den till 14 -18 grader inte högre. Vet han inte hur det NORMALT fungerar med FTX, tror han i sin enfald att det är nån typ av luftvärmesystem .Ingen värmer tilluften till så höga temperaturer som du nämner dvs över 50 grader OM man inte har ett system med luftvärme i huset. Vilket är nått som knappast förekommer i moderna hus i vårt klimat. Det är väl saker som han som forskare borde veta, jag tror inte att han är någon forskare och att han inte har några kunskaper av värde när det gäller tex. FTX och hur det fungerar.
I så fall är det INTE normalt. Med dom temperaturerna handlar det om luftvärme.
Bergvärme innebär att man måste borra hål och det betyder höga installationskostnader. Jag ser inget problem med det. Det som är intressant är totalkostnaden sett över t.ex. 20 år. Dessutom så måste komfort få kosta. Du lär ju åka till nån kylfirma när AC:n i bilen krånglar.=> Jag ser problem i att BV installationen är dyr. Jag tycker att det är intressant med totalkostnaden under kortare tider också. Man vet inte vad det kommer för nya lösningar inom säg 5 år. Jag funderar själv på FTX + BV när FLVP:n går sönder men tycker BV är rätt dyrt. Komfort måste få kosta håller jag med om.