Helt ärligt skiter jag i det finansiella.
Om jag vill göra något själv för att vidga mina vyer och lära mig något nytt, så tar jag kostnaden, dock har jag inte lust (alla gånger) att köra hela utbildningspaketet, vet inte hur lång utbildningen är för att bli ackrediterad kyltekniker(?), om man bara vill lära sig att montera in en värmepump tror jag dock inte att den tiden är försvarbar!
Med rätt inställning och intresse, är det inte svårt att se att dagens taxor, gör att du kammar hem inköpskostnader för verktyg på (högst) 2 installationer, sen är allt ren vinst.
Verktyg som behövs...
- Standardverktyg för håltagning uppsättning etc. (har varenda husägare)
- Koningsverktyg (ca tusing)
- Vacumpump (från tusing till mycket mera)
- Manometer (vet ej följde med vacumpump)
- Röravskärare (pular man med egen VVS, vilket är fullt lagligt, så har man redan en)
- Gas evakueringsmaskin för att tömma AC system (från tusing till mycket mera)
Dessutom är det bra att ha (men inte nödvändigt)...
- Elektronisk läcksökare (ca 2 tusing), fungerar bra med UV lampa också.
Summa sumarum, om man redan har en del i verktygslådan, borde man klara av att montera helt enligt lagboken oavsett vad som hänt, genom att komplettera med verktyg för ca 5000 enkronor

Jag driver eget IT företag, tar hand om bokföring själv, bor i hus (från 1800-tal) och sköter rörmokeri själv, snickrar själv, mekar bil själv, röjer skog själv, lagar familjens gourmé mat, har 2 barn (pappa ledig 6 månader i två omgångar

), gör aldrig något som jag känner mig osäker på (vill ju inte utsätta andra för fara

).
Jag vet mycket väl att alla inte är som jag, men varför ska jag bli hindrad för att det finns rötägg?
Om du driver en firma, är det ingen som kräver att du ska lägga ner firman, för att det finns andra företag som inte sköter sig.
Rickard: När du säger att en yrkesman letar efter läckage men inte amatören, visar du bara på din egen inställning, klassa inte andra efter dina egna "prestationer".
om du läst mina inlägg tidigare skulle du se att det finns yrkesmän som gör precis så som du beskriver amatörer. Med det resonemanget borde vi lagstadga att ingen som undgått fordonsteknisk utbildning, fått MVG i slutbetyg, arbetat med detta klanderfritt och aktivt i 5 år, borde få skruva på en bil när den går sönder! För vad kan annars hända? Tänk om jag möter dig en regning dag och du bytt torkarblad själv?!
Ulltieri: Gör du allt för att tjäna pengar, eller är kunskap något som du värderar också? Dessutom är skvätten på nätet du pratar om, kostnadsmässigt vad du får betala för en jäkligt liten droppe när du ska anlita en kyltekniker. Tro nu inte att du får betala mycket för att droppen är så dyr, du får betala för att det är bara är han som får sälja den (jag vet eftersom jag köpte skvätten)! Är det bra??
Jag har inget emot att folk som är profesionella tar bra betalt för sina kunskaper, men i det här fallet gör man det p.g.a. sin monopol ställning.
F.ö. stämmer det säkert att argon inte är farligt för ozon skiktet.