hej... måste lägga mig i detta ämne
jag har bytt mina radiatorer till öppna element ej fläkt
(fast det e samma element fast utan fläkt)
som jag upplevde det så fick jag jämnare värme i huset iomed att luften cirkulerar bättre,det e ett jädra drag i dom
blommor och gardin rör sig av värme draget..
skilnaden e då enorm om jag jämför med mina gammla plåtpaneler dom värmde ju ca 40 cm från elementet sen så va det kallt...
till det med å spara så...man beräknar att en gammal plåt radiator värmer behöver 100w per m2,dom nya beräknas klara sig på 55 w per m2
hos oss sparade vi då lite på strömmen ca 2-3000 kw per år..bättre klimat å jämnare värme mm mm
tror jag betalade 200kr per radiator å det va det värt varje dag...2000kr så hadde jag konverterat hela kåken
det kostar 1 bra element i normala fall
felet e väl att termostaterna inte e på topp men mina har funkat i 3-4 år utan trubbel så jag klagar inte..
brosan köpte ett gäng fläktradiatorer på Bygg Max å monterade in dom i huset,dom e då nöjda jämnare värme
mindre imma eller is på fönstren + att dom förhoppnings vis drar mindre ström....
felet e ju att i en fläktradiator för 179 kr så e knappast fläkten varken super tyst eller speciellt hållbar..men dom fynkar ju på samma sätt som mina med egen cirkulation om man slår av fläkten så dom går ju ändå att använda..
jula säljer samma radiator för 169 kr st ....hmm för 1690 kr har ni nya till ett helt hus
har ochså hyrt ett hus är det satt olje radiatorer som värme källa,det va betydligt bättre än gammla elradiatorer men
jag va inte speciellt super imponerad ändå...
man måste ju tänka på vad dom kostar nya och om dom är flera x bättre än fläktkonvektorer å jag tycker inte dom va värd den extra kostnaden å dom värmer inte just bättre än konvektor elementen ..
fläktkonvektorerna funkar bra med en luft/luft pump
jag funderar på att bygga mig en sommar stuga å där blir det fläktradiatorer + luft luft pump + en gammal hederlig vedkamin som uppvärmning ...det värme systemet blir billigt både i inköp å montering
tror inte det går att hitta nått mer prisvärt system som e lika flexibelt...
enda som man skulle få göra e att kompletera konvektor radiatorerna med ett centralt styr system med tex natt sänkning å lite mer nogran termostat fast det måste ju gå köpa en sån central ...