Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög förbrukning, nybyggt hus (log bifogad!)  (läst 16452 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ekberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Hög förbrukning, nybyggt hus (log bifogad!)
« Svar #30 skrivet: 15 januari 2014, 13:43:03 »
Ekberg, här har du den. Resultat av två dagars loggning ser jag. Du har excelen och grafen däri.
Intressant graf tycker jag. Du eldade lite den första dagen eller hur? Bra att känna till.

Även du har valt en längre filtreringstid ser jag. Upplever du att pumpen reagerar tillräckligt snabbt? Och vad sa vi, styr du på innegivaren eller ute?

Hursomhelst, fantastiskt att se att du inte hade en enda lång avfrostning! Grattis till dig med. Eftersom du har tillsatsen blockerad så är detta en nödvändighet. Du hade inte fixat det annars är jag övertygad.

En annan mycket intressant iakttagelse; du har samma BS1 som jag ungefär, men din kompressorfrekvens är ca 10 hz högre än min. Din kompressor kör på närmare 100 hz mest hela tiden! (skickar med en jämförelsebild)
Dessutom, min upplevelse är när kompressorn går hårt så ökar sannolikheten för långa avfrostningar dramatiskt. När kompressorn småputtrar på lägre frekvenser så kör den i regel dubbelt så länge utan att behöva avfrosta och ofta med kortare avfrostningar.

Undrar om det faktiskt betyder att din blockering av tillsats gör att pumpen jobbar på hårdare?

Och återigen så intressant att se att du klarar dig ifrån långa avfrostningar trots att kompressorn jobbar hårt, men detta gissar jag snarare beror på individskillnader på produkterna (givarplacering?) mer än något annat. Hög up-time på kompressorn är helt klart en absolut nödvändighet för pumpen för att den ska klara av att göra det jobbet den behöver göra (vv och värme).

Tack för hjälpen Igge4, skall ta och konfigurera loggningen bättre när jag kommer hem, satte bara i usb sist.
Det är nått tokigt med datumet också ser jag. Vet inte vilken dag detta är tog bara när det var kallast.

Men det stämmer att jag måste ha eldat där vid start runt halv 10 på förmiddagen. och man ser ju tydligt hur kompressorn lugnar ner sig då.

Jag har gjort lite ändringar sedan denna grafen, bland annat filtreringstiden som nu står på 6h.
Har även ändrat faktorn på innegivaren till 2, (före 0,5) och ställt önskad temp på 21 grader.
Har kurva 5 just nu, får se om jag skall behålla 5 eller minska lite.
40min värme/40min vv, har sett att många har ställt ner tidsprio för vv väldigt mycket.

Angående avfrostningar och belastning, kolla mina loggar på bara kompressorn (inlägg på sida 1)
När det är varmare ute runt 7 grader och kompressorn jobbar lugnt har den bara gjort 3 st avfrostningar men 2 av dom var längre.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hög förbrukning, nybyggt hus (log bifogad!)
« Svar #31 skrivet: 15 januari 2014, 17:09:35 »
med en varvtalsstyrd kompressor som kan gå ner i effekt så är det ganska riskfritt att aktivera termostaterna. Detta förutsätter då att man vet att man har aktiverat termostaterna.

Och alltså INTE slentrianmässigt går runt och ökar kurva/rum för att det är kallt inomhus.

Kurva/rum-värde skall bara ökas om det är för kallt inne fast alla termostater är fullt öppna. Samma gäller för innegivare. Dvs aktivera innegivare och eller termostater (ja dom går att kombinera, exempelvis komplettera med termostater som är aktiverade i det rum där kaminen står och innegivaren är på motsatta delen av huset i hallen, som ett exempel) endast först då man identifierat rätt grundinställningar med avseende på flöden, kurva och rumsvärde för värmepumpen. (något som i trådskaparens fall verkar klart). 

Om vi har termostaterna aktiva och kamineldandet gjort att det systemvolymen är väldigt liten kommer hysteresen blocka så att värmepumpen inte går upp för högt i temp (normalt sett max 10 grader oavsett vad gradminuterna säger). Återigen, helt korrekt och enligt design, så länge man som ett resultat av detta går runt och ökar kurva/rum för det blir för kallt.
« Senast ändrad: 15 januari 2014, 17:12:04 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad shogo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: Hög förbrukning, nybyggt hus (log bifogad!)
« Svar #32 skrivet: 16 januari 2014, 13:32:27 »
Känns så då! :) Då är det helt enkelt bara att pröva aktivera innegivaren då och hitta rätt såkallade faktorvärde.... Har du gjort det själv?

Nej jag kör med rumstermostaterna, men är såklart nyfiken på om att aktivera innegivare skulle vara ett bättre alternativ, uppdatera gärna med resultat om du testar.
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad shogo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: Hög förbrukning, nybyggt hus (log bifogad!)
« Svar #33 skrivet: 17 januari 2014, 07:51:43 »
Efter att det nu blivit ytterligare kallare (-14 °C) så tror jag nog att valet att köra på styrning med innetempgivare kan vara bättre i kombination med kamin  än att styra på termostaterna.
När jag nu idag styr på termostaterna och är hemma och eldar under längre tid så blir det ju helt stopp i slingorna som berörs, jag gissar att man då, säg att man varit hemma en helg o eldat under hela dagen, termostaterna slår igen runt 0900 och sista brasan runt 2100 kanske gör att kvarvarande värme i huset håller termostaterna stängda nån timme till, och sen börjar vattnet cirkulera igen, då med ett väldigt krävande värmebehov.
Det borde då vara bättre att ha termostaterna fullt öppna och styra ned framledningstemp med innetempgivare och hela tiden ha ett flöde men med lågt energibehov.
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hög förbrukning, nybyggt hus (log bifogad!)
« Svar #34 skrivet: 17 januari 2014, 08:01:08 »
det är fullt möjligt. Eller kanske en kombination. Nackdelen med innegivaren är att det blir kallare i en större del av huset.

Kanske har du satt termostaten lite väl lågt? Om du låter den reglera lika trögt som innegivaren skulle göra (jag utgår från att den inte sitter i samma rum som kaminen) så kommer den stänga senare och öppna tidigare.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad shogo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: Hög förbrukning, nybyggt hus (log bifogad!)
« Svar #35 skrivet: 17 januari 2014, 09:42:44 »
Så här är kamin och innetempgivare placerade.
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad THJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Hög förbrukning, nybyggt hus (log bifogad!)
« Svar #36 skrivet: 17 januari 2014, 19:31:24 »
Hej
Har iofs 360 men principen är nog samma, så här tycker jag. Innegivare är effektivt om du vill kunna utnyttja övertemperatur från kamin eller solinstrålning. Innegivaren känner av övertemperaturen skapad av kaminen eller solinstrålningen och sänker framledningstemperaturen enl en faktor. Om du till fullo vill utnyttja övertemperatur bör du inte använd för stor kompensering utan försöka hitta en faktor som gör att du kan ”lagra” den återvunna energin i övertempen i betongplattan (om du har sådan) och använda den som ackumulator vilket gör att du får jämnare temperatur inne samt mindre elpatrontillskott. I mitt fall med ett hus på 135m2 och 0,1m betongplatta så har jag en ackumulator i betong på 13,5m3. Den specifika värme kapaciviteten för betong är ungefär hälften än den för vatten vilket betyder att ca 6-7 kWh behövs tillföras i mitt hus om golvets temperatur skall öka 1grC. Du känner säkert igen fenomenet med termostatstyrd innetemperatur att golvet är kallt morgon efter du eldat i kaminen dessutom så får elpatronen arbeta hårt på natten (vilket du antagligen inte ser) för att ta igen värmeförlusten då rumstermostaterna stängt vi övertemp och 0 kWh tillförts betongplattan (så länge termostaterna är stängda). Om du kör med rumstermostater så chockades min 360 när termostaterna väl öppnades med massor av kallt vatten från kalla slingor i betongplatta och elptr kopplas in, kör på innegivare är min erfarenhet.
Lycka till
THJH

Utloggad shogo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: Hög förbrukning, nybyggt hus (log bifogad!)
« Svar #37 skrivet: 17 januari 2014, 19:52:40 »
Har ställt faktor på 2.0 (standard) och innetemp på 21,5 °C, verkar dock som att cirkulationspumpen väljer att gå ned i sparläge när inte värme behövs vid dagens kamineldning (23,5 °C vid innegivaren), står ofta på 1% hastighet, så det känns inte som att detta kanske kommer att funka optimalt, har jag missat något?
THJH, vilken faktor använder du, är 2.0 för hög kanske?
« Senast ändrad: 17 januari 2014, 19:54:42 av shogo »
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hög förbrukning, nybyggt hus (log bifogad!)
« Svar #38 skrivet: 17 januari 2014, 21:25:47 »
ok jag har elektroniska termostater som reglerar i små steg. och det finns en del andra inställningar, hur stor påverkan etc etc.
Så jag tycker det fungerar riktigt bra när jag eldar i kaminen. Kanske det som skiljer.

Jag tänker mig att om man tycker att termostaten överreagerar så kan man öka lite på den. tills man hittar en rimlig inställning.

Därutöver tycker jag man kan ha rumsgivaren aktiv. Men det blir beroende på husets planering då det kan resultera i att det blir kallt i vissa rum bara för det blir varmt där rumsgivaren befinner sig.

I mitt fall har jag en överdimensionerad värmepump och en arbetstank som kan jobba obehindrat fast alla radiatorer är stängda. Så min röst i detta sammanhang bygger ju på en lite speciell anläggning. Men testa er gärna fram!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög förbrukning, nybyggt hus (log bifogad!)
« Svar #39 skrivet: 19 januari 2014, 19:45:40 »
Kan berätta att jag gjort steg 1 i mitt test. Dvs, jag har blockerat elpatronen helt. Har nu kört i två dygn med gott resultat, utetempen ligger på stadiga -4 grader och det blåser rejält.

Det enda som hänt or att jag nu håller 20 grader inne istället för 21 men det går ju att trixa med längre fram. Fortfarande jobbar dock kompressor på max (82hz 1,5kw) när jag eldar, så nästa steg är att aktivera innegivare.

En fråga dock, slits inte kompressorn fortare nu när den får jobba utan medvind av el patronen?

Vol

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hög förbrukning, nybyggt hus (log bifogad!)
« Svar #40 skrivet: 19 januari 2014, 20:46:34 »
du har ju köpt en värmepump inte en elpanna.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög förbrukning, nybyggt hus (log bifogad!)
« Svar #41 skrivet: 19 januari 2014, 21:00:09 »
du har ju köpt en värmepump inte en elpanna.

Sant.. :-)

Utloggad Hatten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Hög förbrukning, nybyggt hus (log bifogad!)
« Svar #42 skrivet: 19 januari 2014, 21:03:29 »
du har ju köpt en värmepump inte en elpanna.

Sant! Men...
Enligt Nibe själva så kan varmvattnet inte nå högre temperatur än 55 grader i lyxläget utan tillsats, har man då ställt varmvattnet (LYX) till 60 grader och spärrat tillsatsen... Kommer då pumpen ta död på sig själv snabbare än man vill?
Enplans 146kvm.
Frånluftsvärmepump Nibe F750
F750 förbrukning 2013: 3283kwh

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Hög förbrukning, nybyggt hus (log bifogad!)
« Svar #43 skrivet: 19 januari 2014, 21:20:15 »
Tror inte vp fixar 55 grader med kompressorn det gör inte en 1245 och 750 har troligtvis samma beredare men om man ställer tempen högre än vad kompressorn klarar så går elpatron in även om tillskott är spärrat och det påverkar inte kompressorn den kör till max temp och stoppar sen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad igge4

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Styra eller styras...
SV: Hög förbrukning, nybyggt hus (log bifogad!)
« Svar #44 skrivet: 20 januari 2014, 06:31:20 »
Tänk bara att vv behöver värmas emellanåt enligt s.k. Periodisk höjning. Grundinställning är att det görs var 14:e dag.
Detta för att ta kål på Legionella bakterier. Då behöver du elpatronen. Vet ej dock om pumpen bortser från din inställning och krämar på med elpatron eller ej. Så det får du kolla (du kan testa själv, t.ex. Logga när det är dags)
Enplansvilla, 158 kvm.
Nibe F750 frånluftsvärmepump. Vattenburen golvvärme.
Förbrukning år 2013 (vv & värme): 9200 kwh (måste ner!).
2014: 7500 kWh
Måltemperatur inomhus 22°C.
Inställning: kurva 5 (-1),
fläkthastighet 59% sommartid, 50% vintertid

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!