Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läckage  (läst 12071 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ulltieri

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmdö
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • www.ulltin.se/vp
SV: Läckage
« Svar #15 skrivet: 08 december 2005, 15:19:36 »
Dags att slänga in en brandbomb... ;)
Är det inte bra att man har kontroll på vilka som får köpa/hantera köldmedium?
De är inte helt ofarliga, hälsosamma eller bra för miljön.
De flesta köldmederna är inte bra för växthuseffekten.
1 Kg R134a motsvarar ca. 1300kg CO2
1 Kg R407c  motsvarar ca. 1500kg CO2
1 Kg R410a motsvarar ca. 1700kg CO2
osv....
Vad som gäller för Argon vet jag inte. Men argumentet "man får ju...." tycker inte jag håller.
Antingen försöker man/vi göra något åt miljön eller så säger vi som de gör i USA, "det är för dyrt" och skiter i hur det går.

 8)
Måste säga att jag absolut inte delar din uppfattning i denna fråga !!!
Är en privatperson mindre miljömedveten ?
Är alla kylteknker miljö änglar ?
Kan det vara så att ju mer ansvar individen får desto försiktigare o ansvarsfullare blir han !
Nej stoppa den här förmyndar mentaliteten, den hör hemma i 60 tals sovjet !!!! huvuddunk
Nej jag tror inte att privatpersoner är mindre miljömedvetna. Men för att hantera köldmedium på ett miljövänligt sätt krävs ju en del utrustning och kunskap. Visst kunskapen kan du nog läsa dig till, men utrustningen är ju lite värre med. Svårt att tro att folk går och köper all utrustning som man behöver för att tömma VP/AC:n fixa läckan och återfylla. Visst vissa kan nog låna med bra kontakter men långt ifrån alla kan det. Utan de flesta köper nog en skvätt på nätet och fyller på.

Att alla kyltekniker inte är änglar vet jag mycket väl. Men när det gäller företag kan ju myndigheterna sätta press pÃ¥ företagen att sköta sig, i alla fall i teorin  ::)

Så jag undrar om det blir billigare att göra det själv (givetvis på rätt sätt) eller ringa en montör? Förhoppningsvis drabbas man inte av allt för många läckor per år.
"Remember - Pillage then burn"

Utloggad David_Q

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Läckage
« Svar #16 skrivet: 08 december 2005, 20:03:56 »
Dags att slänga in en brandbomb... ;)
Är det inte bra att man har kontroll på vilka som får köpa/hantera köldmedium?
De är inte helt ofarliga, hälsosamma eller bra för miljön.
De flesta köldmederna är inte bra för växthuseffekten.
1 Kg R134a motsvarar ca. 1300kg CO2
1 Kg R407c  motsvarar ca. 1500kg CO2
1 Kg R410a motsvarar ca. 1700kg CO2
osv....
Vad som gäller för Argon vet jag inte. Men argumentet "man får ju...." tycker inte jag håller.
Antingen försöker man/vi göra något åt miljön eller så säger vi som de gör i USA, "det är för dyrt" och skiter i hur det går.

Jag är böjd att hålla med om detta faktiskt. Finns det lagar och förordningar ska vi följa dem. Är lagarna och förordningarna dåliga ska vi ändra dem. Så ska det gå till ;D
Villa i Sthlm, 1 1/2 plan 1970 125m2, Panasonic E9CKP och direktverkande el, total elförbrukning 2005, 12 200 kWh. Ca 6000 kWh till varmvatten+hushållsel och ca 6000 kWh till värme. Värmer också ett förråd på 20m2 till 10 grader med direktel under vintern.

Utloggad FunkyDealer

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Töreboda
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Citcop Inverter modell. RA1829
SV: Läckage
« Svar #17 skrivet: 10 december 2005, 00:57:34 »
Helt ärligt skiter jag i det finansiella.

Om jag vill göra något själv för att vidga mina vyer och lära mig något nytt, så tar jag kostnaden, dock har jag inte lust (alla gånger) att köra hela utbildningspaketet, vet inte hur lång utbildningen är för att bli ackrediterad kyltekniker(?), om man bara vill lära sig att montera in en värmepump tror jag dock inte att den tiden är försvarbar!

Med rätt inställning och intresse, är det inte svårt att se att dagens taxor, gör att du kammar hem inköpskostnader för verktyg på (högst) 2 installationer, sen är allt ren vinst.

Verktyg som behövs...

- Standardverktyg för håltagning uppsättning etc. (har varenda husägare)
- Koningsverktyg (ca tusing)
- Vacumpump (från tusing till mycket mera)
- Manometer (vet ej följde med vacumpump)
- Röravskärare (pular man med egen VVS, vilket är fullt lagligt, så har man redan en)
- Gas evakueringsmaskin för att tömma AC system (från tusing till mycket mera)

Dessutom är det bra att ha (men inte nödvändigt)...

- Elektronisk läcksökare (ca 2 tusing), fungerar bra med UV lampa också.

Summa sumarum, om man redan har en del i verktygslådan, borde man klara av att montera helt enligt lagboken oavsett vad som hänt, genom att komplettera med verktyg för ca 5000 enkronor  :D

Jag driver eget IT företag, tar hand om bokföring själv, bor i hus (från 1800-tal) och sköter rörmokeri själv, snickrar själv, mekar bil själv, röjer skog själv, lagar familjens gourmé mat, har 2 barn (pappa ledig 6 månader i två omgångar a:gl), gör aldrig något som jag känner mig osäker på (vill ju inte utsätta andra för fara  knUp). 

Jag vet mycket väl att alla inte är som jag, men varför ska jag bli hindrad för att det finns rötägg?
Om du driver en firma, är det ingen som kräver att du ska lägga ner firman, för att det finns andra företag som inte sköter sig.


Rickard: När du säger att en yrkesman letar efter läckage men inte amatören, visar du bara på din egen inställning, klassa inte andra efter dina egna "prestationer".
om du läst mina inlägg tidigare skulle du se att det finns yrkesmän som gör precis så som du beskriver amatörer. Med det resonemanget borde vi lagstadga att ingen som undgått fordonsteknisk utbildning, fått MVG i slutbetyg, arbetat med detta klanderfritt och aktivt i 5 år, borde få skruva på en bil när den går sönder! För vad kan annars hända? Tänk om jag möter dig en regning dag och du bytt torkarblad själv?!


Ulltieri: Gör du allt för att tjäna pengar, eller är kunskap något som du värderar också? Dessutom är skvätten på nätet du pratar om, kostnadsmässigt vad du får betala för en jäkligt liten droppe när du ska anlita en kyltekniker. Tro nu inte att du får betala mycket för att droppen är så dyr, du får betala för att det är bara är han som får sälja den (jag vet eftersom jag köpte skvätten)! Är det bra??

Jag har inget emot att folk som är profesionella tar bra betalt för sina kunskaper, men i det här fallet gör man det p.g.a. sin monopol ställning. 

F.ö. stämmer det säkert att argon inte är farligt för ozon skiktet.

 
« Senast ändrad: 10 december 2005, 01:33:04 av FunkyDealer »
//Mvh Funky

Utloggad Matsa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: norrköping
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Läckage
« Svar #18 skrivet: 10 december 2005, 02:35:59 »
 ;)
Måste bara  berätta hur det gick till för 3 år sedan när jag lämnade in bilen för att kolla ac;n !
Kommer dit med bilen teknikern börjar lysa i motorrummet med en uv lampa efter läckor.
Han kan inte se nåt som läckt ut .
Då fyller han systemet fullt med kylmedia o nåt som ger utslag om man kollar med uv lampan.
Sedan säger han att jag ska komma tillbaka när acn börjar funka dåligt igen .
Då kan han se var det läckt ut.
Så här gör (gjorde) alltså den största reparatören av bil ac anläggningar där jag bor RUTINMÄSSIGT  huvuddunk
Trist men sant  >:(
Ska det behövas att man med flit släpper ut massor med kylmedia ? Sc:,h
Skall nämnas att det givetvis är  ett ackrediterat kylföretag.

 *vinkar*
Suterräng hus ca 250 bo yta + 80 garage pannrum mm =330 m2 tot yta . 40 kw vedpanna + 1000l acctankar. Nu även en Panasonic CS-E9DKE pump.
MCP,COMPTIA A+,Industrielektriker,installations elektriker,processoperatör !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Läckage
« Svar #19 skrivet: 10 december 2005, 04:43:04 »
Citera
Rickard: När du säger att en yrkesman letar efter läckage men inte amatören, visar du bara på din egen inställning, klassa inte andra efter dina egna "prestationer".
om du läst mina inlägg tidigare skulle du se att det finns yrkesmän som gör precis så som du beskriver amatörer. Med det resonemanget borde vi lagstadga att ingen som undgått fordonsteknisk utbildning, fått MVG i slutbetyg, arbetat med detta klanderfritt och aktivt i 5 år, borde få skruva på en bil när den går sönder! För vad kan annars hända? Tänk om jag möter dig en regning dag och du bytt torkarblad själv?!

Om du läst mitt inlägg ordentligt så kanske du såg att jag höll med om att det är otidsenligt med denna typ av monopol.
Med den eventualiteten att en yrkesman (seriös) kanske inte bara fyllde utan faktiskt gjorde vad han är ålagd att göra. Felsöka och reparera först.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Läckage
« Svar #20 skrivet: 24 december 2005, 10:56:18 »
Vilken tur att det är lite komplicerat för hemmapulare att få tag i köldmedia!! Numera finns det så många som håller på och fixar och jobbar flitigt med sina luft-luftare men när de har kört fast på alla vis så vill de att en auktoriserad ska komma och rätta till.
Jag säger bara lycka till eller byt värmepump. Om KYS vill ha ett minskat utsläpp av köldmedier totalt i Sverige/år och accrediterade kylmontörer har hårda regler vad gäller köldmediahantering, så ska väl inte hemmapulare få tag på detta och ev. öka utsläppsmängden markant totalt/år. Av verktygspriserna på denna sida kan man nog säga att det finns många luft-luft pumpar som inte har installerats på ett rätt sätt kyltekniskt. Visst vill man inte betala för god service och garanti så får de väl sitta här och skriva om sina problem.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Ulltieri

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmdö
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • www.ulltin.se/vp
SV: Läckage
« Svar #21 skrivet: 26 december 2005, 18:24:56 »
FunkyDealer: Jag jobbar inte som kylmontör utan jag jobbar med stora värmepumpar (5-25 ton köldmedia). Så jag har ingen personlig vinning av höga priser på köldmedia. Och det är ju klart att det inte är seriöst att ta ut ockerpiser på köldmedia, men säg i vilken bransch man inte tar ut så mycket man bara kan.....
Personligen skulle jag inte lägga 5000:- på halv taskiga verktyg till min "kylskåpsvärmepump". Om köldmediet läcker ut så är det väl oftast något som är paj, och man måste ha en reperatör/reservdelar ialla fall. Och i bästa fall kanske få tillbaka en slant på försäkringen.
P.S Köldmedia är inte så spännade ;)
"Remember - Pillage then burn"

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Läckage
« Svar #22 skrivet: 30 januari 2006, 16:47:05 »
Helt ärligt skiter jag i det finansiella.

Med rätt inställning och intresse, är det inte svårt att se att dagens taxor, gör att du kammar hem inköpskostnader för verktyg på (högst) 2 installationer, sen är allt ren vinst.

Verktyg som behövs...

- Standardverktyg för håltagning uppsättning etc. (har varenda husägare)
- Koningsverktyg (ca tusing)
- Vacumpump (från tusing till mycket mera)
- Manometer (vet ej följde med vacumpump)
- Röravskärare (pular man med egen VVS, vilket är fullt lagligt, så har man redan en)
- Gas evakueringsmaskin för att tömma AC system (från tusing till mycket mera)

Dessutom är det bra att ha (men inte nödvändigt)...

- Elektronisk läcksökare (ca 2 tusing), fungerar bra med UV lampa också.

Du glömde en väsentlig post flera av dessa verktyg Skall kontroleras årligen av berörd myndighet. varje gram kylmedia fyllt, tömt & läckage skall redovisas till myndigheter allt detta kostar också pengar och då pratar vi flera gånger värdet på din fantastiska utrustning som förmodligen inte skulle klara första besiktningen!!! huvuddunk
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!