0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mina tolkningar av logfiler (jag är inte expert):Ser väl ganska ok ut, du hade runt -4 °C i utetemp och tidsspannet är ca 41h varav kompressor gått 30h, fanns ett längre avbrott i mitten, kompressorstarter 12st, elpatron gick in två gånger. Jag har ca 75% drifttid på min kompressor som högst, resten avfrostningar eller påhittade avfrostningar pga tex köksfläktanvändning.
Jag upptäckte att min F750 började avfrosta så fort vi körde köksfläkten på nivå 2 eller 3, det skapade ett större undertryck så att luftflödet i värmepumpen minskade med över 10% vilket tydligen leder till att pumpen tror att den skall börja avfrosta, har för mig att den inte slutade förrens vi slog av fläkten och frånluften i värmepumpen åter ökade.Då är det kanske samma sak, om spänningsfall gör att fläkthastigheten minskar så pass att frånluftsflödet sjunker 10% eller mer så tror pumpen att den skall avfrosta. Kika på http://www.unipower.se/produkter-o-tjanster/elkvalitet-portabelt/ alternativ så försöker du få ut ditt elnätbolag och faktiskt mäta strömvariation hos dig, om du påstår att variationerna får din värmepump att avfrosta titt som sätt så kan man tycka att de skall göra en mätning för att säkerställa att variationerna är inom marginalerna, förhoppningsvis är de utanför marginalerna och elnätbolaget får kosta på förändringar/utrustning för att ta bort problemet för dig.
Om det nu är fas 1 som dippar kanske en elektriker kan byta plats på inkommande faser till vp:n, fläkten kanske går jämnare då om nu inte alla faser flukturerar lika mycket
... Sen igår eftermiddag har jag bara haft 3 starter!