Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög förbrukning, nybyggt hus (log bifogad!)  (läst 15217 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad igge4

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Styra eller styras...
SV: Hög förbrukning, nybyggt hus (log bifogad!)
« Svar #15 skrivet: 15 januari 2014, 09:32:50 »
Ni som aktiverat innegivare, vad sätter ni förutom att aktivera den? Det går ju att ställa ett faktorvärde enligt manualen, men jag hänger inte riktigt med på vad exakt det är det gör....

Vol

faktorvärdet talar om hur mycket den ska kompensera för avvikelsen från önskade målvärdet. Alltså om du ligger under önskade värdet kommer den begära mycket hög framledningstemp om faktorn är hög, eller lite högre framledningstemp om faktorn är låg. Se exakta förklaringen i min tråd annars
Enplansvilla, 158 kvm.
Nibe F750 frånluftsvärmepump. Vattenburen golvvärme.
Förbrukning år 2013 (vv & värme): 9200 kwh (måste ner!).
2014: 7500 kWh
Måltemperatur inomhus 22°C.
Inställning: kurva 5 (-1),
fläkthastighet 59% sommartid, 50% vintertid

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hög förbrukning, nybyggt hus (log bifogad!)
« Svar #16 skrivet: 15 januari 2014, 09:44:51 »
Utegivaren tillsammans med värmekurvan bestämmer en framledningstemperatur. Sen lägger styret till skillnaden mellan önskad och aktuell innetemp multiplicerat med faktorn.
Ex:
Enligt kurvan och utegivaren skall framledningetempen vara 40 grader. Önskad innetemp är 21, aktuell innetemp enligt innegivaren 20 och faktorn 5. Då blir börvärdet för framledningen: 40+(21-20)*5=45 grader.
Om det istället vore 23 grader inne skulle börvärdet bli: 40+(21-23)*5=30 grader.
« Senast ändrad: 15 januari 2014, 12:28:18 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög förbrukning, nybyggt hus (log bifogad!)
« Svar #17 skrivet: 15 januari 2014, 09:48:10 »
faktorvärdet talar om hur mycket den ska kompensera för avvikelsen från önskade målvärdet. Alltså om du ligger under önskade värdet kommer den begära mycket hög framledningstemp om faktorn är hög, eller lite högre framledningstemp om faktorn är låg. Se exakta förklaringen i min tråd annars

Finns det några direktiv på vad man "bör" sätta där?

Vol

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: Hög förbrukning, nybyggt hus (log bifogad!)
« Svar #18 skrivet: 15 januari 2014, 10:16:08 »
Ni som aktiverat innegivare, vad sätter ni förutom att aktivera den? Det går ju att ställa ett faktorvärde enligt manualen, men jag hänger inte riktigt med på vad exakt det är det gör....

Vol
De rekommendationer jag läst för när man har golvvärme (trögt system) är att man inte skall aktivera innegivare för tempstyrning.
Jag har denna vinter kamin (utan förra vintern) och jag har gjort så att jag hittade en bra värmekurva (5 och förskjutning -1) som med alla termostater fullt uppvridna gav mig runt 21,5-23 °C, då det kändes ok så har jag nu strypt alla termostater till runt 21 °C, vilket innebära att när jag eldar i kamin så stänger termostaterna vartefter värmen sprider sig ut i huset.
Om du kör på innegivare så stryps ju hela systemet när värmen från kaminen når innegivare, trots att du kanske har något rum långt bort som knappt får någon värme av kaminen och då kommer att bli kallt.
Detta är det sätt som jag tror är bäst att köra på, men jag passar på att lägga till, enligt mina erfarenheter och gissningar.
När du eldar så får du upp frånluftstemperaturen med och då kommer kompressorn att kunna gå lite högre i frekvens som en extra vinst.

Här finns en del mer info om åsikter och erfarenheter kring styrning med innegivare, både för och emot: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43588
« Senast ändrad: 15 januari 2014, 10:19:33 av shogo »
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög förbrukning, nybyggt hus (log bifogad!)
« Svar #19 skrivet: 15 januari 2014, 10:22:42 »
De rekommendationer jag läst för när man har golvvärme (trögt system) är att man inte skall aktivera innegivare för tempstyrning.
Jag har denna vinter kamin (utan förra vintern) och jag har gjort så att jag hittade en bra värmekurva (5 och förskjutning -1) som med alla termostater fullt uppvridna gav mig runt 21,5-23 °C, då det kändes ok så har jag nu strypt alla termostater till runt 21 °C, vilket innebära att när jag eldar i kamin så stänger termostaterna vartefter värmen sprider sig ut i huset.
Om du kör på innegivare så stryps ju hela systemet när värmen från kaminen når innegivare, trots att du kanske har något rum långt bort som knappt får någon värme av kaminen och då kommer att bli kallt.
Detta är det sätt som jag tror är bäst att köra på, men jag passar på att lägga till, enligt mina erfarenheter och gissningar.
När du eldar så får du upp frånluftstemperaturen med och då kommer kompressorn att kunna gå lite högre i frekvens som en extra vinst.

Här finns en del mer info om åsikter och erfarenheter kring styrning med innegivare, både för och emot: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43588

Fast... Jag har fått rekommendationen att köra med termostaterna fullt öppna, därför att strypa på termostaterna gör inget annat än att värmen inte går ut till rummen - men pumpen får fortfarande jobba för att hålla uppe framledningstempen.

Sen så jobbar min kompressor på runt 80-90hz oavsett hur mycket eller lite jag eldar. Jag har gjort flera tester att ta två hela dygn med examt samma utetemp, varav ett dygn jag eldat hela dagen och nästa inte eldat alls. Förbrukningen dessa två dagar är *identisk* vilket indikerar att elda i kaminen inte gör ett jäkla skit sett ur ett energiförbrukningsperspektiv. Det "känns" ju inte bra när jag eldar för fulla muggar och ser hur pumpen jobbar hela den dagen med samma effekt och kraft som tidigare.

EDIT: och är det så trögt som alla påstår, borde det inte heller "kallna" på 6 timmar om jag nu eldar i 6 timmar.... Tänker jag?

Vol

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: Hög förbrukning, nybyggt hus (log bifogad!)
« Svar #20 skrivet: 15 januari 2014, 10:35:33 »
Det fanns ju en i tråden jag länkade till som körde kombination kamin och innegivare aktiverad för tempstyrning som var nöjd så det kanske är värt att testa för dig med.
Med strypning på termostaterna så kommer ju pumpen att behöva jobba mindre ju fler slingor som är strypta, och inte behöva tillsätta samma mängd energi för att hålla framledningstemp till önskat värde, och cirkulationspumpen går ju också ned i varv när behovet minskar, men visst ligger det något i att om innegivaren skickar info till pumpen att dra ned hela systemet så kanske det ger mer.
Detta är första vintern för mig med kamin och det är ju först nu som det blivit rejält med kyla så jag har inte hunnit dra några slutsatser vad det kan innebära i energibesparing förutom att jag sett högre kompressorfrekvenser när jag har ett par grader varmare i huset pga kaminvärme.
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hög förbrukning, nybyggt hus (log bifogad!)
« Svar #21 skrivet: 15 januari 2014, 10:36:46 »
elda i kaminen med värmepump ger bara resultat om du minskar värmebehovet för värmepumpen. Detta kan du göra med en innegivare, vilket då resulterar i att det kan bli lite kallt i rum som inte får värme av kaminen.

Alternativt aktiverar du termostaterna. Dessa kommer då strypa ner när det blir för varmt. Värmepumpen får mindre att värma vilket gör att den når sitt börsvärde snabbare och kan gå ner i effekt.

Att aktivera en innegivare eller termostater bör endast göras efter det att man har fått ordning på sina grundinställningar för värmepumpen och flöden över radiatorer och golvvärme.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: Hög förbrukning, nybyggt hus (log bifogad!)
« Svar #22 skrivet: 15 januari 2014, 10:48:31 »
volatyle, jag såg en grej i din logg som du kan fixa på en gång, du har defaultvärde på maxeffekt på elpatron, 6,5kW, den kan du förmodligen sätta ned till 3-4kW, jag har satt min på 3kW för mina 135kvm men det har inte varit kallare än -12 °C, så blir det -25 °C så kanske jag får lägga till en kW.
Inställning av maximal effekt på eltillsatsen görs i meny 5.1.12.
SÃ¥g att du hade programvara 3585, finns nyare att hämta pÃ¥  www.nibeuplink.com (v5086R6), gör kanske inga underverk men nÃ¥t kanske.
Kanske även ändra loggintervallen till 1min i stället för var 5e sekund.

Grön högst upp=innetemp
Brun=luftflöde x10
Grön=kompressorfrekvens x10
Röd=Elpatron kW
Blå=Utetemp
Gul=Gradminuter x100
« Senast ändrad: 15 januari 2014, 12:51:07 av shogo »
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hög förbrukning, nybyggt hus (log bifogad!)
« Svar #23 skrivet: 15 januari 2014, 11:53:57 »
De rekommendationer jag läst för när man har golvvärme (trögt system) är att man inte skall aktivera innegivare för tempstyrning.

Det borde funka bra ändå, men man får hitta en placering och en påverkansfaktor som passar just sitt hus. Grundregeln är att man skall justera in flöden och värmekurva innan man aktiverar innegivaren så att den verkligen gör det den skall, kompenserar för tillfälliga avvikeleser, och inte ligger och bromsar/gasar hela tiden.


Alternativt aktiverar du termostaterna. Dessa kommer då strypa ner när det blir för varmt. Värmepumpen får mindre att värma vilket gör att den når sitt börsvärde snabbare och kan gå ner i effekt.

Har man ingen tank är risken då att VP'n får alldeles för lite vatten att jobba med så att den slår av och på hela tiden. Iofs mindre risk med varvtalsstyrd VP, men man bör ändå hålla koll på det.

 
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög förbrukning, nybyggt hus (log bifogad!)
« Svar #24 skrivet: 15 januari 2014, 11:56:58 »
Det borde funka bra ändå, men man får hitta en placering och en påverkansfaktor som passar just sitt hus. Grundregeln är att man skall justera in flöden och värmekurva innan man aktiverar innegivaren så att den verkligen gör det den skall, kompenserar för tillfälliga avvikeleser, och inte ligger och bromsar/gasar hela tiden.


Fast, vad har värmekurvan att göra med något när innegivaren är aktiverad? Jag förstår inte riktigt sambandet. Om innegivaren är aktiverad kommer väl pumpen jobba upp till 21 grader (förutsatt att jag sätter den på 21 grader), och när huset är över 21 grader så jobbar den inget överhuvudtaget?

Eller är aktivering av innegivare någon form av kombination av att gå på innetemp men även värmekurvan?

Så, att köra med innegivare och fullt öppna termostater är inte att tänka på då, är det vad ni säger?
« Senast ändrad: 15 januari 2014, 11:58:43 av volatyle »

Utloggad igge4

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Styra eller styras...
SV: Hög förbrukning, nybyggt hus (log bifogad!)
« Svar #25 skrivet: 15 januari 2014, 12:15:45 »
Eller är aktivering av innegivare någon form av kombination av att gå på innetemp men även värmekurvan?

Japp. Kurvan talar om framledningstemperaturen. Sen diffen ggr faktorn ger det ett börvärde på framledningstempen. Se formeln ovan i tråden.
Därför menar vi att det är viktigt att först hitta rätt kurva, sen aktivera innegivaren.
Enplansvilla, 158 kvm.
Nibe F750 frånluftsvärmepump. Vattenburen golvvärme.
Förbrukning år 2013 (vv & värme): 9200 kwh (måste ner!).
2014: 7500 kWh
Måltemperatur inomhus 22°C.
Inställning: kurva 5 (-1),
fläkthastighet 59% sommartid, 50% vintertid

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hög förbrukning, nybyggt hus (log bifogad!)
« Svar #26 skrivet: 15 januari 2014, 12:27:37 »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög förbrukning, nybyggt hus (log bifogad!)
« Svar #27 skrivet: 15 januari 2014, 13:28:10 »
Japp. Kurvan talar om framledningstemperaturen. Sen diffen ggr faktorn ger det ett börvärde på framledningstempen. Se formeln ovan i tråden.
Därför menar vi att det är viktigt att först hitta rätt kurva, sen aktivera innegivaren.

Men, jag har egentligen aldrig "hittat" rätt kurva. Kurva 5 (-1) är den jag har kört från början som teknikern ställde in. Den har gett mig stabila 21 grader (med termostaterna fullt öppna).

Ska jag alltså anta att jag 'hittade' rätt kurva från början, eller menar du att jag ska fortsätta labba från den kurvan jag är i nu innan jag aktiverar innegivare?

Vol

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: Hög förbrukning, nybyggt hus (log bifogad!)
« Svar #28 skrivet: 15 januari 2014, 13:32:02 »
Men, jag har egentligen aldrig "hittat" rätt kurva. Kurva 5 (-1) är den jag har kört från början som teknikern ställde in. Den har gett mig stabila 21 grader (med termostaterna fullt öppna).

Ska jag alltså anta att jag 'hittade' rätt kurva från början, eller menar du att jag ska fortsätta labba från den kurvan jag är i nu innan jag aktiverar innegivare?

Vol

jag skulle säga att du fick rätt kurva från början, jag har också 5(-1) som givit mig mellan 21-22 °C med fullt öppna termostater, har golvvärme o 135kvm så vi har väl likvärdiga värmebehov.
Dvs så utgår du nu ifrån att du har rätt kurva.
« Senast ändrad: 15 januari 2014, 13:34:13 av shogo »
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög förbrukning, nybyggt hus (log bifogad!)
« Svar #29 skrivet: 15 januari 2014, 13:36:12 »
jag skulle säga att du fick rätt kurva från början, jag har också 5(-1) som givit mig mellan 21-22 °C med fullt öppna termostater, har golvvärme o 135kvm så vi har väl likvärdiga värmebehov.
Dvs så utgår du nu ifrån att du har rätt kurva.

Känns så då! :) Då är det helt enkelt bara att pröva aktivera innegivaren då och hitta rätt såkallade faktorvärde.... Har du gjort det själv?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!