0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ekberg, här har du den. Resultat av två dagars loggning ser jag. Du har excelen och grafen däri.Intressant graf tycker jag. Du eldade lite den första dagen eller hur? Bra att känna till.Även du har valt en längre filtreringstid ser jag. Upplever du att pumpen reagerar tillräckligt snabbt? Och vad sa vi, styr du på innegivaren eller ute?Hursomhelst, fantastiskt att se att du inte hade en enda lång avfrostning! Grattis till dig med. Eftersom du har tillsatsen blockerad så är detta en nödvändighet. Du hade inte fixat det annars är jag övertygad.En annan mycket intressant iakttagelse; du har samma BS1 som jag ungefär, men din kompressorfrekvens är ca 10 hz högre än min. Din kompressor kör på närmare 100 hz mest hela tiden! (skickar med en jämförelsebild)Dessutom, min upplevelse är när kompressorn går hårt så ökar sannolikheten för långa avfrostningar dramatiskt. När kompressorn småputtrar på lägre frekvenser så kör den i regel dubbelt så länge utan att behöva avfrosta och ofta med kortare avfrostningar. Undrar om det faktiskt betyder att din blockering av tillsats gör att pumpen jobbar på hårdare? Och återigen så intressant att se att du klarar dig ifrån långa avfrostningar trots att kompressorn jobbar hårt, men detta gissar jag snarare beror på individskillnader på produkterna (givarplacering?) mer än något annat. Hög up-time på kompressorn är helt klart en absolut nödvändighet för pumpen för att den ska klara av att göra det jobbet den behöver göra (vv och värme).
Känns så då! Då är det helt enkelt bara att pröva aktivera innegivaren då och hitta rätt såkallade faktorvärde.... Har du gjort det själv?
du har ju köpt en värmepump inte en elpanna.