0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej !Minnet är bra men kort !Men jag har för mig att biltemas drivgas till paint brushen är r134a.Har för mig att jag sett någon notis om det, att dom använt den till bilen för att fylla ac:n.förhållandevis billig 49,90 för 400 mlKolla på flaskan, det ska stå att den innehåller 1,1,1,2-Tetrafluoroethane.
Här är en länk som borde tillfredställa Matsa med flera.http://81.216.240.206/index.htmlHälsn Leif_B Ps. Biltema har en gas med rätt propertion propan/butanArt.nr 17-602 har ej testat själv än men det borde fungera.Ds.
Dags att slänga in en brandbomb... Är det inte bra att man har kontroll på vilka som får köpa/hantera köldmedium?De är inte helt ofarliga, hälsosamma eller bra för miljön. De flesta köldmederna är inte bra för växthuseffekten.1 Kg R134a motsvarar ca. 1300kg CO21 Kg R407c motsvarar ca. 1500kg CO21 Kg R410a motsvarar ca. 1700kg CO2osv....Vad som gäller för Argon vet jag inte. Men argumentet "man får ju...." tycker inte jag håller.Antingen försöker man/vi göra något åt miljön eller så säger vi som de gör i USA, "det är för dyrt" och skiter i hur det går.
Citat från: Ulltieri skrivet 07 december 2005, 17:58:15Dags att slänga in en brandbomb... Är det inte bra att man har kontroll på vilka som får köpa/hantera köldmedium?De är inte helt ofarliga, hälsosamma eller bra för miljön. De flesta köldmederna är inte bra för växthuseffekten.1 Kg R134a motsvarar ca. 1300kg CO21 Kg R407c motsvarar ca. 1500kg CO21 Kg R410a motsvarar ca. 1700kg CO2osv....Vad som gäller för Argon vet jag inte. Men argumentet "man får ju...." tycker inte jag håller.Antingen försöker man/vi göra något åt miljön eller så säger vi som de gör i USA, "det är för dyrt" och skiter i hur det går. Måste säga att jag absolut inte delar din uppfattning i denna fråga !!!Är en privatperson mindre miljömedveten ?Är alla kylteknker miljö änglar ?Kan det vara så att ju mer ansvar individen får desto försiktigare o ansvarsfullare blir han !Nej stoppa den här förmyndar mentaliteten, den hör hemma i 60 tals sovjet !!!!
Argon har stort sätt samma sidoeffekter som R410a och R134a, dessutom har den som funktion att släppas ut i luften vid svetsning!