0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fick reda på att min pump ger 0,182 liter/ sek
Hur fick du reda på det?
Ett annat problem är att 56% på cirkpumpen inte alls behöver betyda 56% av flödet på 100%...
Jag frågade Thermia vad max flödet var och fick det som svar
En ultraljusdmätare kostar 25-30 kkr, svårt att hitta nått billigare.
Bättre med purjolökens förslag att mäta flödet "bakvägen" med elpatron.Ha samma inställning på cirkpumpen, och ställ in värmepumpen på tillsats.Sen kan du höra när elpatron går in, den lägger på 3 kW i första steget och då kollar du vad blir?Sen räknar du bara ut flödet bakvägen med samma formel som i första inlägget.
Du har fått fel svar från Thermia. En värmebärarpump av den storlek som används i pump på 8 kW ska kunna 0,5 L/s eller mer i ett öppet system. 0,18 L/s stämmer bra med vad som anges som minimalt flöde för värmebäraren för IVT:s 7 och 9 kW modeller så jag tror det blev något missförstånd.
Det måste väl gå att handköra CP'n och tillskottet på ett bestämt värde så att man slipper stå och vänta och gissa vilken fart CP'n kommer att hamna på?
Annars går det ju att köpa flödesmätare från energibutiken.se för 500-1000:- beroende på storlek och funktioner. Iofs måste man kapa ett rör och tappa ut lite vatten, men det är ju en engångsgrej...
Det gör det säkert, men som rookie så kan jag inte sånt E lite fundersam på om jag inte hamnar i ett läge där jag får räkna:4,19 * X * 8 °C = YkW och då blir jag inte klokare för det, om jag inte ska anta att Y = 7,5kW enligt Thermias spec.