0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nja inte för mig i alla fall, men eftersom dom flesta föredrar scroll och kolv på lite kraftigare VP så tror jag att det finns någon orsak till det. Rent konstruktionsmässigt måste ju en sving vara billigare än både scroll och kolv, och då undrar man lite varför ingen annan använder dom i större VP.
Att köpa en värmepump som precis fixar det.. om vi inte höjer tempen i garaget - det tycker jag är fel. Jag hade parkerat på 10kw och ditt hus verkar stort nog för att kunna hantera detta med ett normalt antal start/stop med en vettig total gångtid = borde leda till hyfsad livslängd. Även med 10kw kommer du få spets men så vitt vi kan se från dina grund-data blir det väldigt lite spets och du har ju inte plats för någon tank så 10kw blir väl max då. Så vida du inte vill satsa på en inverter. Du får ju vara med och utvärdera ny teknik Om det finns en inverter till samma pris som en bra on/off med samma COP och samma livslängd och samma garantier så är det ju super. Själv har jag ännu inte hittat någon sådan.
Jag har en bekant som kört sin G3:a sedan i våras och han hävdar bestämt att han ser i "loggen" att den gått noll timmar på vv-produktion och att allt vv gjorts med HGW å andra sidan är alla hans prylar alltid av den icke felbara sorten vilket gör att jag inte blir klokare efter det samtalet.Nibes 1255:a finns på pricerunner för runt 65000:-.Ingen som har tankar runt mina bilder? Eller nån rörkrökare här som kan ge en fingervisning om vad det kan kosta att få en bvp installerad under förutsättningarna på bilderna & att brineslangarna redan är indragna till de röda linjerna.VV-beredaren skulle jag nog kunna använda som knäpptank/liten arbetstank vid val av 10kw on/off.Jag försöker sammanställa kostnad för en bvp installation uppdelad i två steg driven i egen regi. Jag skulle tom kunna tänka mig att installera den helt själv med hjälp av ett vist forum & en bekant som är rörkrökare. Men det är ju det där med garantier etc.Frågan är om det är värt att mecka med det, allt beror ju på hur mycket det skiljer upp till en totalentreprenad.Tycker denna tråd utvecklats till något mycket läsvärt! /Christer
När jag installerade min Nibe 1245 så frågade jag Nibe vad som gällde vid egen installation och det skulle inte vara några problem och har inte haft några fel. Det går ju att fråga Daikin på forumet vad som gäller hos dom.
Men måste hålla med att din pump är lite knasig. Du har ju grymma förutsättningar för att pumpen skall leverera mycket vatten, men ändå ser den ut att behöva köra skilld vv nu som då.
Hur står sig en svingkompressors livsläng i förhållande till kolv och scroll. L/L med sving har ju en relativt kort livslängd.
Håller med om att Daikin har löjlig reklam varför inte presentera fakta istället för löjliga saker som att vanliga vp slutar fungera vid -7 grader.
Som nu då. Jag duschade, sen fick den stå i ca 30 min sen duschade gumman. Vi är båda snabb-duschare, det resulterade i en kort vv-körning (ca 10 min) och gissningsvis kommer det en 2-3h värme+HGW körning nu. Känns inte spec ekonomiskt. -20 ute nu.
Det är väl bara Daikin som använder en svingkompressor i sina bergvärmepumpar, dom övriga har scroll eller kolvkompressorer. Svingkompressorer använder man i L/L VP, som alla vet har ju L/L VP kortare livslängd än bergvärmepumpar så därför undrar jag hur det är med livslängden på "svingar".
Med 0 tim vv borde du få så hög vv temp så att legionella körning inte lär behövas och Thermia har tydligen koll på vv tempen så har den varit hög den senaste tiden körs ingen legionella bränning sån koll har inte Nibe.
Den höjde ju inte ens på topp vv tempen Men den gick direkt efter och gjorde en värmekörning, så tydligen kanske vv till rad blev aktiverat i hgw:n.Kanske du borde sänka startvärdet på vv. Kanske det är därför den startar vv så ofta.
Det känns lite som om användare "Daikin" får försvara sin produkt med näbbar och klor vilket ju inte är min mening egentligen, men bara att reda ut frågetecken och maskinen är ju ny på marknaden.Jag antar att Daikins cp på båda sidorna är styrda även dem likt Thermias Optimum maskiner? Mitt problem ligger ju som bekant inte i att jag inte anser Daikins pump vara tillräckligt bra för mitt hus utan det är ju mera ett ÅF-relaterat problem. Vad vet vi om Nibes 1255? Har den kanske rent av samma kompressor eller liknande som Daikin har, det är ju inte ovanligt med märkesöverskridande komponenter. Nån Nibesäljare ansåg den rent av för stor för min kåk iom min-effekt på 4kw./Christer