0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Förutom att dessa två sista radiatorer inte klarar att själva värma upp rummet där de sitter så inbillar jag mig att de drar ner temperaturen på returen till LVVP:n och att denna får arbeta mer än vad den borde behöva.
Får pumpen returvatten med låg temperatur behöver den arbeta mindre.
Men vad ska jag använda för rörisolering? Jag hittar bara 20-30 mm tjocka rör typ armaflex o liknande, känns ju som man skulle vilja ha åtminstone 50 mm? Några idéer?
Slottsventilerna är väl vanliga ventiler, de behöver inte vara helt öppna för att ge flöde.Det jag skulle råda dig är att försöka trimma in flödet i ditt system så du har ca 7 graders tempskillnad mellan inkommande och utgående vatten på varje enskild radiator när värmepumpen går.Kan du inte få till det på de som ligger längst bort så får du öka cirkpumpens hastighet och strypa mer på de radiatorer som lätt får ökat flöde (lägre tempdiff över radiatorerna).
kan vara bra att tänka på att en luft-vatten inte nödvändigtvis har ett fast delta över säsongen. I "värsta fall" har den även en variabel cirkulationspump vilket gör att flödet förändras över tid vilket är något man bör ha i åtanke när man justerar in sina radiatorer, om så är fallet. För att använda den metoden är det också extra bra i fall den avgivna effekten för stunden överstiger det som fastigheten gör av med, dvs att du har en ökande temperatur på framledningen. Det behöver inte innebära ett stort problem sett till injusteringsmetoden men det kan som ett minimum vara bra att känna till att under vissa förutsättningar kan det värde man får vara olika, olika delar av säsongen.
Lunk Umeå: Jag tror roland menar att värmepumpen förbrukar mindre energi om deltaT är hög, givet att xx graders framledning kan värma huset.Alltså, om 40 graders framledning ger tillräckligt varmt i huset så går värmepumpen billigare med 30 graders retur än med 33 graders retur.Dock, om man stryper flödet så att returen blir kallare så kommer det att krävas en högre framledningstemp för att värma huset till önskad nivå.Huruvida det är billigare att löra värmepumpen med hög eller låg deltaT finns det delade meningar om, men de flesta som loggar sin anläggning verkar anse att COP stiger med lägre deltaT.Kanske Roland kan förklara hur han tänker kring detta?