0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Acktank med vvb. Orkar värma huset, dock lite klent med varmvatten. Men som sagt, gamla grejor. Att lägga ner pengar på att få systemet till drägligt skick kan jämföras , med att få igång en 240 som stått på en åker i 15år.Tillbyggnaden är framåt i tiden, men jag förstår ditt tänk. Pris skillnaden har jag inte nu mellan diplomaten och optimum. En vän till mig har 180 m2 hus med en nibe 8kw pump 200m aktivt som rinner över. Fick känslan att 8 då skulle räcka för oss, och att även Installatören sa det
Ja om 9kw räcker i dag så kommer ju 8kw räcka i morgon. Om jag förstår dig rätt används samma 9kw elpatron även för att göra varmvatten idag. Frågan blir då bara vad som händer med tillbyggnaden. Om den ligger långt fram i tiden behöver du inte fundera så mycket på det. I värsta fall blir det som sagt lite spets. Men hålet ska som sagt räcka när du väl uppgraderar om 10-15 år. Varelse det är du eller en framtida köpare, dom tenderar ha bättre och bättre koll från år till år på sådant så det lönar sig nog inte att snåla på borrdjupet. Precis exakt så är det, den värmer hela kittet. Jag vill inte vara dum snål med borran. Men får ju säga att det är sjukt jobbigt när någon som jobbar med just borrning och säger att 150m räcker i mitt fall. Samtidigt som det haglar med kommentarer SNÅLA INTE MED DJUPET. Nästan som psykisk misshandel hehe