0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Badrumsmatta
Så kör jag min, men manuellt. Även när tvätt torkar.
tack bopa...
Nej i badrummet, toker. Precis som engelsmännen. Dom kör med heltäckningsmatta i badrummet. Inga kalla fötter där. Om dom inte blött ner det. Och det gör dom.
All luft som PAXen blåser ut ersätts med kall luft utifrån på ett eller annat sätt och det är nog det du upplever som kallt.Behövs inte mycket kalluft för att golven ska kännas kalla, jag vet av egen erfarenhet Jag upptäckte lite rimfrost i överkant på vår altan dörr för någon vinter sedan, då jag inte hade någon tätningslist liggandes tog jag vanlig eltejp och tejpade över springan runt hela dörren, den lilla manövern gjorde att golvet på hela nedervåningen kändes varmare. Antagligen letar sig den kalla luften som ersätter luften du blåser ut via PAXen in i ditt hus och "rinner" ner längs golven vilket får dem att kännas kalla, kanske vore en ide' att sätta in en fresh-ventil nånstans i huset där den kalla luften värms upp utan att störa komforten?MVHSnuppesno
En annan teori jag fick nu när jag tänker på det är att jag har luftspalt mellan dörren och golvet som leder ner till källaren, vem vet, att byta tröskeln mot en med "tröskel" på sas ocj sen täta dörren kanske oxå skulle göra sitt, är ju trots allt bara 18 °C i källaren samt att det är mer genomströmning på luften där nere.
Nej det känns inte varmare, det blir varmare...
Om två materialen har samma temperatur men inte samma värmeinträngningskoefficienten känns det varmare att gå på materialet som har den lägre värmeinträngningskoefficienten ... värmen leds inte bort lika snabbt och man behöver inte heller lika mycket värme att värma ett viss "materialvolym"
Nånstans måste luften komma in, tätar du mot källaren så kommer den in på något annat ställe, annars får du vakuum i stugan Frågan är vart det är bäst att ta in luften utifrån så den inte stör komforten?Runt fönster bakom soffan så du får kallras i nacken när du ser på tv är ju tråkigt, därför kanske en friskluftventil på ett strategiskt ställe kan göra komforten bättre?Snuppesno
Förslag nr 2 Joka, ta in friskluften bakom kylskåpet. Kylslingorna bakom det värmer inkommande luft och du får förvärmd friskluft samtidigt som kylskåpet drar mindre el. Häpp, så fick du en FTX!