0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lite förbryllande, hur var din elpanna gjord om den gav knäppningar (plötsliga temperaturvariationer i VB systemet) ? Min gamla kombipanna med shunt hade mycket stabil VBtemp när den gick som elpanna, och knäppningar i husstomme var ett för mig okänt fenomen då.
Nå, thermia är ju kanske inte heller så mycket bättre... Och ni vet säkert vad jag menar.
Tala ur skägget pôjk!! Är det HGW du tänker på eller annat? Jag tar all info jag kan få! /Christer
Tala ur skägget pôjk!! Är det HGW du tänker på eller annat? Jag tar all info jag kan få! Det känns lite som om användare "Daikin" får försvara sin produkt med näbbar och klor vilket ju inte är min mening egentligen, men bara att reda ut frågetecken och maskinen är ju ny på marknaden.Jag antar att Daikins cp på båda sidorna är styrda även dem likt Thermias Optimum maskiner? Mitt problem ligger ju som bekant inte i att jag inte anser Daikins pump vara tillräckligt bra för mitt hus utan det är ju mera ett ÅF-relaterat problem. Vad vet vi om Nibes 1255? Har den kanske rent av samma kompressor eller liknande som Daikin har, det är ju inte ovanligt med märkesöverskridande komponenter. Nån Nibesäljare ansåg den rent av för stor för min kåk iom min-effekt på 4kw./Christer
Givetvis menas hgw. ..."varmvatten på köpet". Jag försöker få fram lite siffror på vad jag egentligen "tjänar" på hgw men det är lite trögt. Borde flytta sängen till pumpen så jag har totalkoll på när och vad hgw gör då pumpen går.
Det är väl bara Daikin som använder en svingkompressor i sina bergvärmepumpar, dom övriga har scroll eller kolvkompressorer. Svingkompressorer använder man i L/L VP, som alla vet har ju L/L VP kortare livslängd än bergvärmepumpar så därför undrar jag hur det är med livslängden på "svingar".
På magkänsla håller jag med, hade haft svårt att motivera mig själv att köpa en G3 istället för en optimum idag (annat än att jag helt enkelt *vill ha* det nyaste).Att vi får varmvatten på köpet, tror jag inte alls på. Det syns tydligt i loggarna att maskinen får jobba bra mycket längre de gånger den kör HGW jämfört med när den kör antingen värme eller varmvatten.Men samtidigt så har jag få varmvatten timmar (9) i jämförelse mot värmetimmar (605) så någonting gör den. Jag blir inte klok på om den är bra eller inte
Jag dömer INTE ut deras svingkompressor men tillåter mig att fråga om någon har koll på ev hållbarhet. I L/L pumpar har väl scroll ett lite bättre anseende än typ sving, rotations mm kompressorer.
För mig var det mest ljudnivån (på pappret) + att jag också ansåg att det kunde vara bra med optimumfunktionen så steget till nästa var inte så långt då jag ändå tar en pump.Men måste hålla med att din pump är lite knasig. Du har ju grymma förutsättningar för att pumpen skall leverera mycket vatten, men ändå ser den ut att behöva köra skilld vv nu som då.