0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mmm, det jag menar är bara att bättre kontakt i detta fall bara förvärrar situationen, det kan ju aldrig bli bättre.Är det fel termostat så är det ju inte bra alls, men det skall vi väl ändå inte tro?Står det på termostaterna vilken temp de är för?
Utan att ha läst hela tråden, men det är inte så att de satt fel termostat.Vissa brukar ha tempområde 0-28C. Jag tog själv fel på hyllan en gång. Till att begränsa gv shuntar ska man ha en som går 0-35C eller mer. 28C räcker nog inte även om det är golvvärme. Ett annat vanligt fel, sätt lite kopparpasta så att givaren har ordentlig kontakt med röret, isolera ovanpå.
Jag skulle stänga den helt.Du kanske inte ens behöver köra cirkpumpen som sitter på fördelaren, den kan vara helt onödig...Du lär troligen få för varmt på nedre plan där du har golvvärme.Sänk då kurvan i värmepumpen med ett par steg.Först när du börjar få för kallt i rummen med radiatorer så har du tillräckligt låg kurva.(Det är naturligtvis viktigt att du trimmar in radiatorerna så att du har ca 6-7 graders deltaT över dessa innan du gör slutjusteringar på golvvärmen)När kurvan är rätt för rummen med radiatorer, alltså när du har lagom varmt där med fullt öppna termostater, så har du hittat rätt kurva.Har du nu för varmt i rummen med golvvärme så kan du successivt öppna den svarta ventilen på fördelaren tills du får lagom varmt i dessa rum.Räkna med att det tar minst 1 dygn efter en justering innan huset hittat en ny jämviktstemperatur.
Det finns t.o.m en risk att vatten börjar gå bakvägen, direkt från inkommande till utgående på fördelaren om det inte sitter en backventil i "den svarta ventilen".
Enklast vore det att helt enkelt kapa av röret helt mellan fram/returledning, den del där den svarta ventilen sitter, först då säkerställer du max temp i golvvärmesystemet.Går ventilen stänga helt så blir det samma sak, men det ser ju inte ut som att man kan stänga den helt.
Du justerar inte upp effekten genom att öka temperaturen på övre fördelarröret genom att sänka flödet på cirkpumpen.
Du måste alltså öppna maxbegränsningstermostaten, trimventilen, och dessutom ytterligare en av två saker:1. Stäng den svarta ventilen helt, och öka shuntgruppens cirkpump, den kommer då att "suga" in mer vatten från värmepumpen = högre effekt i golvvärmen.2. Öka hastigheten på den i värmepumpen inbyggda cirkpumpen, det gör att du får ett högre tryckfall över golvvärmefördelaren, och du får in mer flöde/effekt från värmepumpen.Kanske behöver du kombinera dessa två saker.Fast bäst vore om du hade större ventilkäglor på både maxbegränsningstermostaten och trimventilen...
Men jag funderade varför man låter begränsningsventilen vara öppen och därmed tillåta blandning av kall retur med varm framledning i allt för stor utsträckning. Verkar oerhört ineffektivt?
Däremot kan jag inte ändra hastigheten på den cirkpump som sitter i Niben. Det är en exakt likadan som den i shuntgruppen och "power" lyser, men när jag trycker på knappen för att byta läge så händer det inget. Tror den är automatstyrd från Niben på ngt sätt. När jag startar om Niben så blinkar läge "2" dvs konstant varvtal och sen blir displayen svart och jag kan inte ändra.
Gissningsvis därför att din röris inte vet riktigt hur den fungerar.
Historiskt är golvvärmesystem byggda för att värmas med VARMT vatten, alltså elpannor, oljepannor, vedpannor o.s.v.Om man gör det så behöver man inte tillföra så mycket vatten, effekten räcker till ändå, men i själva golvvärmen vill man inte ha för varmt.Den extra cirkpumpen, maxbegränsningstermostaten, "den svarta ventilen" och trimventilen på returen är olika sätt att begränsa tillflödet av hett vatten från pannan, och även att skydda platdetaljerna i systmet mot överhettning.Dessutom vill man ha rätt höga flöden i golvvärmeslingorna så att golven inte skall kännas ojämnt varma beroende på om du befinner di i början eller slutet av slingan.Med värmepump vill man tvärt om ha så stort inflöde av lågtempererat vatten som möjligt, och hela pushenhetens uppbyggnad är gjord för att förhindra detta.Som jag ser det borde det finnas olika setup för värmepumpsvärda system och system för högtempererade värmekällor.