0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Konstig funktion på en modern (köpt ny i höstas) värmepump. Om jag reser bort och vill sänka temperaturen ( 'semestersänkning' ) för att spara pengar så måste jag värma huset med elpatron(=direktel). Hur sparar man pengar på detta??
Precis. Frånluftvärmepumpens grundprincip är ju att den skall återvinna energi skapad av 'hushållselen' som annars hade hade blåsts ut via ventilationen.
Ja, den gick säkert trots lägre temp, men faktum kvarstår - Finns det inget i huset som alstrar värme så finns det inte så mycket energi att återvinna. Så länge det är någorlunda varmt ute så att avluften är kallare än friskluften man tar in utifrån gör man en liten vinst, men inte om det är kallare ute.
Jag undrar varför kompressorn blockeras (med larm) när frånlufttempraturen sjunkit till 16 grader? Vad försöker den skydda genom denna åtgärd?Jag har blockerat elpatronen och eldar i kakelugnen när VP'n inte orkar värma huset utan tillskott. Så jag skulle vilja förhindra att VP'n stoppar vid 16gr. Men hur? Temperatur faller ju fort i huset när kompressorn/värmeproduktionen lägger av ...
Om den enda energi som tillförs huset är den från VP'n så blir det i bästa fall ett nollsummespel,
Kan du förtydliga, stängs den av när frånluften är 16 grader, eller kan det vara en tempsensor på avluften som säger åt den att stanna?Alltså, om avluften går under x grader så skall komperessorn stannar för att förhindra en permanent påfrysning av förångaren?
Du förväxlar F470 (värmepump) med en FTX (värmeväxlare). En FTX tillför aldrig värme, den kan "bara" återvinna max 100%. Men en värmepump tillför värme.
Har du inga andra värmekällor i huset så är i princip en FTX och en elektrisk värmare på ~1kW lika bra som en FLVP med en kompressor på 1kW.