0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Oj, förlåt, nu rörde det ihop sig.Tanken från början var mycket riktigt vatten/vatten men efterhand som tråden rullat framåt och folk antyder att vattnet i bäcken nog är för kallt på vintern har jag ändrat mig till en luft/vatten för 16.000kr vilket verkar tokigt billigt.Generellt har jag inte tänkt värma pannan till mer än just precis vad huset behöver (Det är därför jag vill styra måltemperaturen själv kontinuerligt).Jag har tänkte ha en el-VVB i serie efter pannan för tappvarmvatten.Det verkar på pappret smart, är det smart?Rickard undrade hur jag skall täcka upp de dagarna det är för kallt, svaret är att jag tror att det är ganska få dagar och då kanske det räcker med kakelugnarna.Men man är ju inte bara nörd utan även lat så ett alternativ är ju att helt koppla bort VP de dagarna och köra som idag, med bara el i pannan.Men ett allternativ som lät smartare (är det det?). Är att göra som jag beskrev ovan. Låta VP jobba små mycket den kan, och låta elpatron stötta.Låt oss säga att temperaturen sjunker 10 grader i radiatorkretsen. Och VP bara orkar höja 5 grader. Då låter jag VP (dessa extrema dagar) gå på max och höja sina 5 grader men pannan toppar upp med ytterligare 5 grader.Om jag har fattat rätt och det inte krävs något annat än en start stopp signal för flytande kondensering så blev jag nyfiken på varför det är så stort prispåslag för en LVVP med flytande kondensering jämfört med en för fast kondensering.En VVB kostar inte mycket och det är väldigt stor skillnad på 60.000kr och 16.000. Lite är naturligtvis i kvalitet och märke men det är väldigt stor skillnad ändå.
Det tillkommer ju lite grejer växelventil vv beredare elpatron samt en styr som har funktion för flytande kondensering samt vv laddning och sen vill dom säkert ha en slant för att dom monterat ihop grejerna och lämnar garanti för att allt funkar. Det går säkert att bygga en egen lösning som säkert funkar lika bra eller bättre än en köpt färdig produkt och visst bör man kunna spara en slant på det men kanske inga stora slantar.
Jag skulle lägga pengarna på en arbetstank istället då kan du köpa en stor vp utan att få problem med start stopp och du kommer inte behöva så mycket elspets när effekten sjunker i vp vid kallt väder och har tanken slinga kan du förvärma vv i den.
Tänkte du arbetstank i stället för inverter? Innebär det att inverter ej ger bättre COP utan bara ger färre start stop?Sen är det väl i och för sig en stor prisskilnad på de två alternativen.Frågan är igen, finns det någon magi i en inverterstyrd VP eller är det bara att koppla i en egen inverter framför kompressorn?
Vill man i stället minska antalet stopp utan att programmera eller koppla någon elektronik så köper man en volymförstorande tank. Antingen något avancerat så att man kan välja om man vill värma med sol, olja, el eller VP. Eller bara en "död" tank i serie med radiatorsystemet om man vill göra det absolut enkaste.Mycket spännande!Tack igen!!!