0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
. räkna 650 kr metern för borrningen. inkl. sprit o kollektor. 35-40000 dyrare för 1255 än 1245.
Kostnaden för extra meter borrhål måste väl ändå vara mindre än 650 kr? Tycker mig ha sett prisuppgifter på runt 300 kr/m för inte så länge sedan.
Jag betalade 687:- per meter i jord och 312:- per meter i berg för 3 veckor sedan, inkl allt.
Tja, jag har fått pris en bit under 300kr/m efter rot inkl allt så det är inte så farligt tycker jag.Det känns ändå som att basen på det jag vill bygga nu börjar sätta sig, något som på papper ser ut att bli hållbart, utvecklingsbart och bättre ekonomi mot att elda olja för kråkorna. Såvida magkänslan inte är helt skev
Jag *tror* att dom drog ROT från det priset sen Jag kan berätta att i vårt hus som hade direkt el så har den totala el förbrukningen gått ner med ca 50% och då har jag satt in ett av de gamla elementen i garaget. Nu är det såklart en skev jämförelse då vi har för lite data att jämföra med, men det ser onekligen bra ut Sitter nu i kväll och funderar på hur det är möjligt, vi bytte ut 13st el-element på 1.3kW / st + 3kW varmvattenberedare mot en bergvärme anläggning som ska ge 7,5kW (avgiven effekt), antar att det är på max varvtal på cirkpumpen, vår kör på 55-60%, hur kan energin räcka? Vi har minst lika varmt som förr, men mycket jämnare temp runt om i huset nu. Kanske ingen ide att fundera på det, blir bara snurrig i huvudet.
Visst låter det för otroligt för att vara sant. Är övertygad att vi också kommer få en jämnare värme I huset efter installation. Rädslan är väl att stå med en för liten anläggning när vi väl vrider upp flödet när kylan kryper på och att vi tvingas tillbaka till samma braskaminseldande igen för comfort.Var det länge sedan ni gjorde installationen? Är lite nyfiken på vad din elspets drar sig mot för nivåer framöver
Då vårt behov av toppeffekt är runt 11000kWAtt gå på en 8kW vp:Utan att byta radiatorer så måste vi fortsätta elda braskamin eller skjuta till mer spetsel. (båda kompletteringarna är oönskade)För att minska elspets och eldande bör vi byta alla 15 radiatorer i huset.Detta ökar investeringen på istallationen med ca 60000kr efter ROT.