0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du shuntar ut lägre temp till golvet än till radiatorerna. Gissar att du inte fryser i rummen med golvvärme och att det alltid varit så här, strax över 30 grader i framledning för golven är helt normalt runt -7 grader utomhus. VP leverar temp för radiatorerna och shuntgruppen "blandar ut det" till en lämplig temp för golvvärmen.
Vad gäller VP i övrigt med gradminuter, kurva, förskjutning och hastighet på frånluftsfläkten uttalar jag mig inte om nu. Utan vill bara påpeka att du inte vill/skall ha 44 °C ut i golven, dvs besvara din fundering i denna tråd.Om du sänker kurvan som du beskriver och det blir kallt, är det både på övervåning och undervåning det blir kallt? Eller bara undervåningen? Är det bara undervåningen så är det ju bara shuntningen som skall justeras till att släppa ut varmare vatten till golvvärmen. Samma sak om det blir kallt nere och bara svalt uppe, får du då varmt nere lär den stigande värmen göra även övervåningen behagligt varm igen.
Jag håller med Puckonen. Shunten används för att ge lägre framledning till golvvärmen än till radiatorerna. Så enkelt är det. Även om det inte är enkelt att få balans mellan den och radiatorerna kanske.Men jag funderar på din övervåning och dina radiatorer: Är dom strypta enligt konstens alla regler? Dvs så ingen radiator (tidigt på slingan) "kortsluter" och skickar tillbaka varmt vatten till VP, på bekostnad av halvkalla radiatorer senare på samma slinga. Dåligt för både VP och för värmen uppe! Gör så hår.1. Vrid eventuella termostater på radiatorerna på max. Vänta lite.2. Gå igenom alla radiatorer NÄR VP går och producerar värme: 3. Känn på alla radiatorers överkant och nederkant. Eller mät med IR-termometer. Det ska vara 5-7 graders skillnad på alla radiatorer.Om det inte är det måste du strypa radiatorerna. Inte med termostaten utan med en förinställning under den. Fota en bild på en radiator så får du tips. Med korrekt strypta radiatorer kommer värmen som VP producerar spridas jämnt till alla rum.När det är gjort återgår du till din golvvärmeshunt och ställer in balansen mellan övervåning och undervåning, och sänker kurvan i VP så den blir så låg som möjligt (utan att det blir kallt inne).
Alla radiatortermostater är max öppna, alla radiatorer är lika varma. De går på en egen slinga och borde inte påverka golvvärmen. Shunten till golvvärmen är maxöppen, ändå ingen effekt...
Cirkulationspumpen på bilden är enbart för golvvärmen, din interna cirkulationspump för VB i VP används till elementen.VP kan inte skicka ut två olika framledningstemperaturer i ett och samma rör, däremot kan varmare vatten bli utspätt till kallare vatten.Så VP gör vatten med framledningstemp enl värmekurva och förskjutning av den samma utifrån utetemp, det skickas till elementen och fram till shuntgrupp. Vid shuntgruppen blandas en liten del av det varma vattnet avsett för elementen in i flödet för golvvärmen. Det är som det skall, "plötsligt" blir det en annan temp vid din golvvärmefördelare. Dock är "plötsligt" helt enligt plan. Flöde från VP till VB för golvvärme justeras och styrs av din vita termostat och "den röda ratten".Skulle du skicka ut 44 grader i golvvärmen skulle du lida av fotsvett och en innetemp på 30-35 grader och med lite otur skulle trägolv skadas på sikt av denna värme.Så, pumpens framledningstemp som är avsedd för dina element SKALL inte nå din golvvärmefördelare.Vad gäller VP i övrigt med gradminuter, kurva, förskjutning och hastighet på frånluftsfläkten uttalar jag mig inte om nu. Utan vill bara påpeka att du inte vill/skall ha 44 °C ut i golven, dvs besvara din fundering i denna tråd.Om du sänker kurvan som du beskriver och det blir kallt, är det både på övervåning och undervåning det blir kallt? Eller bara undervåningen? Är det bara undervåningen så är det ju bara shuntningen som skall justeras till att släppa ut varmare vatten till golvvärmen. Samma sak om det blir kallt nere och bara svalt uppe, får du då varmt nere lär den stigande värmen göra även övervåningen behagligt varm igen.Vad jag försöker förmedla är att du sannolikt inte har injusterade värmebärare och/eller VP för just ditt hus och dess behov. I sämsta fall (mindre sannolikt) fel VP för husets värmebehov.
Men frågan var om de ALLA är SVALARE nertill enligt vad jag skrev tidigare ...Är de inte det kortsluter dom och sabbar för värmpumpen och tvingar fram högre kurva. Även om dom är på egen slinga så kopplas dom ju ihop till samma värmepump. Konkret när det gäller din golvvärmeshunt: Kolla upp exakt vilken sort du har och sök på forumet. Det finns trådar som handlar om olika Uponor Push-varianter som har såna här problem; att dom stryper för mycket utan att det går att göra så mycket har jag för mig.
Jag letade reda på en tidigare tråd om Push-shuntar. Läs den så ser du att dom i princip inte går att ställa in så att dom släpper genom all värme (dom är gjorda så): http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=50833.0Men i ditt fall så tror (hoppas) jag att det kan ordna sig bara du stryper elementen, och sänker kurvan. Då blir det nog lagom varmt uppe och nere till en lägre kurva och VP går bättre. Däremot kommer golven inte bli VARMA, det är blir dom inte i hyffsat nya hus. Dom blir snarare "inte kalla". Helt normalt när inte effektbehovet är så stort. (Dvs jag tror att shunten kommer funka bra för dig och att golvet SKA HA lägre temp för dig)
Är det inte på den svarta grejen ovanför till höger om den vita termostaten du ställer in shuntningen?