0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fortsätt läsa fler trådar här på forumet, så lär du dig mer och hittar svar på många av dom frågor du har! Några tips;1. Om du öppnar ALLA friskluftsventiler så blir draget genom varje MINDRE. Stryp bara verkligt felplacerade ventiler så blir det bättre!2. Öppna termostater på golvvärmen helt. I alla fall tills du fått ordning på kurva osv. Termostaterna ska bara strypa bort tillfällig extra värme (som av många folk, solinstrålning eller så) inte reglera tempen i normalfallet.Ladda hem installatörsmanualen från Nibes hemsida och börja förkovra dig i den!Posta kurva, fläkthastighet, luftflöde och andra relevanta parametrar här så hjälper folk till.
Hej!Passar på och hänger på denna tråden lite...Jag är oxå inflyttad i nybyggt hus sedan maj i år. Är dessutom novis på allt det här med vvs och inställningar på frånluftspannan.Har en F750 som kom med huset och skall nu försöka justera in den för första vintern. Bifogar därför en logg som jag väldigt gärna skulle vilja få lite tips och åsikter om. Allt ifrån gradminuter till framledningstemp mm mm... Dessutom upplever jag ett väldigt högt kompressor och rörsus ifrån pannan. Har bla mätt ljudet då kompressorn går på 71Hz. Pannan skall då låta ca 44dB då men låter enligt mina egna mätningar ca 53-54dB..... Har redan haft en tekniker som kollat på detta men det enda som han hittade var ett kylrör som låg emot lite frigolit.Lite fakta med kanske - det är ett 1,5plans hus, 100m² bv, 85m² öv, golvvärme nere, radiatorer uppMycket nu så - Hilfe bitte!/Peter
tycker att du har väldigt lågt BS1 värde (luftflödet) för att ha så stort hus. Du ligger på 95 m3/h ungefär. Du borde enligt BBR normen ligga på det dubbla. Visserligen kan vissa uppleva att det drar väldigt mycket då. Men i gengäld så funkar pumpen bättre då. Du klarar att få upp kompressorfrekvensen då och pumpen får bättre COP. Vad har du för fläkthastighet? gissar på ca 40%?
Var i menyn ser man sitt BS1-värde? Vi har också vår fläkt ställd på 40% (på Nibe's rekommendationer) och alla ventiler fullt öppna förutom i stora sovrummet där vi sover.Läste förövrigt just igenom din långa tråd. Du har verkligen gått igenom mycket med din Nibe ser jag :-). Vi har ju väldigt lika hus, både storleksmässigt och geografiskt med samma pump så det kommer bli intressant att jämföra våra värden. Är förövirigt helt grön på detta med värmepump (hus med för den delen...)Vol