0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ekberg - helt otroligt! Min pump beter sig som Volatyles. Jag har nu 19 grader inne (kallt tycker jag, var 21 grader igår och sjönk när kylan kom och tappade allt inatt) och -8,5 ute och GM på -2800. 6,5 kw tillsats igång hela tiden. Har du extra isolerat hus? Vad har du för returtemp? Fläkthastighet?
Tack Josth. Det hade jag ingen aning om, att fläkten själv kompenserar.
Jag tror inte att fläkten har någon kompensationsfunktion, kolla på aktuellt luftflöde på värmepumpen, slå sedan på köksfläkten på valfri hastighet och skåda att luftflödet på pumpen sjunker, kan ta några minuter innan flödet stabiliserar sig på lägre nivå, om någon form av intelligent kompensation fanns inbyggd så skulle väl fläkten dra på och kunna hålla samma lufthastighet eller?
Hmm, känns som ditt svar hamnade i fel tråd va? Men, när du ändå är i denna - noterade vi att vi har identiskt hus i storlek och en-plans, och båda en Nibe 750, dessutom kör vi exakt samma kurva (5, -1). Får man fråga vad du haft för årsförbrukning på din värmepump i genomsnitt?Vol
Kollade lite snabbt innan jag drog til jobbet, 22 grader inne (lite kallare i sovrum) ca 168 m3/h, kollade inte returen. Framledningstempen låg på bv, den har laddat vv under natten och har hamnat på -699 gm, tror att det är max vad den visar när tillsatsen är blockerad.Mitt hus är inte extraiaolerad.vägg 190mm, tak 500/380mm, fönster u 1,2.Däremot så har jag en "super grund" platta från u-min som kanske gör skillnad mot en vanlig platta med L element.