Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Nibe 750 problem
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Nibe 750 problem (läst 9314 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ontop
Expert på värmepump
Antal inlägg: 236
Karma +0/-0
ontop
SV: Nibe 750 problem
«
Svar #15 skrivet:
02 februari 2014, 11:26:23 »
Citera
Shogo det har hänt något med din graf, pumpen står inte still under denna period. Kolla Hz i filen.
Loggat
shogo
Expert på värmepump
Antal inlägg: 247
Karma +0/-0
Kön:
Inaktiv
shogo
«
Svar #16 skrivet:
02 februari 2014, 13:01:36 »
Citera
Ja det var knas, jag hade maxat ut kvotan på vårat mobila bredband när jag laddade ned filerna så det gick som sirap och det visade sig att det fattades några kb på den ena filen, såg det nu när jag kollade vad som kunde ha hänt, så här ser loggen ut med hela loggfiler, sorry.
Loggat
Inaktiv användare (bor i lgh nu).
h.lage
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 93
Karma +0/-0
h.lage
«
Svar #17 skrivet:
02 februari 2014, 14:46:23 »
Citera
Tack, det ser mer realistiskt ut
Puckeln på innetempen runt två-tretiden den 30/1 beror på att jag eldade då och dippen på lufthastigheten samtidigt var att jag testade med fläktsync då. Det finns även en topp på lufthastigheten strax innan & det var att jag testade höja fläkthastigheten till 100 % för att se hur snabbt den avfrostade.
Med tanke på att pumpen bara har 96 m2 att värma upp så når gradminuterna aldrig noll under denna tidsperiod, borde de inte göra det, har ni andra det så också?
Loggat
Nibe 750 i Smålandsvillan Kalmar med radiatorer. 96m2 på nedervåning, oinredd övervåning.
Inställd temp: 20 C, vatten ekonomi= 45 C, Inomhusgivare 3,5 i faktor, Fläkthastighet 55%
Lufthastighetssensor (BS1) ca 145 m3/h, Värmekurva 7+1
krambriw
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm/Sverige
Antal inlägg: 2030
Karma +2/-3
Kön:
krambriw
«
Svar #18 skrivet:
02 februari 2014, 14:47:48 »
Citera
Jag fattar inte hur styrlogiken är gjord i denna flvp,
- Jag räknar till 6 *långa* avfrostningar under 1,5 dygn, det kanske är normalt men ändå...
- Det oförklarliag är hur den kan gå in i korta avfrostningar när den just avslutat en lång SAMTIDIGT som elpatronerna går in !!??? Detta *fenomen* upprepas ju...
- Hur är det möjligt att efter en lång avfrostning så kallar den på elpatroner och går efter en relativt kort stund in i ytterligare en NY lång avfrostning??
Nått e helsnett med logiken, men vad?
Loggat
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)
Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)
igge4
Expert på värmepump
Stad/land: Onsala
Antal inlägg: 233
Karma +0/-0
Kön:
Styra eller styras...
igge4
«
Svar #19 skrivet:
02 februari 2014, 19:54:56 »
Citera
allt är relativt... 6 st långa på 1,5 dygn är väldigt bra enligt mig. Speciellt med tanke på att här kör kompressorn flera timmar i sträck, och det är sällsynt om du frågar mig.
(Hos mig är varje avfrostning lång men det är helt klart ett problem.)
Sen vad gäller logiken med elpatronen, det är ganska "dumt" enkelt. Den går helt enkelt på gradminuterna och det r det som styr när den går in och hur mycket.
Det som är ett fel om man kan kalla det är det sättet nibe valt att styra de långa avfrostningarna. De kriterier bör justeras. Om kriterien för avluft/förångar-temperaturen inte är uppfyllt efter 12 minuter (eller däromkring, vet ej exakt) då lägger pumpen på 30 min till, istället för att göra ny koll efter exempelvis 5 minuter. Så den avfrostar garanterat alldeles för länge helt i onödan
«
Senast ändrad: 03 februari 2014, 20:11:42 av igge4
»
Loggat
Enplansvilla, 158 kvm.
Nibe F750 frånluftsvärmepump. Vattenburen golvvärme.
Förbrukning år 2013 (vv & värme): 9200 kwh (måste ner!).
2014: 7500 kWh
Måltemperatur inomhus 22°C.
Inställning: kurva 5 (-1),
fläkthastighet 59% sommartid, 50% vintertid
h.lage
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
h.lage
«
Svar #20 skrivet:
03 februari 2014, 23:06:42 »
Citera
Ja pumpen är lite trög allt
Jag skulle önska att den tog lite mer hänsyn till vad som komma skall. Kompressorn strävar ju efter att ligga så lite över beräknad framledningstemperatur som möjligt & det är ju toppen för att spara energi. Men om den även tog hänsyn till att t.ex. gradminutrarna är på mycket minus och det är snart dags för att värma varmvattnet så kunde den ju varva upp lite för att beta av gradminutrarna så att den även klarar av vattnet.
Det finns något mer kriterie för att den ska gå in i en lång avfrostning. Ett tag trodde jag att det var hur snabbt minskning från referensvärde sjönk då det fenomenet ofta sker hos mig. Jag har för mig det var ontop som hade en teori att om inte förångaren har nått 4 C inom 400s så går den in i en lång avfrostning.
Att inte Nibe åtgärdar dessa långa avfrostningar är ett mysterium, det måste ju ligga i deras intresse?
Loggat
Nibe 750 i Smålandsvillan Kalmar med radiatorer. 96m2 på nedervåning, oinredd övervåning.
Inställd temp: 20 C, vatten ekonomi= 45 C, Inomhusgivare 3,5 i faktor, Fläkthastighet 55%
igge4
Expert på värmepump
Stad/land: Onsala
Antal inlägg: 233
Karma +0/-0
Kön:
Styra eller styras...
igge4
«
Svar #21 skrivet:
04 februari 2014, 10:06:23 »
Citera
håller med dig helt och hållet.
På de äldre modellerna fanns det tydligen möjlighet att styra kompressorn mer. Men inte på F750.
Jag har ganska länge nu laborerat för att kolla om GM påverkar och tidigare kommit fram till att pumpen inte tar hänsyn till det. GM tickar bara på och jobbar inte hårdare bara för att GM ligger i botten. Men jag måste lägga till att på senare tid så har jag även kollat förångningsbegränsingen, och den slår i princip alltid till en stund inne i värme-produktionen. Det säger egentligen att pumpen inte kan plocka ut mer energi vid den givna frånluftstemperaturen och luftflödet. Så jag börjar bli osäker om jag ska vara ärlig, den kanske kör på max fast det räcker inte att plocka upp GM (jag kanske har för stort värmebehov)?
Så det hade verkligen varit intressant att se om du också ser detta vid värmeproduktion. Alltså slår inte förångningsbegränsingen till vid värme-produktion, ja då betyder det att den de facto slöar istället för att öka takten lite.
Ligger i Nibes intresse, hmmm... det kanske inte gör det egentligen, pumpen håller ju längre om den inte går hela tiden eller hur
?
«
Senast ändrad: 04 februari 2014, 10:12:54 av igge4
»
Loggat
Enplansvilla, 158 kvm.
Nibe F750 frånluftsvärmepump. Vattenburen golvvärme.
Förbrukning år 2013 (vv & värme): 9200 kwh (måste ner!).
2014: 7500 kWh
Måltemperatur inomhus 22°C.
Inställning: kurva 5 (-1),
fläkthastighet 59% sommartid, 50% vintertid
h.lage
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
h.lage
«
Svar #22 skrivet:
16 februari 2014, 00:02:16 »
Citera
Förångningsbegränsningen slår till när förångaren blir för kall, det sker vid ca -16 C på förångaren. Så är det på min också, kompressorn brukar då ligga på 60-65 % i frekvens när begränsningen slår till. Med min inomhustemp på 20 C så klarar kompressorn ge ca 35 C och det räcker ner till ungefär 1-2 C i utetemp utan att elpatronen ska gå igång. Ökar jag lufthastigheten så ökar även kompressorfrekvensen och temperaturen kompressorn kan ge ifrån sig, men samtidigt så suger man ju in mer kalluft. Som bäst verkar pumpen gå vid 75-80% på fläkthastigheten men det är för mycket för den ytan jag har nu.
Så visst, det är som du säger det finns en gräns för vad kompressorn klarar att ge.
Att det ligger i Nibes intresse antar jag eftersom det är så många som är missnöjda. De flesta här på gatan är sura på de långa avfrostningarna och vill inte ha en Nibe pump nästa gång.
Jag gjorde en firmwareuppdatering till den senaste och nu verkar pumpen gå bättre, men det kan också bero på att utetempen nu ligger på plus och pendlar mellan 1-4 C.
Kompressorn går långa perioder nu på låg frekvens för det mesta, sen kommer långa avfrostningar men den klarar ändå värmebehovet utan elpatron, se bild. Tidsperioden är från ca 17:30 till 10:50, synd att inte start- och sluttid syns för den tidsperiod diagrammet visar.
«
Senast ändrad: 16 februari 2014, 00:06:36 av h.lage
»
Loggat
jannebozz
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 131
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
jannebozz
«
Svar #23 skrivet:
12 januari 2016, 19:33:36 »
Citera
Fick du nån ordning på dina avfrostningar?
Jag verkar ha ungefär samma problem som du beskriver i ditt första inlägg
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Nibe 750 problem
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 838
dolda: 0
användare: 6
Användare online
:
T Ramsmark
Heat?
Mr.Hammer
BiggerDigger
nttekniker
Smurfen.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info