0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Om man har golvvärme så ska man styra på ute temp. Detta blev jag tillsagd att göra från flera olika källor
Det är kanske möjligt att det gäller 750 och hur styrprogramvaran är gjord men generellt, det kan inte stämma. Ta Comfortzone's FLVP'ar, dom har inget stöd för utegivare utan bara innegivare men mig veterligen fungerar dom ändå utmärkt med golvvärme. Man väljer bara den typen av uppvärming i menyn så jobbar den med än för golvvärme anpassad reglering.Min erfarenhet med bara innegivare:Jag anser faktiskt också att det bara behövs innegivare och den måste placeras så att den *störs* så lite som möjligt, tex av direkt solinstrålning och vädring vintertid. Vi har en extern innegivare och en väldigt jämn rumstemperatur i hela huset (diffar normalt bara några tiondels grader mellan under/övervåning).Sitter givaren i frånluftskanalen så kan det fungera om man inte ansluter ett torkskåp med dragavlasning eller genererar mycket värme med tvättmaskiner och torktumlare i samma rum. Bäst är annars, tycker jag, att ha en extern givare som placeras *neutralt*. Jag placerade, efter att ha provat en del olika ställen, givaren på vägg nästan i golvnivå i ett rum med nord/väst läge för att få minimalt med störningar men ändå känna av hyfsat tidigt när kylan börjar tränga på utifrån. Vill man ha ett trögare system kan man kanske placera givaren mer centralt i huset. mvh
Om man säger till pannan att inte använda elpatronen, minskar man då livslängden på pannan? (Inbillar mig att pannan får jobba hårdare)
Comfortzone Excellence modeller kan styra på ute, ute/inne eller enbart innegivare!
Jag rekommenderar er med normalstora hus < 230 m2 ca och modernt isolerade att testa hur pumpen klarar sig utan tillsats, iallafall ned till några minusgrader.Hos mig funkar det utmärkt
Jag måste fråga, varför? Skulle detta hjälpa på något sätt att hålla gradminuterna uppe? Alltså skulle detta påverka styr och regleren även i området över gränsen för tillsatsen? Eller menar du bara rent pga ekonomi skäl? Jag upplever snarare att pumpen inte orkar riktigt. Utan eltillsatsen förstår jag inte hur det skulle kunna bli bättre. Snarare tvärtom
Precis så Rickard. Om ni kollar mina loggar som jag lagt upp så varvar inte kompressorn upp trots att gradminuterna är i botten. Den ligger och sölar bara och det är oförståeligt för mig hur styrningen är gjord. Att den inte kämpar lite för att ta igen... Max är 120 hz, går sällan upp över 90. Aldrig över 100.Ser förresten samma beteende på ontops logg som finns upplagd här i tråden.Idag ändrade jag till att styra på innetempen så som flera påpekade här, och redan nu ser jag faktiskt en förbättring. Den håller på att ta igen. Håller tummarna nu (och loggar)