Hej
installerade luftvatten värmepump Atria vår 2006, 70-tals villa, suteräng, 90m2/plan. Vi var nöjda. I januari i år bytte vi ut fönster på villan till 3-glas, samt bytte till nya radiatorer...tänkte nu kan vi sänka framledningstemp så ska vi spara extra mycket på el....nu under hösten som ändå varit mild ser vi att vi ligger på 2000-2500 kWh per månad så jag blev fundersam. kollade pumpen några ggr och märkte att den alltid är i gång...inkluzive tillsats nån gång trots +5 degC ute..... märkte också att skillnad mellan framledning och retur endast var 2 grader....efter en del surf läste jag att delta T måste vara minst 6-8 grader....för att nå dit sänkte jag varvtal på cirk.pump till det lägsta, och tom ströp några radiatorer...nu ligger vi på delta T 3-4 grader...och pumpen går hela tiden....integral visar -511 .... detta ska väl betyda att den ska vara på 511 min?
följande avläser jag under drift denna kväll:
ute temp 4 deg
rum 20 deg
fram 36 (36)
retur 32 (50)
varmtvatten 67
integral -675
brine ut 3 deg
VP. inställningar
temp.kurva 40 deg
max retur 50
max fram 55
är det nån som kan tipsa vad vi bör göra, om nåt? vad är brine ut? är det temp på media pumpen skickar ut till utedelen? om så borde den inte vara mycket kallare än luft ute? eller är det så at det är media som kommer tillbaka från utedelen?
och vad är integral! är det tid som vp ska vara i drift?
tack
Med vänlig hälsning, Dule